Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Vipera

Dränkt batteri

Rekommendera Poster

När jag kom till båten häromdagen så hade vattentanken gått sönder och 125 liter vatten hade runnit ut och dränkt ett förbrukningsbatteri. Polerna var under vatten och runt +-polen var det en grönaktig gegga. När jag skulle lossa kabeln rök den av vid kabelskon.

Är batteriet dött eller kan det ha överlevt?

Vågar jag använda batteriet?

Behöver jag byta hela batterikabeln eller räcker det att kapa den en bit och pressa på en ny kabelsko?

Trevlig midsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon större fara med batteriet.

Gör rent polerna och ladda batteriet.

Korta kablarna till batteriet om de ser dåliga ut.

Vattnet leder ju ström men resistans borde vara så hög att det inte är någon fara med batteriet om det inte laddat ur helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju vad som hänt med elektrolyten. Gissar att en del läckt ut och att en del av vattnet läckt in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev raol:

Frågan är ju vad som hänt med elektrolyten. Gissar att en del läckt ut och att en del av vattnet läckt in.

Ja, om det inte var ett slutet batteri.

Det gröna är säkert oxid som bildats när pluspolen försökt ge ström, gissar jag. Funderar då på om något annat funnits i vattnet och där det blivit kortslutning mellan dess minus och batteriets plus. Konsekvent felsökning rekommenderas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt säker hur det gått kan man inte vara men jag känner till fall där bil gått genom isen. Man tror ju då att det blir ett stort problem med all elektronik i bilen men det enda som började krångla effter en tid var cd spelaren. Nu var bilen en 90 talare av italienskt märke och nyare bilar är säkert känsligare. Men batteriet klarade sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen kan batterier överleva dykövningar.😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Mätning innan laddning visade 12.74V, efter laddning 13.5V. På batteriet finns en lucka, se bild, och där rann det ut en genomskinlig vätska. Den hamnade på golvet och när den torkat blev det en vitaktig fläck.

Vad tror ni, använda batteriet eller köpa nytt?

20240622_150054.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Vipera:

Vad tror ni, använda batteriet eller köpa nytt

Använda batteriet. 12,74 är en bra vilospänning på vilket batteri som helst. Sen om det har tappat i kapacitet får du ha koll på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...