Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Brandten

Trimplan låter men rör sig inte.

Rekommendera Poster

Trycker på knapparna och det brummar bara som det gör när trimplanen ska gå upp/ner fast de rör sig inte. 

 

Är felet i den här (pumpen?) eller runt själva trimplanen tror ni? 

 

Vad kan jag göra mer för tester för att underlätta tipsen från er mer kunniga på forumet? 🙏

Screenshot_20240616_175536_Gallery.jpg

20240617_193950.jpg

20240617_194000.jpg

20240617_194003.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att "oljan" tagit slut, så börja med att fylla på rätt vätska. Det brukar vara någon sorts hydraulolja, men kolla upp detta före fyllning.

 

Om trimplanen funkar sedan "olja" fyllts på så är nästa fråga varför "oljan" läckt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag hade motsvarande problem och det visade sig vara för svag spänning till trimplanen. Spänningen räckte för att köra pumpen men inte för att öppna magnetventilen. Prova att rengöra alla kontakter i knapparna och snabbkopplingen mot pumpen.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah! Ännu en anledning att byta ut mitt gamla begagnade batteri till ett sprillans nytt och fräscht. Tack ska testa det samt det du skriver. 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brandten:

Ah! Ännu en anledning att byta ut mitt gamla begagnade batteri till ett sprillans nytt och fräscht. Tack ska testa det samt det du skriver. 🙏

Nej, du ska inte byta batteri om du inte konstaterat att det är i dåligt skick.

Alltfö många batterier byts helt i onödan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Nej, du ska inte byta batteri om du inte konstaterat att det är i dåligt skick.

Alltfö många batterier byts helt i onödan.

Det är dåligt. Mitt förra frös i vinter gick inte att rädda så i väntan på sjösättning nu när jag skulle fixa lite annat så stoppade jag i ett bättre beg batteri som inte ens orkade få runt motorn nu. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Jag hade motsvarande problem och det visade sig vara för svag spänning till trimplanen. Spänningen räckte för att köra pumpen men inte för att öppna magnetventilen. Prova att rengöra alla kontakter i knapparna och snabbkopplingen mot pumpen.

 

/Christian

För en del år sedan hade jag också sådana trimplan. En av mina magnerventiler gick sönder.

Det är väl rätt osannolikt att båda gått sönder samtidigt. Jag minns inte om magentventilen skall öppna när man manövrerar trimplanet uppåt eller nedåt, uppåt tror jag, och uppåt = ”bow down” då skall ventilen öppna och släppa tillbaka oljan i behållaren, pumpen går baklänges och en kraftig fjäder i trimplanscylindern trycker på. 
Nåväl, ett diskret ”klick” skall iallafall höras nå dessa magnetventiler öppnar/stänger.

Det brukar vare en grön och en röd kabel fram till dessa, gissa på vilka sidor dom skall sitta…. Kontaktytorna sitter i en ogästvänlig miljö, kolla så att det inte ör oxiderat.

 

Pump och behållare ser ju rätt kladdiga ut på utsidan, så därför är det ju lätt att tro att det läcker någonstans. Det brukar vara en tunn röd olja, vill minnas att det funkar bra med automatväxelådsolja.

41 minuter sedan skrev Brandten:

Det är dåligt. Mitt förra frös i vinter gick inte att rädda så i väntan på sjösättning nu när jag skulle fixa lite annat så stoppade jag i ett bättre beg batteri som inte ens orkade få runt motorn nu. :)

Då får väl mäta batterispänningen under tiden du manövrerar trimplanen.

 

44 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, du ska inte byta batteri om du inte konstaterat att det är i dåligt skick.

Alltfö många batterier byts helt i onödan.

Detta hör väl kanske inte hit, men jag vill nog gärna hävda motsatsen. 
Jag har väl haft en ”riktig” båt iallafall i 40 år, och varje säsong har jag träffat på båtfolk som haft rätt grava batteriproblem. Några gånger har jag hjälpt till på olik sätt, allt från bogsering, utlån av laddare eller batteri, till start genom att koppla ihop förbrukarbatteriet med startbatteriet under startförsöket.

I min svågers fall är det nästan alltid kontaktproblem, dåliga batterikabelskor som inte går att skruva åt ordentligt.

Men klart, dom som då bytt ut sina batteri i onödan seglar med nya batteri och råkar ju då mer sällan ut för elproblem, men det är inte självklart.
 

@Brandten, lyssna efter klickljud, mät batterispänningen och kolla oljenivån i behållaren som brukar sitta under trimplanspumpen. Efter det kan vi snacka vidare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I min svågers fall är det nästan alltid kontaktproblem

Då är det ju bra att det är enkelt att börja med ett batteribyte:)🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...