Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Schoug

Renovering av Uttern 690

Rekommendera Poster

Hej. Då har renoveringen påbörjats av vår nya Uttern 690. Den har stått utan kapell i minst en säsong och träinredningen har tagit stryck. Mycket svarta fläckar som påminner om svartmögel.

 

Vi har nu påbörjat slipa men har läst att man måste slipa försiktigt för hans för att inte gå igenom teak ytan på plywooden. Hur tunt pratar man då? 

 

Om man  vill få fram lystern som varit, vad väljer man då? Slipa och sen fernissa eller betsa imellan?

Tack på förhand 

20240618_183325.jpg

20240618_183334.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faneren i plywood är väl bara typ 1-2 mm, så det går väl nog inte att slipa bort mer än 0,5-1 mm.

Min erfarenhet är att det är svårt att lyckas slipa en så pass åtgången plywood så pass mycket att man får bort skadorna/fläckarna och utan att man fläckvis råkar slipa igenom faneren.

 

Om du lyckas så tycker jag finast blir att bara olja och fernissa, gärna med halvmatt fernissa. Men det är ju en smaksak🙂 Jag brukar inte gilla bets, tycker naturliga färgen oftast är snyggast.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har pågående renovering där bitvis det sett lika ut som för er.

Håller med Johan, mycket svårt att slippa utan att slippa för djupt.  Man får testa sig fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag brukar inte gilla bets, tycker naturliga färgen oftast är snyggast.

Det finns inget som heter "naturliga färgen" på mahogny, det beror på hur mycket och hur länge den har utsatts för sol.

Jag som har en båt i mahogny vet att efter några år ser man tydligt var fendrarna brukar hänga på skrovsidan i hamn. Blekningen på övriga skrovet är förvånansvärt stor och kräver borttagning av lack och betsning för att återfå en jämn ton längs hela skrovsidan.

Sen kan man ju ha olika uppfattning om hur ljus eller mörk man vill ha sin mahogny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...