Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
RivaChrille

Uppblåsbara fendrar som kommer ut ur båten - Hit eller flop (video)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ännu en uppfinnarJocke-fråga, men denna gång inte något jag själv kommit på.
Denna såg jag på instagram och tyckte var väldigt häftig.

Det är alltså fendrar som kommer ut ur båten och automatiskt fylls med luft.
Spontant tycker jag att det verkar väldigt praktiskt att slippa ha fendrar som tar plats och kan fällas ut från kaptenstolen. Lägg på att man kan anpassa höjden också så känns det ju väldigt smidigt.
Nackdelen är väl att dem inte sitter fast med rep utan med gummislangarna som fendrarna får luft ifrån; måste väl vara väldigt starka grejer för att de inte ska slitas eller nötas ner direkt.

Vad säger ni?

https://www.instagram.com/reel/Cv7VPvUtHCl/

Redigerad av RivaChrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tänker att de tar ännu mera plats inne i båten än koventionella fendrar gör, med tanke på att det måste finnas någon form av mekanik som matar ut dem och någon form av tryckluftssytem för att fylla på dem. Att slangen dubblerar även som upphängning ser jag inget stort problem med, man kan ju göra armerade slangar som tål mycket stryk.

Nu vet jag inte vad du har för båt, men jag ser det mer som något för yachter än för en båt runt 26 fot som min är. På en yacht så får man ju en annan vinst då de gigantiska fendrar som krävs där är rätt tunga, skönt för besättningen att slippa släpa runt på dem.

Redigerad av Tristan_301
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som båten skiter på sig.😂

Undrar hur det fungerar med att justera höjden framför uppåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coolt!

Många är ju idag inte intresserade av maximerade inner utrymmen på sina båtar på samma sätt som för några decennier sedan då alla ville kunna bo i dem. Fler stora daycruisers, stora styrpulpetare etc idag  och där finns nog platsen för system som detta. Dock kommer det nog med en rätt saftig prislapp som inte många i den båt storleken är intresserade av att betala för.

Jag skulle vilja ha detta🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog ingen större grej här i Stockholmstrakten för här har dom flesta fendrarna ute både i hamn och vid färd😠. Förr kallades man "korvhandlare" om man glömt nån fender ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kôrvett, kôrvbåt eller ståkholmare, kallas dom här.

Dom finns i olika storlekar, från Prins Korv (känner ni honom?) till megabratwurst.

Fendertar är väl en sak, men jag skulle ju vilja ha en Skibladnergummibåt, så liten att den får plats i en Tuppewereburk när den är urblåst, och stor nog att rymma hela besättningen när den är uppblåst. Det svåra är väl att packa ihop motorn…

Men jag köpte förra säsongen en himla käck 12V elektrisk gummibåtspump, ja egentligem är den till en alkoholfri SUP-bräda, men då man kan ställa in trycket (både i bar och psi) stängs den av när gummibåten fått vad den tål.  Den gamla gummibåten blåstes upp på sju minuter, den nya på fyraochenhalv. Den är litet mindre och så läcker den inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När jag bara hade läst och inte sett filmen utgick jag från att det handlade om uppblåsbara sektioner i själva skrovet, som blev som "halvfendrar" i stående riktning. Det hade varit en smidigare och elegantare lösning. De hade kunnat vara infällda genom att skrovsidan har en lös sektion som kan rotera runt sin vertikalaxel, och på andra sidan sitter den uppblåsbara halvfendern.

Jämför med hur bombutrymmet på en Blackburn Buccaneer fungerade (om det inte hamnar på rätt plats i klippet, gå till 53 sekunder in) och tänk att bomberna ersätts med en halvfender:

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Wildeside:

Ser ut som båten skiter på sig.😂

Undrar hur det fungerar med att justera höjden framför uppåt.

Haha!
Tänker mig att då "slangen" och fendern är kopplad så borde man kunna justera höjden upp och ner.

Har försökt googla mig fram till någon info om systemet, men "inflatable fenders" ger bara vanliga fendrar (som ju är uppblåsta) och videon innehåller inte heller mer någon information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hjärnan verkar funka bättre på morgonen; jag sökte på "Internal fenders" och hittade lite mer.
Bl.a. verkar denna nederländska tillverkare ha sådana fendrar. Även på mindre båtar.

Redigerad av RivaChrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev RivaChrille:

Även på mindre båtar.

För mig är 55 fot en större båt även om den är mindre än den i första klippet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mackey:

För mig är 55 fot en större båt även om den är mindre än den i första klippet.

Jo, det är klart.
Men jag tycker systemet på Wajer 55an inte verkar ta upp särskilt mycket plats? Små hål och fendrarna ser riktigt små ut innan de fylls med luft.
Hade varit intressant att se systemet innanför skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev RivaChrille:

Men jag tycker systemet på Wajer 55an inte verkar ta upp särskilt mycket plats?

Jag tror inte mekaniken tar upp mera plats än vad uppblåsta fendrar gör så det borde vara platsbesparande, men troligen dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där ser bättre ut i film i anpassad miljö än i verkligheten.

Man behöver alltid anpassa läge och höjd på fendrar beroende på vilken båt man ligger bredvid, hur brygga eller kaj som man ligger mot ser ut osv, samt ibland kan man behöva bära av med en fender i en specifik punkt vid tilläggning eller när man lämnar. Därtill att det tar plats och är ett system till som kan (kommer) börja strula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev -PLM-:

Det där ser bättre ut i film i anpassad miljö än i verkligheten.

Man behöver alltid anpassa läge och höjd på fendrar beroende på vilken båt man ligger bredvid, hur brygga eller kaj som man ligger mot ser ut osv, samt ibland kan man behöva bära av med en fender i en specifik punkt vid tilläggning eller när man lämnar. Därtill att det tar plats och är ett system till som kan (kommer) börja strula.

Man kan ju justera höjden från förarplatsen. Men en eller två lösa extrafendrar hade jag nog definitivt haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju också göra som på superyschterna, att man tömmer fendrarna på luft när man stuvar dem och fyller dem när de tas fram för användning. Böket med att hänga ut dem etc kvarstår dock, så det är bara lösning på stuvningen.

Själv skulle jag nog inte orka hålla på med det, i alla fall när man inte har en däcks besättning på 4 pers🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...