Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
treoradon

Johnson 30 hk 2-takt krånglar

Rekommendera Poster

Min utombordare krånglar, en Johnson 30 hk 2-takt från 2004 (J30ELSRE). Dels rycker den och skakar i friläge, dels kärvar växelspaken på motorn när jag ska köra framåt. Jag måste pressa reglaget i botten innan den reagerar, och då går den ganska långsamt. Om jag backar är den däremot så pigg att motorn reser sig. Bifogar två filmer. Växelspaken fjädrar bra bakåt men tar stopp framåt. Jag kan ungefär inget om motorer. Har nån en idé om vad som kan vara fel? Vattnet rinner bra i kylningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första filmen låter det bara som att tomgången är för låg. Orsaken kan vara om den stått med bensin i förgasaren hela vintern så kan munstycket i förgasaren vara delvis igensatt. Det kan även vara tändstift som är gamla, eller felaktiga nya. Om du inte kan skruva själv bör du lämna på service. I film 2 så växlar du med motorn avstängd. Det funkar inte. För att dra några slutsatser om hur växlingen fungerar måste motrn vara igång. Om växlingen går dåligt med motorn igång eller att den inte "gasar upp" när du ger gas så är det sannolikt kablarna, för gas och växel, till gasreglaget som behöver justeras. Även det kan vara lite känsligt om man inte är en van meckare. Det kan säkert fixas samtidigt som du servar förgasaren/ställer in tomgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gasar den inte upp varken framåt eller bakåt när jag vrider på växelspaken med motorn igång. Får bli att lämna in den även om det är en logistisk utmaning. Tack för tips och input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...