Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni (redigerade) Jag snickrade till en stor och tung batterilåda, för några år sedan, som även skulle funka som sittbänk i den gamla gummibåten som saknade en toft. Nu köpte jag en ny gummibåt med en ordentlig sittoft, så den stora lådan var, just för stor och för tung. Jag är ingen MÖP som går klädd i kamoflagekläder och fotograferar skyddsobjekt, men jag gillar att shoppa lite granna på diverse ställen där det säljs militärt surplus. Svenska Försvaret köpte ingen skit, det var genomgående hög kvalitet. inte så konstigt om försvarsbudgeten ofta sprack. Jag letade efter en bra förvaringslåda och fann en lastpall med trevliga lådor av glasfiber. Det visade sig att det var batterilådor, och måtten stämde med gummibåten och förvaringen ombord på stora båten. Den har bra lås till locket och praktiska nedfällbara bärhandtag, och är någorlunda bekväm att sitta på. Så den modifierades för mina behov. Batterierna från förra lådan återanvändes, men jag skulle kunna tänka mig att ett 75Ah fritidsbatteri också får plats. Aluminiumprofiler pop-nitades fast i botten som stöd åt batterierna. En del kabeldraging till anslutningar, 75A automatsäkring och shunt till en avlagd Victron BMV eller vad dom nu heter. Samt ett uttag till länspump eller luftpumpen. Batterifrånskiljare och laddare fick inte plats i lådan. Men automatsäkringen får tjänstgöra som batteriavskiljare. ”Fältmässiga” tester skall genomföras. Redigerad 16 Juni av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 17 Juni Ser riktigt "nice" ut ju. Ange gärna om och hur det är möjligt att införskaffa en liknande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 Juni (redigerade) Jag köpte lådan på Kvibergs överskottslager, som inte längre ligger i Kviberg utan i Säve. Den finns inte med i webshoppen. Det finns en del batterikabel i lådan som går att återanvända. Resten av grejerna inklusive batterierna är från Biltema…. Ja inte batterimonitoren dock, den är från båttillbehörsbutiken, ”Hjertmans Sea och Brygga” Redigerad 17 Juni av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser