Gå till innehåll
måndag 28 oktober 2024
Georg_Ohm

Funderar på en ny batteriladdare.

Rekommendera Poster

Elproblemen fortsätter… gamla grejer som passerat bästföredatum går sönder.

En gammal Ctec-laddare har sannolikt lagt av. Obelastad ger den ”typ” 0,2 volt ut, med ett dåligt batteri inkopplat höjs inte spänningen på batteriet, 12,2 V både med och utan inkopplad laddare. Och då hade den varit inkopplad i flera timmar. Men det väl är meningslöst att försöka mäta utspänningen på en sådan laddare då den inte är inkopplad till något batteri och ”felindikeringslysdioden” lyser. Vidare tester får göras hemma på arbetsbänken nån gång… i höst eller så.


Så vad skall jag ersätta den med?

Jag landströmsladdar väldigt sällan, laddning sköts av en generator och några solcellspaneler, men man bör ha en nätansluten laddare ändå. Jag är i princip självförsörjande med el ombord även vid stillaliggande i hamn, men om det är mulet och dåligt väder håller inte panelerna jämna steg med förbrukningen och då vill jag ju dessutom kunna gärna köra en 230V värmefläkt på 600/1200W för att öka komforten ombord.

Jag har därför ingen lust med att lägga tusentals kronor på en eller helst tre nya laddare.

 

Nuvarande laddare är två större Ctec, varav en nu lagt av och en mindre Ctek som jag bytte ut för fem-sex år sedan.

En av de större laddarna som är ansluten till förbrukarbaken har pulsat ut för hög spänning i elsystemet då kylskåpet startat, eftersom den då tror att det är batteriet som laddas ur. Detta har skadat minst två olika bilstereor ombord. Det är inte meningen att man skall ladda och förbruka samtidigt.

 

Jag har haft en liten del Vitrongrejer ombord, som jag slängt ut, då jag inte gillade upplägget med att bygga in sig i deras system med dyra komponenter, jag vill heller inte ha blåtandsstyrda digitala grejer med allt för många parametrar att ställa in. Ja en batterimonitor sparades till batterilådan till gummibåtens elektriska utombordare.

 

Jag vill ha en relativt billig laddare som inte ger mer än 13,9 volt, gärna med olika laddningssteg, så jag funderar på en billig 700-800 kr 10 amperes laddare från Biltema eller Jula, har har en av varje sort hemma i garaget, som jag skall belasta och mäta utspänningen på…. Men dom är väl lika (o)smarta dom också.

Bygga/köpa separat nätdel ac-dc konverter  att driva kylskåp och annat ombord de få gånger jag tar landström är heller inte något alternativ.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en rätt trevlig laddare som har begränsad "smarthet" och går att justera spänningen på - med trimpot. Finns i lite lägre ström också (7A), men denna (13A) är väl nästan inom den prisklass du nämner. Ladda ner databladet för mer info.

https://www.conrad.se/sv/p/mean-well-blybatteriladdare-npb-240-12tb-12-v-bly-gel-bly-syra-bly-agm-liion-2730113.html

 

Enkel att ställa ner till "säkra" värden, och om man vill kan man även ändra på en knapp så den inte går i någon "boost"-mode.

 

Hade den ett par år i min nya båt innan det byggdes om till Li då även laddaren byttes. De finns även i ytterligare större modeller, men även om t.o.m. 20A är fläktlös så skulle jag rekommendera att sätta in en fläkt i denna (plats finns). Men de mindre klarar sig bra utan fläkt.

 

(Mean Well gör f.ö. rätt mycket nätaggregat och laddare för kommersiella fordon, och har även t ex klassade laddare för järnvägslok m.m.)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft ett par år nu en Defa smartcharge 10A laddare. Den är jag jättenöjd med. Det kom med tillbehörsladd så jag kopplar in den mellan landströmsuttag och cigarettuttag när jag har landström. Den har ett strömförsörjarläge och ger då konstant 13,6 volt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

förstår inte vad som är problemet med en produkt som exempelvis Victron , där det finns massa möjligheter samt funktioner som är perfekta för god integration . Man använder ju bara det man behöver och behov ändras ibland över tid.

Framförallt  att man kan ställa in ladd värden o liknande är ju värdefullt. Jag  skulle kolla på en sådan här typ av laddar

https://www.watski.se/batteriladdare-11Jlk

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Comfort4:

hej

förstår inte vad som är problemet med en produkt som exempelvis Victron , där det finns massa möjligheter samt funktioner som är perfekta för god integration . Man använder ju bara det man behöver och behov ändras ibland över tid.

Framförallt  att man kan ställa in ladd värden o liknande är ju värdefullt. Jag  skulle kolla på en sådan här typ av laddar

https://www.watski.se/batteriladdare-11Jlk

Trots att jag har en sådan laddare som du länkar till (fast varianten större) kan jag förstå @Georg_Ohm . Den laddaren du länkar till kostar ju dessutom dubbelt mot tänkt budget.

 

Även om man KAN göra en massa saker med appar och Blåtand är det ibland enkelheten som både ger större säkerhet och funktion. Att ställa spänningen på en trimpot tar bort alla risker att data/programmering kan tappas, man kan ställa om kanske bara med en skruvmejsel utan att vara beroende av någon annan intelligent pryl (oj, bytt telefon, vad hette appen nu igen) o.s.v. Och så länge elektroniken är hel kan man använda den och t.o.m. ställa om parametrarna under oöverskådlig framtid.

 

Nu är ju Victron hyfsat stora och etablerade. Men tänk t ex vad mycket "smarta hem"-prylar som kommit och gått under de senaste tio åren, med appar som försvunnit lika snabbt som de kom. Men som t.o.m. varit nödvändiga för att så i värsta fall bara tända och släcka vissa lampor, vilket gjort dessa "Smarta hem" mer än lovligt svåranvända och prylarna ganska kortlivade.

 

Keep it simple !

(...även om jag också har en hel del Victronprylar i min båt, som sagt.)

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Att ställa spänningen på en trimpot tar bort alla risker att data/programmering kan tappas, man kan ställa om kanske bara med en skruvmejsel utan att vara beroende av någon annan intelligent pryl

Ja, fast hållbarheten på (nyare) mekaniska delar är inte jättebra och då tror jag att elektroniken är säkrare. Jag kan ju ha fel 😉.

(Tänker på min gamla Leica-kamera från 1960 som ju är ett under både mekaniskt och optiskt. Såna grejer görs ju inte längre. Om nu det finns någon som kommer ihåg dessa gamla mästerverk.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl egentligen frågan om varför jag skall köpa en laddare som jag (nästan) aldrig kommer att använda.

Litet av samma tänk som med flytväst och livboj. Bra att det fungerar den dagen det behövs, men jag behöver bara dom mest grundläggande funktionerna.

Nu har jag tre fast installerade laddare, en är kanske trasig, jag har inte testat den ordentligt ännu. Den som var kopplad till startbatteriet är nu kopplad till reservbatteriet istället. Sedan finns det ytterligare en 10A laddare ombord, som är till gummibåtens elmotors batteri. Nu kan den förses med krokodilklämmor vid behov. Så problemet existerar egentligen inte. Solcellspaneler och generatorn laddar det jag behöver och litet till. Eluttagen i hamnarna är få, och det börjar bli dyrt och lätt komplicerat att handha betalningselektroniken på laddstolpen eller appen som man måste ladda ner, så det får vara. Sedan kan det bli så himla trassligt med landströmskabelspagettin på bryggorna, den behöver jag inte bidraga till.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-20 vid 13:23 skrev Comfort4:

hej

förstår inte vad som är problemet med en produkt som exempelvis Victron , där det finns massa möjligheter samt funktioner som är perfekta för god integration . Man använder ju bara det man behöver och behov ändras ibland över tid.

Framförallt  att man kan ställa in ladd värden o liknande är ju värdefullt. Jag  skulle kolla på en sådan här typ av laddar

https://www.watski.se/batteriladdare-11Jlk

 

 

har en sån och den funkar förträffligt..och den är väl inte så dyr heller?

har 2 batterier och ett 3e på väg.

har gått i 2 år utan problem året runt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...