skippeer 417 Postad 16 Juni (redigerade) Efter installation av nya Balmar prylar får jag laddningslarm direkt vid motorstart med fulladde batterier och när jag ankrat över natten efter längre motorgång. Klassiskt problem för Penta motorer på båt med hydro, vind och solladdning, konflikt mellan generatorn och andra laddningskällor. (Laddar fint då batteri SOC är under typ 90%.) Victron MPPT går att styra (slå av/på laddning) via en Victron RX kabel. Någon som har erfarenhet? Intresserad om tips på lämplig styrsignal typ tänding från startnyckel eller stift på regulator. Redigerad 16 Juni av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 16 Juni Har inget bra svar på din fråga men det går ju att stänga av laddaren via appen - om man kommer ihåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 16 Juni (redigerade) Ser/förstår inte riktigt problemet (kanske för att jag inte har en VP & Balmar), så läs tipset/svaret nedan efter den förutsättningen.... Men om problemet är den extra laddning från solpaneler under motorgång kan du ju koppla ett (växlande) relä på "tändningsplus" (KL15) som drar och då bryter bort antingen plusutgången på regulatorn eller (kanske bättre) ingången, dvs solpanelens plusledning, när nyckeln är omvriden. Redigerad 16 Juni av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 16 Juni (redigerade) 2 problem, varje gång generatorn slutar ladda piper Penta larmet och det andra är att solpanelerna lurar generator att sluta ladda. 170 amp är mer än 15-30 amp. Periodvis går larmet varje minut vid SOC 94-100% och beroende på vilken fas Balmar regulatorn är i. Målet är automatik dvs styra MPPT regulatorn på något sätt i enlighet med Balmars rekommendation. Har inte läst om att någon gjort det (ännu). Redigerad 16 Juni av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 16 Juni Men då borde lösningen som jag var inne på fungera - ett enkelt växlande relä på "tändning till" som bryter bort panelens plus från regulatorns ingång. Då lär väl inte generatorn luras att sluta ladda eftersom solpanelerna kommer vara ute ur leken under motorgång.. Ok, du har åtminstone nu ett tips ytterligare till lösningsförslagen ;-). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser