Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Erick1

Johnson 40hk 2-takt går dåligt

Rekommendera Poster

Hej. Min Johnson 40hk 2-takt från 96 går väldigt dåligt. Den startar relativt lätt, men dör oftast efter ca 10 sekunder. Några enstaka gånger har den gått i någon minut. Den gick fint halva förra säsongen, men mot slutet så började den bli grinig och svårstartad efter att jag varit ute och kört ett tag. 

Jag har gått igenom förgasarna och bytt flottörnål,  flottör och packningar. 
Har konverterat om från VRO till en vanlig bränslepump, samt bytt ut gamla slangar. 
Motorn har en primer solenoid choke som också ser ut som att den gör sitt jobb, hör att den klickar när jag chokar. 

 

Är inte så kunnig när det kommer till båtmotorer och jag börjar få slut på idéer. 

MVH Eric

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att problemet sitter på bränslesidan.

Hur ser tändstiften ut när den stannat?

Om dessa visar tecken på att vara blöta skulle jag ta bort och plugga primeventilen (den som klickar), men kolla först att det inte bara är den manuella röda armen som står fel.

Om detta inte hjälper skulle jag spruta in bränsle (gärna med olja) i en eller båda förgasarhalsarna när den håller på att dö. Om detta leder till ökat varvtal om än kortvarig så får den för lite soppa. 

 

P.S.

Trist att så många lurats att tro att OMCs VRO generellt skulle vara dåligt. De var inte lyckade i tidernas begynnelse, men i och med VRO2, som kom 1986 så kom de att bli väldigt tillförlitliga. Bättre än många andra på marknaden. 

http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev guestsson:

Jag tror att problemet sitter på bränslesidan.

Hur ser tändstiften ut när den stannat?

Om dessa visar tecken på att vara blöta skulle jag ta bort och plugga primeventilen (den som klickar), men kolla först att det inte bara är den manuella röda armen som står fel.

Om detta inte hjälper skulle jag spruta in bränsle (gärna med olja) i en eller båda förgasarhalsarna när den håller på att dö. Om detta leder till ökat varvtal om än kortvarig så får den för lite soppa. 

 

P.S.

Trist att så många lurats att tro att OMCs VRO generellt skulle vara dåligt. De var inte lyckade i tidernas begynnelse, men i och med VRO2, som kom 1986 så kom de att bli väldigt tillförlitliga. Bättre än många andra på marknaden. 

http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

Tack för svaret.
Tändstiften blir blöta efter motorn har stannat. Jag har testat att köra med både öppen och stängd ventil utan någon märkbar skilnad. Har inte sprutat in bensin i förgasarna men har kört i startgas och då går motorn upp i varv. 

Kan en dålig primer göra så att motorn får för lite soppa? 

Angånde VRO:n så handlade det mest om att jag oroade mig i onödan varje gång jag var ute och körde. Det var inget fel på den i sig men jag föredrar att blanda i oljan själv, så att jag alltid känner mig 100% säker på att det smörjer. Egentligen så handlar det nog mest om okunskap och all skrämselpropaganda på internet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte du membran i bränslepumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan skrev guestsson:

Bytte du membran i bränslepumpen?

Nej. Jag köpte en pump från marineparts och bytte hela pumpen. 

En till sak som är värd att nämna är att det inte gör någon skilnad om jag trycker på blåsan medans motorn är igång. Den är hård hela tiden. 

Redigerad av Erick1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om primerventilen läcker så får den för mycket soppa. Likaså om membranet i soppapumpen är trasigt.

9 timmar sedan skrev Erick1:

Har inte sprutat in bensin i förgasarna men har kört i startgas och då går motorn upp i varv. 

Var detta när den höll på att dö?
Notera att startgas är oljefri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

Om primerventilen läcker så får den för mycket soppa. Likaså om membranet i soppapumpen är trasigt.

Var detta när den höll på att dö?
Notera att startgas är oljefri.

Okej jag kanske får ta och gå igenom primern. Har ett sånt renoveringskit till den. Membranet borde vara helt för att pumpen är helt ny, men jag får ta en titt på det med. 

Ja precis. När jag hörde att den höll på att dö så gick den upp i höga varv i någon sekund när jag skickade i startgas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...