Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
MHULT83

Mariner 15 2-takt 1997

Rekommendera Poster

Tjenare,

Fick tag på en Mariner 15 2-takt -97:a.

 

Den är näst intill omöjlig att starta när den är kall.
Tar jag lite startgas så hoppar den igång på en gång och är sen enkel att starta när den är varm.
Går mjukt och fint när den väl går.

 

Någon fena som kan peka mig i rätt riktigt på vad som kan vara galet?

 

Tack!

 

Med vänlig hälsning,

Martin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Har du använt choke/primerpump vid startförsöken?

2. Om "ja" på fråga 1, har du kontrollerat att choken/primerpumpen fungerar korrekt?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

1. Har du använt choke/primerpump vid startförsöken?

2. Om "ja" på fråga 1, har du kontrollerat att choken/primerpumpen fungerar korrekt?

 

Stort tack för snabbt svar! Var nog världsrekord tror jag! =D


Misstänker choken också faktiskt men är inte riktigt med på hur den faktiskt funkar på den här motorn.

Den har ju tre lägen + dra ut så att säga.

Sätter jag den i "start-läge" ställd klockan 3 händer det ingenting. 
 

Är det en hel vetenskap att byta ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst får man kolla om det är en choke eller en primerpump. Båda syftar till att ge motorn mer bränsle i blandningen vid starten, för att lättare kunna starta när motorn är kall. Choken gör det genom att en flärp eller platta delvis blockerar luftflödet in i förgasaren, så att det blir mindre luft för samma bränslemängd. Primerpump har en liten bränslefylld kammare som man med en pumprörelse kan trycka bränsle ur, in i förgasarflödet, så det blir mer bränsle för samma luftmängd. I båda fallen blir det mer bränsle i förhållande till luft.

 

Om det är en choke ska den normalt ställas i ett visst läge inför första startförsöket, och sen försöker man starta. Om man inte får igång motorn på ett par försök är det bra att vänta lite, för annars riskerar man att det blir för mycket bränsle som samlas och då kommer det inte gå att starta av det skälet. Eller så tar man bort choken och kör startförsök utan några gånger. Sen kan man choka igen. Men är den så svårstartad är det nog nåt annat som är fel i det läget...

 

Är det en primerpump så ska reglaget inte vara i ett visst läge, utan man ska pumpa med det, typiskt ett par, tre inför första startförsöket. Kanske dra ut och trycka in, men det kan finnas andra lösningar för pumprörelsen.

 

Men, det finns en annan sak jag inte tänkte på först. Har du pumpat upp trycket från tanken, om du har en lös tank med blåsa på slangen? Håll blåsan så änden mot motorn pekar uppåt när du pumpar och pumpa tills blåsan blir helt hård. Detta för att bränslesystemet i motorn ska vara välfyllt och ha bra tryck. Annars kan det vara så att motorn inte orkar suga bränsle nog för en start inledningsvis, men att det funkar fint senare när motorn gått och bränslesystemet är fyllt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Först och främst får man kolla om det är en choke eller en primerpump. Båda syftar till att ge motorn mer bränsle i blandningen vid starten, för att lättare kunna starta när motorn är kall. Choken gör det genom att en flärp eller platta delvis blockerar luftflödet in i förgasaren, så att det blir mindre luft för samma bränslemängd. Primerpump har en liten bränslefylld kammare som man med en pumprörelse kan trycka bränsle ur, in i förgasarflödet, så det blir mer bränsle för samma luftmängd. I båda fallen blir det mer bränsle i förhållande till luft.

 

Om det är en choke ska den normalt ställas i ett visst läge inför första startförsöket, och sen försöker man starta. Om man inte får igång motorn på ett par försök är det bra att vänta lite, för annars riskerar man att det blir för mycket bränsle som samlas och då kommer det inte gå att starta av det skälet. Eller så tar man bort choken och kör startförsök utan några gånger. Sen kan man choka igen. Men är den så svårstartad är det nog nåt annat som är fel i det läget...

 

Är det en primerpump så ska reglaget inte vara i ett visst läge, utan man ska pumpa med det, typiskt ett par, tre inför första startförsöket. Kanske dra ut och trycka in, men det kan finnas andra lösningar för pumprörelsen.

 

Men, det finns en annan sak jag inte tänkte på först. Har du pumpat upp trycket från tanken, om du har en lös tank med blåsa på slangen? Håll blåsan så änden mot motorn pekar uppåt när du pumpar och pumpa tills blåsan blir helt hård. Detta för att bränslesystemet i motorn ska vara välfyllt och ha bra tryck. Annars kan det vara så att motorn inte orkar suga bränsle nog för en start inledningsvis, men att det funkar fint senare när motorn gått och bränslesystemet är fyllt.

 

Tack!

 

På choken stor det "choke / primer" .. finns som sagt tre lägen kl. 9 som är "slow". Kl 12 är Normal och kl 3 är fast/start.
Man kan dra ut den också .. så funderar på ifall det är primern då som man i sådant fall pumpar den.

En annan fråga när jag ändå har dig på tråden!

 

Motorn är helt omöljig att tilda upp utan att gå bakom och tryck upp en bygel som sitter nere på motorns rigg.

Har läst en massa om att vissa Mariner ska ha växel i för att kunna tilda upp den. Varken fram eller bak funkar på rorkulten.
Ner är det inga problem då jag bara drar motorn emot mig och sen åker den ner.

 

På tidigare motorer jag haft har det ju varit en tiltspak som man drar emot sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kan man dra ut den kan jag nästan lova att det är en primerpump där. Reglaget i sig styr bara tomgångsvarvtalet.

 

Sökte lite och motorn är i stort sett identisk med den motor vi hade på förra båten. 6 hk, men del av samma modellserie, och Mercury, men Mariner och Mercury är samma för de här motorerna.

 

Så testa att pumpa 2-3 gånger på den och försök starta. Om det ändå inte funkar kan membranet i pumpen vara trasigt. Så var det i vår, så jag fick byta det. Finns kit, tyvärr svindyra, med membran och packningar som passar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om att vinkla den har jag tyvärr inget bra svar på. Minns inte hur det var på vår, men det kan vara annorlunda eftersom motorerna är olika stora.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Ja, kan man dra ut den kan jag nästan lova att det är en primerpump där. Reglaget i sig styr bara tomgångsvarvtalet.

 

Sökte lite och motorn är i stort sett identisk med den motor vi hade på förra båten. 6 hk, men del av samma modellserie, och Mercury, men Mariner och Mercury är samma för de här motorerna.

 

Så testa att pumpa 2-3 gånger på den och försök starta. Om det ändå inte funkar kan membranet i pumpen vara trasigt. Så var det i vår, så jag fick byta det. Finns kit, tyvärr svindyra, med membran och packningar som passar.

 

Toppen, stort tack!

 

Ska dra upp och testa det första jag gör imorgon bitti. 
Två-tre pumpar på primern och sen ska den starta! 😃

 

Enda manualen jag hittade som var svensk var på en 20-hästare. Men, bör ju vara samma.

Kanske någon annan som är i behov av den. Så lägger med den här!

På sidan 15 är det beskrivet om choke/primern .. men ingenting om pumpar. Men, testar det! 😃

mariner25.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna bild som jag tog idag. 
så nog är det en primeshok! :)

 

med andra ord ska den stå i Normal och pumpas några gånger?

IMG_0992.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, alltså, det står i manualen där att man ska dra ut och trycka in helt "gånger". Det verkar ha försvunnit en siffra där, men eftersom det är plural på "gånger" är det minst två i alla fall...

Det står också att man ska lämna den utdragen under startförsöken och trycka in när motorn startat. Jag vet inte riktigt varför, men lika bra att göra så om det står så.

 

I manualen står också att framväxeln måste vara i för att man ska kunna fälla upp motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Nja, alltså, det står i manualen där att man ska dra ut och trycka in helt "gånger". Det verkar ha försvunnit en siffra där, men eftersom det är plural på "gånger" är det minst två i alla fall...

Det står också att man ska lämna den utdragen under startförsöken och trycka in när motorn startat. Jag vet inte riktigt varför, men lika bra att göra så om det står så.

 

I manualen står också att framväxeln måste vara i för att man ska kunna fälla upp motorn.

 

yes box .. dock funkar det inte att ha framåtväxek i för att få upp motorn.

Den är käpprätt fast i nedåtläge och jag måste ner på baksidan för att tvinga loss den så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått i dag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev raol:

Hur har det gått i dag?

 

Tjenare,

Det har gått bra. Man kunde tydligen dra ut Primern lite längre än vad jag trodde.

När väl hade kåpan av ser man en länkarm som pressar ner en liten plupp som trycker in soppa in i motorn.

Så, ett gäng tryck på den och den hoppade igång!

 

Nu detta med tiltningen vilket är ett mysterium.

På höger sida av motorn finns det en hasp för "lock / unlock". Den ska ju ligga i unlock läge såvida man kör på någonting så motorn kan åka upp så att säga.

 

Den står i unlock just nu och motorn går ändå inte att rubba.

Som du ser på bilderna så måste jag dra den metallhaspeln uppåt för att motorn ska kunna gå att tilta upp.

Funderar därför på den markerad med blå pil. Ska inte den ligga under metallhaspeln?

 

Enligt instruktionerna ska motorn vara i växel fram för att gå att tilda. Men, funkar som sagt inte.

03.jpg

02.jpg

01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-16 vid 16:26 skrev raol:

Hur har det gått i dag?

 

Problemet är löst med tilten! =)

 

Visar sig att det ska ju sitta en liten guide på växelaxeln som lyfter backspärren!

Den är beställt! =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 6-hästare från 1996 men det spelar ingen roll för det enda som skiljer är motorstyrkan mellan 6 och 15 hästar på tvåtaktarna annars är allt samma. Har investerat i en verkstadshandbok. Den är visserligen på engelska och stämmer inte alltid till hundra med motorn men har du behov av någon särskild instruktion så hojta till.

 

Den där grejen som ska sitta på vertikala växelaxeln är bara en stoppkloss. Enligt instruktionerna ska man sätta den så att den precis nuddar bygeln med växeln i framåtläge och då ska det gå att lyfta i framåtläge men det funkar inte på min utan jag får manuellt lyfta bygeln iaf.

 

Får du för dig att byta impeller så är det ingen större match. Den sitter ovanför propellerhuset i riggen. Finns en bra video på Youtube. Det man ska tänka på är att ta bort en liten plastmoj med en låspinne som knyter ihop vertikala växelaxeln med den horisontella växelaxeln samt stoppklossen. Sedan kommer hela härligheten ned när man tagit bort skruvarna som fäster propellerhuset till riggen. Det är bra att sätta tlllbaka plastmojen när man fått ned växelaxeln en bit annars kan det hända att hävarmen som sitter på horisontella växelaxeln lossnar och axeln vandrar iväg i sidled och länkarmar på andra sidan kan lossna (hände mig). När man sedan ska sätta ihop igen så är det viktigt att kolla längden på vertikala växelaxeln. Den snurrar rätt lätt och ändrar då längd vilket kan ge bekymmer med växlarna. Beroende på rigg så är det tre olika längder 419mm, 559mm och 698mm mätt från basen på impellerhuset och centrum av hålet i toppen på axeln. Skruva axeln medurs för att minska längden. Smörj splines på drivaxeln innan ihopsättning. Sedan får man försöka ha ögonen på flera ställen samtidigt för att träffa rätt med drivaxel, växelaxel och vattenrör. Testa växlarna efter ihopsättningen: Framåt ger spärrläte (som från ett spärrskaft) vid medurs vridning av propeller och motstånd åt andra hållet. Friläge - propeller lätt rörlig åt båda håll. Back - motstånd åt båda hållen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...