Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
MaxiCalle

Täta läckande utanpåliggande fönster

Rekommendera Poster

Under vintern har jag märkt ett litet läckage vid några punkter på fönstren på min Maxi77'a. Jag är fullständig nybörjare på båtfix så jag satte mig att googla på problemet och förstår att man kanske bör ta loss fönstren och foga om från början. Ett ganska stort jobb.

 

Min fråga är om det går att lösa temporärt genom att helt enkelt lägga på mer fog utanpå den gamla? Eller någon annan Quick fix som kan vara good enough för en enkel nybörjarbåt?

 

/ Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går nog att lägga lite fogmassa runt kanterna. Välj dock inte någon form av silikon. Sika har en del bra produkter för nåtning och tätning (liksom en hel del andra fabrikat). 
Se till så att det är ordentligt rent och avfettat först. 
Välkommen till MG!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillfälligt kan det fungera att skrapa så rent som möjligt i fönsterkanterna och lägga ny tätmassa typ sikaflex.

Är det så mycket jobb att lossa ett fönster i taget och täta om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Allt är ju relativt, även frågan om hur stort jobb det vore att göra det rejält från början. För mig framstod det som ganska tidskrävande.

 

Tack också för välkomnandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en produkt som heter Lefant Crack Sealer som tränger in och fyller igen eventuella små sprickor i nuvarande tätning. Jag har inte använt den själv men har hört flertalet goda omdömen om den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev adeseaso:

Det finns en produkt som heter Lefant Crack Sealer som tränger in och fyller igen eventuella små sprickor i nuvarande tätning. Jag har inte använt den själv men har hört flertalet goda omdömen om den. 

Om Lefant Crack Sealer är samma sak som en annan produkt som heter något med Captain Crack Sealer så är den avsedd för tätning av hårda ytor. Infästningen av fönster i båtar (ventiler är väl bäst jag skriver så ingen opponerar sig 😉) brukar kräva en mer flexibel tätning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den här har jag använt

2062776_l.jpg.911e5df0a885b4374e03e2b637ad4d26.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zaphir:

den här har jag använt

2062776_l.jpg.911e5df0a885b4374e03e2b637ad4d26.jpg

Jag också. Bra till tätning av fönster-ramar etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har för försökt täta sina fönster på sin  Maxi 77:a. Han fick problemet att tätningarna gick upp oavsett vilken fogmassa han använde. Han testa både polyuretanbaserad (Sika 291) och mer modern MS-polymer. 
Ryktet gick att att de gamla Maxi 77orna har sakta ändrat formen genom att riggen har dragit båten sned och att ytan där rutan är monterad rör lite sig så att fasta fogar slutligen börjar läcka igen.

 

Tipset jag har fått från en båtmeck är att täta med butylband, rund eller platt. Det kan ta rörelser bättre. 

https://www.wurth.se/produkter/kemi/fogmassa/fogband/butylband-rund-form/#/artiklar/198570086

Du får testa och se så vad som fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare försökt täta runt gamla rutor "utvändigt". och det är svårt. så länge man inte får in tätning under listen så det jättesvårt att få tätt.

Håller på byter alla gummilister runt hela båten för tillfället.

Vet inte hur rutorna på Maxi 77 ser ut, men har du spränglist så kan du ta lös den, så kan du lättare "fläka" upp gummit mellan skrov/gummi, ruta/gummi. platta till en silikonpip, så den lättare kommer in i mellan, och pressa in Butylmassa/Vindrutetätning.

Sedan tillbaka med spränglist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har en korrekt minnesbild så är Maxirutorna utanpåliggande och skruvade genom rutor o laminat i överbyggnaden.

 

Skruva loss rutorna. Gör rent från gammal tätningsmassa. Lägg på butylgummi på "överlappet". Dra åt skruvarna lite lagom. Butylgummi kommer att krypa ut med tiden (den stelnar/härdar aldrig) så den behöver förseglas. Försegling sker genom att lägga en sträng Sika/MS Polymer (svart så det ser bra ut med butylgummit o de mörktonade rutorna) in mellan rutan o överbyggnaden (du ska lägga så mycket butylgummi att det blir en bit kvar att lägga förseglingen i). Det ska förseglas både på utsidan o insidan (butylgummit kommer att krypa åt båda hållen). När Sika/MS Polymer härdat så drar du åt skruvarna lite till (skruvarna ska gå genom butylgummit så det blir tätt runt skruvarna även efter att de efterdragits). Efter den behandlingen kommer det att vara tätt i många år framåt.

 

Jag har haft en båt med utanpåliggande butylgummitätade rutor. De var inte förseglade o jag visste inte att man skulle göra så. Det blev ständigt nya "gardiner" som kröp ner över fönstret och fick skäras/putsas bort, men det läckte aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina fönster/ventiler läckte inte men fogen på utsidan var hårt åtgången (sprucken och delvis helt borta) så i förebyggande syfte tvättade jag och la sedan på svart sika 291 (som väl egentligen är ett lim?). Det var några år sedan men det ser fortfarande nytt och fint ut och det har inte heller börjat läcka. Enda svårigheten var att konsistensen var lite för mjuk så det kladdade lätt (och det var en del jobb att få bort kladdet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång för alla svar. Igår gjorde jag slag i saken och renoverade den värst läckande rutan enligt Lintotts beskrivning ovan.

Det var lite kladdigt men gick ganska bra. Rengjorde med klotterborttagningsmedel och sedan aceton. En osäkerhet som dök upp var hur mycket butylgummi man ska applicera på överlappet. Jag lade bara en remsa (6x8mm). Det ser lite klent ut än så länge, men förhoppningsvis håller det tätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...