raol 2 348 Postad 15 Juni Det är ganska trångt runt inombordaren och vid oljebyten har det skvätt och runnit en del på motorn och runt/under. Under gång luktar det svagt av varm olja när motorn jobbat ett tag, och jag antar att det är oljan på motorn som börjar lukta när den värms upp. Det luktar inget när motorn går men är kall och det luktar inte från avgaserna. At nå att torka med trasa är inte riktigt möjligt för mig, för det är för långt och för trångt för min taskiga rygg. Helst skulle jag vilja hitta nåt jag kan spreja på som löser fettet och som sen kan "spolas av", men utan att motorn skadas. Möjligen att jag kan nå in med en svabb på skaft på vissa ställen. Främst handlar det om sidan där oljetömningen sker. Jag vet inte om motorrummet i övrigt blir så varmt att oljestänk kan börja lukta, för det är än mer olja på ljudisoleringsmattan precis intill och under tömningspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 15 Juni Brakecleaner tar bort olja och fett effektivt. Luktar starkt men försvinner snabbt. Finns på bla Biltema 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 15 Juni 1 timme sedan skrev raol: Det är ganska trångt runt inombordaren och vid oljebyten har det skvätt och runnit en del på motorn och runt/under. Under gång luktar det svagt av varm olja när motorn jobbat ett tag, och jag antar att det är oljan på motorn som börjar lukta när den värms upp. Det luktar inget när motorn går men är kall och det luktar inte från avgaserna. At nå att torka med trasa är inte riktigt möjligt för mig, för det är för långt och för trångt för min taskiga rygg. Helst skulle jag vilja hitta nåt jag kan spreja på som löser fettet och som sen kan "spolas av", men utan att motorn skadas. Möjligen att jag kan nå in med en svabb på skaft på vissa ställen. Främst handlar det om sidan där oljetömningen sker. Jag vet inte om motorrummet i övrigt blir så varmt att oljestänk kan börja lukta, för det är än mer olja på ljudisoleringsmattan precis intill och under tömningspumpen. 1/ Spraya motorn med avfettningsmedel/motortvätt. OBS kall motor! Låt verka några minuter. Gnugga ev med pensel/diskborste. 2/ Spola av med vatten. 3/ Starta motorn och låt den gå tills den är torr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 60 Postad 15 Juni sug tvättvattnet med våtdammsugare under motorn skarva med mindre flexslang för bättre åtkomst B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 16 Juni 15 timmar sedan skrev Gelis: Brakecleaner tar bort olja och fett effektivt. Luktar starkt men försvinner snabbt. Finns på bla Biltema Man skall vara försiktig med Brakecleaner, ångorna är explosiva. Känner till en båt som blev skrot efter en sådan tvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni Bromsskivespray, innehåller isopropanolalkohol, antagligen samma i Breakcleaner. Isopropanolalkohol löser gammalt oljesöl bra. Sedan finns det en produkt som heter Abnet, som man späder med vatten i olika koncentrationer för olika ändamål, lär vara någorlunda miljövänligt. Detta löser också olja och liknande. Abnet tappas sedan upp i en bra sprutflaska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 348 Postad 16 Juni Jo, Abnet har vi använt sen länge, främst för att tvätta utsidan av skrovet. Inte testat det på oljefläckar, utan bara på sån där smuts som blir på skrovet med tiden. Får se hur det funkar. Nog enklast att börja där eftersom det finns i båten redan. Bara lite obekväm med vattenbaserade grejer på motorn, särskilt när jag inte kan se var jag applicerar det. Brake cleaner hade tidigare som huvudbeståndsdel ämnen i en klass som nu är förbjuden i konsumentprodukter - klororganiska lösningsmedel. DCM, PCE och liknande. Nu är det bara "vanliga", lätta kolväten i dem. Jag har rengjort förgasare med sån, men den känns alldeles för flyktig för att funka på stora ytor. Och sen har vi brand/explosionsrisken. När jag rengjorde förgasare stod jag utomhus... Våtdammsugare har vi, så det löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni Ja Abnet är bra. Jag hade fått en fläck svart spillolja på en fleecetröja och på en flytväst, med koncentrerad Abnet blev det rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 16 Juni 6 minuter sedan skrev raol: Bara lite obekväm med vattenbaserade grejer på motorn, särskilt när jag inte kan se var jag applicerar det. Om det är en dieselmotor, så är det väl framför allt generatorn som du kan behöva täcka med en plastkasse. Resten tål vatten tillfälligt men glöm inte att starta och varmköra motorn när du tvättat färdigt, det tar bort ev fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 16 Juni 11 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Abnet tappas sedan upp i en bra sprutflaska. För den som inte orkar/ids blanda själv finns Abnet färdigblandad på sprayflaska 750 ml. Blandningsförhållandet Abnet/vatten har jag inte koll på, men jag tycker att det hade fått vara mer "drag i" den färdiga blandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 16 Juni Använt CRC:s Industrial Degreaser med framgång i flera år inom industri och på båt och mc motorer . Mina KAD44:ors framsidor med remmar och skivor blev rena med denna produkt trots att det var svårt att komma till. Med rätt metoder och väl ventilerat(se upp med brandrisk) så blir det rent. Den dunstar kvickt. Kommer man åt att gnida så har man stor hjälp av skurdukar (3M) och CRC-degreasern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 16 Juni 3 minuter sedan skrev NW355: Använt CRC:s Industrial Degreaser med framgång i flera år inom industri och på båt och mc motorer . Mina KAD44:ors framsidor med remmar och skivor blev rena med denna produkt trots att det var svårt att komma till. Med rätt metoder och väl ventilerat(se upp med brandrisk) så blir det rent. Den dunstar kvickt. Kommer man åt att gnida så har man stor hjälp av skurdukar (3M) och CRC-degreasern. Vad är fördelen med att medlet dunstar fort? Då hinner man ju inte spola av den upplösta skiten+ brandfaran med flyktiga ämnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 17 Juni jag torkar rent min med t-röd håller den alltid ren. köper en dunk på biltema för det går till annat också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 348 Postad 17 Juni 16 timmar sedan skrev Rascal: Om det är en dieselmotor, så är det väl framför allt generatorn som du kan behöva täcka med en plastkasse. Resten tål vatten tillfälligt men glöm inte att starta och varmköra motorn när du tvättat färdigt, det tar bort ev fukt. Jo, så är det nog. Jag har ju faktiskt fyllt vatten i en cylinder en gång, utan att motorn skadades... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 17 Juni 3 timmar sedan skrev raol: Jo, så är det nog. Jag har ju faktiskt fyllt vatten i en cylinder en gång, utan att motorn skadades... Om motorn inte är igång funkar det men snurrar motorn för fullt kan det bli tråkigheter. Har denna eftermiddag tvättat motorn på min Volvo 144 -69 med avfettning och vatten via högtryckstvätt utan att täcka eller skydda någonting. Det blev blankt och fint! Och motorn startade direkt på första försöket efteråt och gick lika fint som vanligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 348 Postad 17 Juni Ja, jag hade inte tänkt tvätta motorn när den är på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 17 Juni 9 minuter sedan skrev raol: Ja, jag hade inte tänkt tvätta motorn när den är på... Man kan aldrig veta när det gäller dig!!?? 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 451 Postad 17 Juni Om man törs! https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-refill-5-liter-2000055262 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 17 Juni 1 minut sedan skrev Wildeside: Om man törs! https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-refill-5-liter-2000055262 Att torka med en trasa som rekommenderas funkar på en bromsskiva som är platt och åtkomlig men alla mina motorer sitter trångt till och är fulla med vinklar och vrår som kräver avspolning helst med högtryck men det kan bli skvättigt i båt. Fördelen med högtryck är att dom är snåla med vatten så det blir inte så mycket att länsa med våtsugen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 348 Postad 17 Juni Högtryck där inne är inte möjligt. Det är alldeles för trångt, och eftersom jag inte kan se var jag sprutar ändå, så är det för riskfyllt. Nä, det får bli med svabb på skaft så gott det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 451 Postad 17 Juni 2 timmar sedan skrev Rascal: Att torka med en trasa som rekommenderas funkar på en bromsskiva som är platt och åtkomlig men alla mina motorer sitter trångt till och är fulla med vinklar och vrår som kräver avspolning helst med högtryck men det kan bli skvättigt i båt. Fördelen med högtryck är att dom är snåla med vatten så det blir inte så mycket att länsa med våtsugen. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/sprayflaska-for-refill-650-ml-2000038100 Eller trasa, borste eller annat lämpligt hjälpmedel. Används gärna flödigt så att smuts/oljekladd rinner av ytorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 60 Postad 17 Juni prova spola med avloppspolningslang är liten o flexibel eventuellt iförd i tunn slang/kabelhölje för ökad kontroll på flödet skärma av med byggplast runt motorn mm , B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 17 Juni 2024-06-16 vid 23:19 skrev Rascal: Vad är fördelen med att medlet dunstar fort? Då hinner man ju inte spola av den upplösta skiten+ brandfaran med flyktiga ämnen. Degreasern binds något längre i en 3M skurduk, annars dunstar den som jag påpekar. Om avdunstningen är till fördel beror väl på hur smuts/skit ska avlägsnas. Jag har aldrig sökt vägen att avfetta sedan skölja av medelst t ex vatten. På mina KAD44:or och tidigare på AD41:an så har degresern och lite handpåläggning med skurduk funkat och gett bra resultat. Det beror ju också på vad det är för skit som ska bort, i mitt fall remdamm och olja delvis i stelnad blandning. Sen finns ju Crick 110 ifrån CRC för oss som sprickindikerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser