Yamarin5910 0 Postad 15 Juni Hej! Jag har velat provat byta propeller på min båt men alla jag har testat har inte alls upplevt kraven tyvärr så jag skulle verkligen behövt hjälp med och få något som skulle passa. Yamarin 5910 Yamaha 100 hk 4 takt 2011 13x19k alu (orginal) max 6000rpm-34knop 4300rpm-22knop 12 5/8x21p polastorm alu max 4900rpm-30knop 4300rpm-26knop 13 1/4x17 turningpointhustler 4 blad alu Max 5400 rpm-29knop 4300rpm-24knop 13 1/4x17 SS Y85 stål Max 5600rpm-32knop 4300rpm-24knop mycket vibrationer 13x19 SS Y85 stål Max 5200rpm-28knop 4300-25knop mycket vibrationer Pratat med en del folk och marinor men känns som att ingen riktigt vet nåt mer än det som står på google om motorer o så, men det verkar inte stämma alls på min båt och motor mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 15 Juni (redigerade) Vad är specat maxvarv för din motor? Spontant känns det som orginalproppellern passar bäst, vad är det du inte gillar med den? Något du skulle prova är kanske en stålpropeller motsvarande orginalproppellern? Redigerad 15 Juni av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 15 Juni (redigerade) Frågan är väl oxå hur fort du brukar/vill köra, samt hur varv vs knop ser ut även i lägre register. Toppfart kanske egentligen är ointressant? Originalen ger 22knop vid 4300 medan alt.2 ger 26 knop vid samma varvtal och därför mer ekonomisk. Är det okej att marsha i 26 knop är alt.2 ett bättre val. Men hur ser det ut i lägre farter, du kanske oftast kör runt 8-10 knop och då är det där du vill ha bränsleekonomi, eller om det är15-17 knop så är det där du vill h ekonomi. Jag hade analyserat vilka farter jag har behov av att köra i (det jag vanligast kör) och valt propeller efter det spannet. Redigerad 15 Juni av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin5910 0 Postad 15 Juni 5000-6000 rpm men dom säger att 5700-6000 är optimalt för denna motor. På en propeller skulle vilja ha lite bättre topfart samt bättre bränsleekonomi Och så skulle jag vilja ha en 4 bladig som ger mig starkare marschfart om man är fler i båten och stabilare gång i lågfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 15 Juni För motorns belastnings skull är det ju viktigt att man hamnar i intervallet för maxvarv vid fullgas. Och då måste man ju veta vad motorn ska ge för varvtal vid fullgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin5910 0 Postad 15 Juni Japp! Vet att 5700-6000 är bäst för denna motor, gör den 4900 i max varv fast 26 knop i marsh så är det inte alls bra för motorn vs 22 knop fast 6000 i max så är det mycket bättre. toppfart är väl inte viktigast, men kunna ligga i 23-25 knop marsch och att den maxvarvar 5700-6000 är det jag hade velat åstadkomma. Så jag vill ha lite starkare och bättre marschfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 15 Juni Undrar om inte original 13x19" är bäst, varvar ut och ger bra toppfart, lite lägre marschfart men det borde å andra sidan ge bra ork / marginal för de fall ni är fler i båten. Ett snällt val för motorn som antagligen går ganska så oansträngt vid marschfart. Du skulle möjligen kunna leta efter en propp med samma diameter och stigning men ngt större propeller area för mindre slipp och kanske ngn knop till vid marschfart. De andra propparna verkar mest bara belasta motorn för mkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin5910 0 Postad 15 Juni Okej tack! Väldigt logiskt och vettigt svar, kändes som en bra grej att ha en extra propp i båten. Då tänkte jag att det kanske hade varit roligt om det va en med lite andra egenskaper ifall det skulle passa någon gång också. Men absolut original propellrar är bäst för motorn om man inte ska upp och jaga fart upp mot 50 knop eller om båten gör så motorn går trögt eller för lätt på varvtal redan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 15 Juni Din original propp ger bäst prestanda i jämförelse med ovan alt. Inte helt säker att du kan kräma ut så mycket mer fart med annan propp. Kanske med en 3-blads stålpropp med optimal dimension. Du bör varva närmare max. 4-blad ger lite andra egenskaper som tex bättre grepp men oftast på bekostnad av toppfart. Skillnaden i Bränsleförbrukningen kommer vara marginell. Större motor 😀? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin5910 0 Postad 15 Juni Japp! Tänkte inför nästa år att byta till 140 suzuki eller yamaha 150! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 15 Juni 12 timmar sedan skrev Yamarin5910: Hej! Jag har velat provat byta propeller på min båt men alla jag har testat har inte alls upplevt kraven tyvärr så jag skulle verkligen behövt hjälp med och få något som skulle passa. Yamarin 5910 Yamaha 100 hk 4 takt 2011 13x19k alu (orginal) max 6000rpm-34knop 4300rpm-22knop 12 5/8x21p polastorm alu max 4900rpm-30knop 4300rpm-26knop 13 1/4x17 turningpointhustler 4 blad alu Max 5400 rpm-29knop 4300rpm-24knop 13 1/4x17 SS Y85 stål Max 5600rpm-32knop 4300rpm-24knop mycket vibrationer 13x19 SS Y85 stål Max 5200rpm-28knop 4300-25knop mycket vibrationer Pratat med en del folk och marinor men känns som att ingen riktigt vet nåt mer än det som står på google om motorer o så, men det verkar inte stämma alls på min båt och motor mvh Johan Kör med original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 16 Juni 11 timmar sedan skrev Yamarin5910: Japp! Tänkte inför nästa år att byta till 140 suzuki eller yamaha 150! Bra plan, bättre att satsa på en stålpropp till den istället 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 16 Juni Jag monterade en qvicksilver q4 (samma som spitfire x4) 13x17 som är en 4 bladig stålpropp på min Silver Hawk med en Honda 100hp. Passade även på att höja motorn. Org. propp var en 19 tums 3 bladig alu. , med den gör båten 34 kn. Med q4 har jag fått upp den i dryga 36 kn och detta med full tank. Jag tappade alltså inte fart trots 4 blad, finns nog mer att hämta med en 3 bladig stålpropp men jag gillar det grymma greppet som Q4:an ger. Kan rekommenderas beroende på vilka egenskaper du söker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin5910 0 Postad 16 Juni Okej tack! Detta ska jag kolla upp om man hade kunnat fått tag och eventuellt testat någon sådan propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser