Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
richardk

Bojfender - tips?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Undrar om någon har tips på någon typ av fender/avbärarare man kan sätta på bojten på svajboj för att slippa slagmärken i stäven när båten ligger alldeles intill boj och det kommer vågor? Ligger med min segelbåt på svaj intill trafikerad led och är trött på att få skador i stäven när det är vindstilla och båten lägger sig intill bojen samtidigt som båtar passerar och river upp sjö som gör att botten slår mot stäv/relingen. Tips på lösningar mottages tacksamt!

Redigerad av richardk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev richardk:

Undrar om någon har tips på någon typ av fender/avbärarare man kan sätta på bojten på svajboj för att slippa slagmärken i stäven när båten ligger alldeles intill boj och det kommer vågor? Ligger med min segelbåt på svaj intill trafikerad led och är trött på att få skador i stäven när det är vindstilla och båten lägger sig intill bojen samtidigt som båtar passerar och river upp sjö som gör att botten slår mot stäv/relingen. Tips på lösningar mottages tacksamt!

Jag har klätt öglan i tenen på en svajboj med en uppslitsad trädgårdsslang. Om även andra delar av tenen skaver kan man kanske tejpa runt delar av ett liggunderlag eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-4 tjockare fendrar i en "ring" runt? Sammanbundna upptill och nertill så de inte särar på sig när båten kommer nära.


Nåt sånt här?

image.png.73508c0db5e214d56e044518b87c3bff.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på det alternativet. Nackdelen är att linan till båten kommer fastna och linda sig kring tenen. Men kanske nackdel man får ta. Går kanske komma runt om man schacklar fast linan nedanför bojen direkt i bojstenslinan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har klätt öglan i tenen på en svajboj med en uppslitsad trädgårdsslang. Om även andra delar av tenen skaver kan man kanske tejpa runt delar av ett liggunderlag eller liknande.

Har tidigare lindat öglan med rep för att få lite mjukare men blir ändå för hårt, relinglist (av trä) krossas och nöts sönder. Skulle helst ha nån typ av större boll direkt under öglan som höll bort ten från båten. Skulle gärna se att nån tog fram en delbar boll som kunde träs runt överdel av ten just under öglan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörisolering i skum som sätts över ?  Sedan fixera den med buntband.

(En förfinad variant av liggunderlagsskummet som @ChristerN nämner ovan)

86-0018_xl_1.jpg.124436c742457fcf5009fd4d2ba5744a.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Rörisolering i skum som sätts över ?  Sedan fixera den med buntband.

(En förfinad variant av liggunderlagsskummet som @ChristerN nämner ovan)

86-0018_xl_1.jpg.124436c742457fcf5009fd4d2ba5744a.jpg

använder dom just nu till isolering..tror tyvärr inte att dom klarar nötning utan att förstärkas.  men om man lindar in dom i en bra tejp går det.

annars är dom här kanstydden som man sätter runt lastpallar

dom är väldigt starka

https://www.rajapack.se/fyllnads-och-skyddsmaterial/kant-och-hornskydd/kantskydd/kantskydd-i-u-profil-for-tunna-kanter_OFF_NO_0501.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev richardk:

Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova.

Bojringen jag länkade till lite längre upp tycker jag verkar vara en klockren idé, synd bara som sagt att produkten inte verkar säljas längre.

Men jag tänker att det kanske inte vore omöjligt att tillverka något liknande antingen själv eller med hjälp av någon.

Och kanske skulle ringen vara lite större.

 

https://digitaltmuseum.se/021026360352/bojring

 

image.thumb.png.87aca8b6c9ab624b5894337302588537.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev richardk:

Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova.

En lösning jag läst om, inte testat själv, är att trä linan närmast bojen genom en styv slang, nån meter eller så. Det sägs göra linan styv nog för att hålla båten från att komma nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

En lösning jag läst om, inte testat själv, är att trä linan närmast bojen genom en styv slang, nån meter eller så. Det sägs göra linan styv nog för att hålla båten från att komma nära.

Skulle precis skriva om detta tips. Jag har använt mig av det och det fungerar bara man hittar en slang/rör som är styvt nog.
Antar att TS har fäst sina linor under bojen oxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Rörisolering i skum som sätts över ?  Sedan fixera den med buntband.

(En förfinad variant av liggunderlagsskummet som @ChristerN nämner ovan)

86-0018_xl_1.jpg.124436c742457fcf5009fd4d2ba5744a.jpg

Angående nötningsskydd, så om inte annat behöver de skyddas mot UV annars kommer de att vittra sönder enligt min erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...