richardk 6 Postad 13 Juni (redigerade) Undrar om någon har tips på någon typ av fender/avbärarare man kan sätta på bojten på svajboj för att slippa slagmärken i stäven när båten ligger alldeles intill boj och det kommer vågor? Ligger med min segelbåt på svaj intill trafikerad led och är trött på att få skador i stäven när det är vindstilla och båten lägger sig intill bojen samtidigt som båtar passerar och river upp sjö som gör att botten slår mot stäv/relingen. Tips på lösningar mottages tacksamt! Redigerad 13 Juni av richardk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Juni (redigerade) När det gället svajboj så är nog det bästa att bara ha någon form av flöte som du fiskar upp med båtshake så slipper du att stången på bojen slår mot bordläggningen. Alltså tex. en sån här: https://diving2000.se/shop/716-bojar-till-baatar/9734-danfender-pick-up-boj/ Redigerad 13 Juni av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 13 Juni 6 minuter sedan skrev richardk: Undrar om någon har tips på någon typ av fender/avbärarare man kan sätta på bojten på svajboj för att slippa slagmärken i stäven när båten ligger alldeles intill boj och det kommer vågor? Ligger med min segelbåt på svaj intill trafikerad led och är trött på att få skador i stäven när det är vindstilla och båten lägger sig intill bojen samtidigt som båtar passerar och river upp sjö som gör att botten slår mot stäv/relingen. Tips på lösningar mottages tacksamt! Jag har klätt öglan i tenen på en svajboj med en uppslitsad trädgårdsslang. Om även andra delar av tenen skaver kan man kanske tejpa runt delar av ett liggunderlag eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 13 Juni 3-4 tjockare fendrar i en "ring" runt? Sammanbundna upptill och nertill så de inte särar på sig när båten kommer nära. Nåt sånt här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 13 Juni Har varit inne på det alternativet. Nackdelen är att linan till båten kommer fastna och linda sig kring tenen. Men kanske nackdel man får ta. Går kanske komma runt om man schacklar fast linan nedanför bojen direkt i bojstenslinan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 13 Juni 2 timmar sedan skrev ChristerN: Jag har klätt öglan i tenen på en svajboj med en uppslitsad trädgårdsslang. Om även andra delar av tenen skaver kan man kanske tejpa runt delar av ett liggunderlag eller liknande. Har tidigare lindat öglan med rep för att få lite mjukare men blir ändå för hårt, relinglist (av trä) krossas och nöts sönder. Skulle helst ha nån typ av större boll direkt under öglan som höll bort ten från båten. Skulle gärna se att nån tog fram en delbar boll som kunde träs runt överdel av ten just under öglan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Juni Konstigt att denna produkt inte verkar finnas längre? https://digitaltmuseum.se/021026360352/bojring 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 13 Juni Rörisolering i skum som sätts över ? Sedan fixera den med buntband. (En förfinad variant av liggunderlagsskummet som @ChristerN nämner ovan) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 14 Juni 15 timmar sedan skrev IngemarE: Rörisolering i skum som sätts över ? Sedan fixera den med buntband. (En förfinad variant av liggunderlagsskummet som @ChristerN nämner ovan) använder dom just nu till isolering..tror tyvärr inte att dom klarar nötning utan att förstärkas. men om man lindar in dom i en bra tejp går det. annars är dom här kanstydden som man sätter runt lastpallar dom är väldigt starka https://www.rajapack.se/fyllnads-och-skyddsmaterial/kant-och-hornskydd/kantskydd/kantskydd-i-u-profil-for-tunna-kanter_OFF_NO_0501.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 14 Juni Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Juni 2 minuter sedan skrev richardk: Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova. Bojringen jag länkade till lite längre upp tycker jag verkar vara en klockren idé, synd bara som sagt att produkten inte verkar säljas längre. Men jag tänker att det kanske inte vore omöjligt att tillverka något liknande antingen själv eller med hjälp av någon. Och kanske skulle ringen vara lite större. https://digitaltmuseum.se/021026360352/bojring 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 14 Juni 10 minuter sedan skrev richardk: Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova. En lösning jag läst om, inte testat själv, är att trä linan närmast bojen genom en styv slang, nån meter eller så. Det sägs göra linan styv nog för att hålla båten från att komma nära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Kula 21 Postad 14 Juni 10 minuter sedan skrev raol: En lösning jag läst om, inte testat själv, är att trä linan närmast bojen genom en styv slang, nån meter eller så. Det sägs göra linan styv nog för att hålla båten från att komma nära. Skulle precis skriva om detta tips. Jag har använt mig av det och det fungerar bara man hittar en slang/rör som är styvt nog. Antar att TS har fäst sina linor under bojen oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 14 Juni 21 timmar sedan skrev IngemarE: Rörisolering i skum som sätts över ? Sedan fixera den med buntband. (En förfinad variant av liggunderlagsskummet som @ChristerN nämner ovan) Angående nötningsskydd, så om inte annat behöver de skyddas mot UV annars kommer de att vittra sönder enligt min erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 14 Juni (redigerade) Byt istället ut bojen till en utan uppstickande delar som kan skada båten. Hittade denna typ av boj som verkar vara ett bättre alternativ där det är mjuka delar som inte borde skada båten. Läs mer i dessa länkar: Mooring Buoy Planning Guide. Buoys Float On Top - But They Protect The Bottom Redigerad 14 Juni av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser