Fostar 0 Postad 13 Juni Hej Alla! Hade ett (vad jag trodde) super seriöst par som kört 60 mil för att kolla på min båt. Allt gick bra med visningen och vi kom överens om pris. De vill skriva kontrakt (via blocket och bankid) direkt. Dum och godtrogen som jag är tar jag ingen handpenning. För tänker att kontraktet är ju ändå juridiskt bindande. Vi bokar in att de ska hämta båten 9 dagar senare och slutbetalning ska ske innan de lämnar hamnen. Igår va dagen kommen men får inte längre tag på dem på något sätt. Swiftcourt som har kontraktet säger att det är 100% juridiskt bindnande men är en lång process att dra det via tingsrätten. Det tråkiga i detta är ju att jag tacka nej till flera andra under tiden de skulle hämta båten, det löser sig säkert ändå men blir så otroligt irriterad och känner mig grundlurad trots att jag inte förlorat några pengar och tycker inte att de ska komma undan så lätt. Så frågan är hur hade ni agerat? Pallar man dra det via tingsrätten? Eller ska man acceptera att det finns idioter och gå vidare samt lära sig att ta handpenning trots att kontrakt är skrivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 449 Postad 13 Juni Ta lärdom och gå vidare, framför allt om du inte lidit någon större skada. Att dra det i en långbänk i tingsrätt blir bara jobbigt och tidkrävande och utgången är alltid osäker i en eventuell rättegång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Juni Frågan är vad som står i kontraktet ang. överenskommet datum och att "köparen" inte är kontaktbar? Jag menar vad händer om "köparen" dyker upp imorgon för att betala och hämta båten, men du har då sålt den till någon annan mer seriös köpare? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 13 Juni (redigerade) Du har ju uppenbarligen båten kvar i din ägo (?) och har som @Wildeside skriver inte lidit någon större skada. Då hade jag också gått vidare. MEN, eftersom du har ett kontrakt så är det också bindande för dig. Dvs du kan inte hursomhelst sälja båten till någon annan. Minst bör du (om inte annat går så skicka vanliga postvägen) först meddela köparna att du nu anser kontraktet brutet från deras sida eftersom de inte fullföljt bla bla bla..... och att du avser gå vidare och sälja båten till någon annan. Alltså på ett mycket tydligt sätt markera och meddela läget (lite beroende på hur kontraktet är utformat). Bara så du inte råkar illa ut själv..... EDIT: @No_jah hann före 😉 Redigerad 13 Juni av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fostar 0 Postad 13 Juni Tack för svaren. Det står betaldatum och leveransdatum i kontraktet, går det över en dag så måste jag kunna göra vad jag vill med min båt tänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Juni 4 minuter sedan skrev Fostar: Tack för svaren. Det står betaldatum och leveransdatum i kontraktet, går det över en dag så måste jag kunna göra vad jag vill med min båt tänker jag. Det ska du nog inte ta för givet, men kolla det med Swiftcourt för att se vad dom säger om saken. Ni har ju som sagt ingått ett avtal, och det gäller åt bägge håll. @IngemarE Har väldigt bra tips om vad du kan göra. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 13 Juni (redigerade) 10 minuter sedan skrev Fostar: Det står betaldatum och leveransdatum i kontraktet, går det över en dag så måste jag kunna göra vad jag vill med min båt tänker jag. Jo, men meddela att det är så du tänker. För alla tänker inte likadant, även om man själv (och de flesta andra) tycker tolkningen av konsekvenserna är uppenbar. Står det t ex uttryckligen att båten förblir säljarens egendom tills den är (tillfullo) betald ? Och står det "leveransdatum" eller "avhämtningsdatum" i kontraktet eller specifierat hur och var överlämnandet skall ske ? Kanske låter dum och långsökt nu, men det är bara exempel på hur olika man skulle kunna tolka saker i ett kontrakt. Så att bryta det från din sida genom att sälja båten till någon annan UTAN att meddela köparen som du har kontrakt med är inte bra....tror jag. Redigerad 13 Juni av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 13 Juni Nån kan ha blivit sjuk, eller nåt annat kan ha hänt som gör att man glömmer ett båtköp några dagar. Jag skulle avvakta några dagar och fortsätta försöka få kontakt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 13 Juni (redigerade) I Swiftcourt köpekontrakt står det inte någonting om hävning av köp så då lär väl köplagen gälla. Köplagen gäller mellan privatpersoner.40 § Säljaren får häva köpet om köparens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott. Swiftcourt anger följande vid oenighet, så kolla även med Swiftcourt eftersom köparen inte kan kontaktas. 13. Vid oenigheter I det fall oenighet uppstår i förbindelse med denna försäljning, uppmanas parterna att först och främst försöka lösa det på egen hand. Parterna kan få hjälp med att finna en gemensam lösning med hjälp av Swiftcourt. Om parterna inte kan finna en gemensam lösning, får parterna vända sig till tingsrätten som första instans. Hoppas att ni kommer överens om ett köp, alternativt hitta en köpare som verkligen vill betala. Redigerad 13 Juni av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser