Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
gravis

Galeon

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är lite sugen på att köpa ny båt så nu undrar jag om någon har erfarenhet av galeon 475.

Jag har tänkt att sätta en evinrude E-tec på 60 hk på båten.

Om någon känner till för eller nackdelar om denna båt eller motor skulle jag bli glad om ni ville skriva några rader.

tack på förhand.

Andreas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi Båtägare nr 6 2002:

--------------------------

 

Finishen ej strålande men kvalitén duger gott och väl.

Relativt platt skrov och passar inomskär.

Skarpa svängar ger långa girar och man vet inte riktigt var man hamnar till slut.

Slamrar när sjöarna möter skrovet.

Transport- och badbåt.

Under förarplats snygg stuvplats för tank och annat med slät mattbelagd durk.

Båtens svaga punkt är förarplatsens ergonomi, föraren sitter i ingenmansland mellan ryggstöd och ratt och kan inte nå både på en gång. Man sitter och hasar med ratten i händerna istället för att kunna pressa händerna mot ratten och rygg och fötterna mot fotstödet.

Plus för självlänsande sittbrunn.

Med Suzuki DF50 4-takt:

 

Varv/fart i knop/förbrukning liter per sjömil

 

3100/8/0,65

3600/12/0,52

4100/16/0,48

4600/20/0,48

5100/23/0,55

5600/25/0,56

6100/30/0,64

 

4,78 x 1,95

Vikt utan motor 390 kg

Max motor 60 hk

Max last 4 personer

 

 

Båtnytt nr 3 2004:

--------------------

 

Långsammast i testgruppen med 28,6 knop med Johnson J50 4-takt och det beror inte på motorn utan på bottenformen som gör att den har lite svårt att lyfta sig ur vattnet. Sjöegenskaperna i övrigt är godkända. Går mjukt och komfortabelt när man kommer ut i lite tuffare sjö.

Båtens svaga sidor är detaljer och uppbyggnad. Hur denna båt kan vara CE godkänd är en gåta. Viktig utrustning som brandsläckare och lanternor saknas och självlänsanordningen består av två hål i varje skrovsida utan möjlighet till avstägning. Med flera personer ombord rann det ordentligt med vatten in över durken/golvet via desa hål. Tank och batteri satt mycket märkligt och var förmodligen felmonterade. Andra märkliga detaljer är ankarbeslaget i stäven och ett par pollare som förstör hela ytan när man skall hoppa ombord i fören. Dubbelpulpeten sitter för långt fram i förhållande till akterbänken. Plus för bra styrning men ordentlig plats för sjökort saknas. Plus även för rymliga stuvfack framför styrpulpeten, under aketrbänken och ett långsmalt utrymma om babord.

Gott om styvfack

Dynor standard

- Tunn plast i stuvfack

- Självläns saknar avstägning

- Styrpulpet för långt fram

- Brandsläckare saknas

 

----------------------------------

 

Ja inte vet jag men lite tveksamt om det är en så bra båt, det finns bättre båtar i den storleksklassen, och billigare. T ex Ryds 478 GT (elegant basbåt), dock får man köpa till dynor, som även är godkänd av DNV (Det Norske Veritas).

Andra klart bättre båtar (dock de flesta dyrare):

Askeladden 475 Freestyle (elegant)

Buster L (testfavorit)

Finnmaster 4902 CLX (storbåtsegenskaper)

Silver Fox 485 (fartig)

Uttern S46 (välutrustad)

Yamarin 4730 (bäst i sjön)

Crescent Primo (prisvärd, billigare än Galia 475)

 

Mitt råd: kolla på en Ryds 478 GT, som kostar ungefär lika mycket som Galia 475. Hög toppfart, 18 graders V-botten som ger goda sjöegenskaper, godkänd av DNV, rena gångytor (dock få stuvfack). Nackdel: enkel ratt och enkla brytare samt trög reglagebox. Testades med Mariner F50 EFI (=Mercury F50 4-takt EFI). Ratt kan du byta till en fräsigare för några hundra och brytarna går att byta ut mot bättre saker om du vill för några hundra det också. Dynor får man köpa till extra, liksom kapell.

 

Har du mer pengar att spendera så är Askeladden 475 Freestyle, Buster L, Silver Fox 485, Yamarin 4730 och Uttern S46 kanske några strå vassare på en del punkter. Buster L är ett tryggt köp på nästan alla vis och har ett mycket bra andrahandsvärde, men den blir dyr med dynsats och ev kapell och ev extra sidopulpet samt ev spöbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för informationen.

Nu har jag någonting att fundera på.

Ska nog åka och kolla på en Ryds i alla fall, det är ju ett beprövat märke.

MvH Andreas. 21.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sam Pålsson

Hej, ta dej gärna en funderare till, men köp ingen Ryds, kvaliten på ryds är ingen höjdare, en som vet.

Mvh, sam Pålsson.

                                sam.palsson@telia.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Hej Galeon 475 är en kanonbåt, jag har bara bra erfarenheter av min, inget att anmärka på, lycka till med köpet!10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Och skall du ändå titta på andra märken är Bella 490R ett alternativ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...