Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
RivaChrille

Slangvinda Rollup fast med tampar?

Rekommendera Poster

Nu kanske man dumförklarar sig med sitt första inlägg men tanken slog mig och jag ville iallafall lufta det hela.
Jag vattnade gräsmattan och gav mig sen ut på sjön och då jag först hade använt en slagvinda med rollup-funktion och sen höll på med tamparna så kom idén;
Hade inte en liknande snurra med tamparna på en båt varit något?
Rollup-funktion är alltså att den drar in slangen men den kan stanna vid några hack.

Hade man haft det med tamparna så kan man dra ut så mycket man behöver och sätta fast vid knapen på båten och bryggan. Men då slipper man ha en massa lösa tampar på däck.

Kanske heldumt. Men ville lufta frågan. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls heldumt tycker jag. Förstår tankegången men skillnaden kanske är att en slang sitter fast i ena ändan (utkastaren) och den lösa ändan kan dras ut till önskad längd ur slangvindan utan att belastningen från den lösa ändan blir så stor. En förtöjningslina bör ju vara fäst ordentligt i en knap i båten och gå direkt till en infästning i land, utan en rulle som skulle utsättas för mycket stor belastning emellan och som kanske plötsligt börjar rulla upp linan.

Välkommen till MG!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev RivaChrille:

Nu kanske man dumförklarar sig med sitt första inlägg men tanken slog mig och jag ville iallafall lufta det hela.
Jag vattnade gräsmattan och gav mig sen ut på sjön och då jag först hade använt en slagvinda med rollup-funktion och sen höll på med tamparna så kom idén;
Rollup-funktion är alltså att den drar in slangen men den kan stanna vid några hack.

Hade man haft det med tamparna så kan man dra ut så mycket man behöver och sätta fast vid knapen på båten och bryggan. Men då slipper man ha en massa lösa tampar på däck.

Tricket är tycker jag att inte ha för långa tampar.

För bryggförtöjning har jag två tampar på 6 meter vardera, dom räcker på min båt lagom från båten och till bryggan och tillbaka för fastläggning utan att ge en massa trassel på fördäck. Dom funkar även bra när jag ligger längs med en brygga, då eventuellt kompletterat med en tredje tamp som spring. Jag har givetvis även långa tampar när det skall knytas i träd långt upp på land. Jag åker oftast solo så jag har inte tid att trassla med stora nystan av tamp vid bryggförtöjning.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är möjligt så kan man ha som jag.

Fast akter o förtamp på brygga och för att lyxa till det så ligger jag längsmed bryggan så jag har bara ett spring på båten när jag lägger till.

Lägger på springet och spänner upp mot bryggan med växeln framåt på tomgång, väl invid bryggan lägger jag på akter o förtampen och lägger ur växeln och stänger av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev Wildeside:

Om det är möjligt så kan man ha som jag.

Fast akter o förtamp på brygga och för att lyxa till det så ligger jag längsmed bryggan så jag har bara ett spring på båten när jag lägger till.

Lägger på springet och spänner upp mot bryggan med växeln framåt på tomgång, väl invid bryggan lägger jag på akter o förtampen och lägger ur växeln och stänger av motorn.

Att ha fasta tampar vid sin hemmabrygga är väl självklart, men jag pratar om en tillfällig förtöjning vid någon brygga man besöker vid en utflykt eller natthamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Rascal:

Att ha fasta tampar vid sin hemmabrygga är väl självklart, men jag pratar om en tillfällig förtöjning vid någon brygga man besöker vid en utflykt eller natthamn.

Då har man väl tampar i lämplig längd för att förtöja vid brygga, likväl som man har längre tampar med sig för att förtöja i naturhamnar.

Alternativt så finns det färdiga förtöjnings spel/winch både elektriska och manuella att köpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev RivaChrille:

Låter superbra👍 

Det får inte vara allt för skrymmande bara, men om man tänker sig typ 10-15 meter så borde det funka. Och tar man band istället för rep så får man ner storleken ytterligare. 

Något som typ Ankarolina med en fjäder funktion som rullar in automatiskt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Boanjohan:

Låter superbra👍 

Det får inte vara allt för skrymmande bara, men om man tänker sig typ 10-15 meter så borde det funka. Och tar man band istället för rep så får man ner storleken ytterligare. 

Något som typ Ankarolina med en fjäder funktion som rullar in automatiskt.

Det blir nog ganska ryckigt med band som är helt stumma men jag har sett båtar som har en rulle med "ankarband" som akterförtöjning till boj vilket verkar praktiskt och i dessa fall så får man ju lite flex i bojen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du funderar på förtöjningstamp inbyggd i båten så kan du snegla på Askaladden 645 Beetle av de senare årsmodellerna. De hade något som hette Q-rope. Jag hade en sådan båt i några år och det inbyggda tamparna kompletterade verkligen min driva med lite längre förtöjningslinor. 
Q-rope satt monterat under knapen i en fjäderdriven rulle utan låsning. Den innehöll ca 6m som i de flesta fall var för kort för fram-och-tillbaka-förtöjning. När man man drog ut tampen och närmade sig änden satt den en tejpbit på tampen som markerade 20cm kvar. För att inte överbelasta rullen lade man ett halvslag runt knapen innan man förtöjde.

Fördelarna var att man alltid hade en tamp tillgänglig vid förtöjning och att man fick fyra extra tampar som inte tog någon plats.

Nackdelen var att att tampen var för kort och så att man oftast fick ersätta den med en längre tamp efter att man hade förtöjt.

Att sedan tampen gick igenom knapen och tog bort det naturliga hålen man kan trä en ögla igenom gjorde ibland förtöjningen lite mindre säker.

Om du funderar på att bygga något liknande kan du alltid snegla på Askeladdens lösning. Jag tror också den kan sitta på Askeladden 705 Voyager , Z7 och Z8.

image.png.e1eba10d4cdef52bc66378b4edd6c55d.png

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-06-11 vid 20:34 skrev ChristerN:

Inte alls heldumt tycker jag. Förstår tankegången men skillnaden kanske är att en slang sitter fast i ena ändan (utkastaren) och den lösa ändan kan dras ut till önskad längd ur slangvindan utan att belastningen från den lösa ändan blir så stor. En förtöjningslina bör ju vara fäst ordentligt i en knap i båten och gå direkt till en infästning i land, utan en rulle som skulle utsättas för mycket stor belastning emellan och som kanske plötsligt börjar rulla upp linan.

Välkommen till MG!

Precis. Tänker mig att man drar ut tilllräckligt med tamp så det finns plats att fästa i knap på båt och knap på land. Och när man sen kastar loss så lossar man vid bägge knaparna och så snurras tampen in.
Skönt man inte var helt ute och cyklade då.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en fantastisk lösning. Hittar ni en rostfri upprullare som fungerar så tagga mig 😀 

Underbart att kunna ha 15 meter lina som bara kommer ut och sedan kan rullas in som på dammsugarslangen! Gäller ju att den inte rostar sönder på ett par säsonger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...