Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Wildeside

Bygga om till fast tak och kapellväggar. Tips o ideer!

Rekommendera Poster

Börjar bli tid att fundera på att göra något åt kapellet.

Funderar på att plasta till ett tak över resten av styrhytten och ha kapell bara på sidorna och eventuellt bakåt.

Eventuellt bygga en lucka bakåt som öppnas lite som en baklucka på en kombi.

Vill ha så öppet som möjligt åt sidorna och akter ut så att det inte blir så instängt och att det går att få bra utsikt och luftväxling när det är varmt.

Det jag mest söker tipps om är hur man ska göra med infästning av kapellet så att det blir så enkelt som möjligt att öppna och stänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Wildeside:

- - -

Det jag mest söker tipps om är hur man ska göra med infästning av kapellet så att det blir så enkelt som möjligt att öppna och stänga.

Om det är rak ovansida så kan du hänga upp kapelldelarna i en aluminiumprofil och kederlist i kapelldelen.

 

Sidofästen är väl enklast att ordna med vanliga kapellvred.

 

https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/chassietillbehor/aluminiumprofil-1-m-2000036154

37-398_xl_1.jpg.b637f0c01a180e081ca9d57b48b767c8.jpg

https://www.camping4u.se/sv/artiklar/kederlist.html

bild.png.4bcf120e497797ce504d65ec18260297.png

 

 

9916040.webp Kederlist.webp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Lintott:

Om det är rak ovansida så kan du hänga upp kapelldelarna i en aluminiumprofil och kederlist i kapelldelen.

 

Sidofästen är väl enklast att ordna med vanliga kapellvred.

 

https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/chassietillbehor/aluminiumprofil-1-m-2000036154

37-398_xl_1.jpg.b637f0c01a180e081ca9d57b48b767c8.jpg

https://www.camping4u.se/sv/artiklar/kederlist.html

bild.png.4bcf120e497797ce504d65ec18260297.png

 

 

9916040.webp 24 kB · 1 download Kederlist.webp 24 kB · 1 download

Tack känns helt klart att vi är inne på rätt spår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En bild på din båt skulle gjort det lättare att svara.

Jag har sett en del olika mer eller mindre (oftast mindre) snygga lösningar på sådana tak.

Det vanligaste brukar se ut som om man tagit en plywoodskiva och i bästa fall plastat in den, sedan på något sätt fogat ihop den med doghousetakets bakkant. Längst bak har man sedan satt tvenne stöttor av rör av aluminium eller rostfritt.

Sådana tak blir ju helt platta och förutom det kosmetiska intrycket kan det vara svårt för både regn- och skvättvatten att rinna av taket snabbt. Men jag har även sett att en och annan självfixare lyckats tillverka ett tak med samma rundning som doghousetakets rundning, kanske man haft en rundad "takstol" under taket..

Dom lösningarna jag sett på sidor är sådana av kapellväv som kan rullas upp och fästas under takets kant. Likadant akterut. Någon "kombibilslucka" har jag inte sett. En sådan lucka skulle ju bli ganska tung och kräva sådana där gasfyllda cylindrar av samma typ som dom i kombibilar.

@Lintotts förslag ovan är ju genialt, det är samma lösning som till förtält och liknande på husbilar och husvagnar. Men betänk att du då får två eller tre relativt stora bitar av kapellväv att vika/rulla ihop och stuva undan ombord. Om du ämnar ha kapellfönster i sidorna så går det ju inte att vika kapellväven, då får man ju ändå rulla ihop den.

Det hela kan ju liknas vid sådana tak, baldakiner, man förr i tiden byggde till ångslupar. På taket kan du ju sedan placera ett större antal med solcellspaneler.

Om du ämnar att sportfiska med kastspö från båten lär du uttala förbannelser över att taket är ivägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

En bild på din båt skulle gjort det lättare att svara.

Jag har sett en del olika mer eller mindre (oftast mindre) snygga lösningar på sådana tak.

Det vanligaste brukar se ut som om man tagit en plywoodskiva och i bästa fall plastat in den, sedan på något sätt fogat ihop den med doghousetakets bakkant. Längst bak har man sedan satt tvenne stöttor av rör av aluminium eller rostfritt.

Sådana tak blir ju helt platta och förutom det kosmetiska intrycket kan det vara svårt för både regn- och skvättvatten att rinna av taket snabbt. Men jag har även sett att en och annan självfixare lyckats tillverka ett tak med samma rundning som doghousetakets rundning, kanske man haft en rundad "takstol" under taket..

Dom lösningarna jag sett på sidor är sådana av kapellväv som kan rullas upp och fästas under takets kant. Likadant akterut. Någon "kombibilslucka" har jag inte sett. En sådan lucka skulle ju bli ganska tung och kräva sådana där gasfyllda cylindrar av samma typ som dom i kombibilar.

@Lintotts förslag ovan är ju genialt, det är samma lösning som till förtält och liknande på husbilar och husvagnar. Men betänk att du då får två eller tre relativt stora bitar av kapellväv att vika/rulla ihop och stuva undan ombord. Om du ämnar ha kapellfönster i sidorna så går det ju inte att vika kapellväven, då får man ju ändå rulla ihop den.

Det hela kan ju liknas vid sådana tak, baldakiner, man förr i tiden byggde till ångslupar. På taket kan du ju sedan placera ett större antal med solcellspaneler.

Om du ämnar att sportfiska med kastspö från båten lär du uttala förbannelser över att taket är ivägen.

 

@Lintott s förslag på skenor är ett bra förslag på att kunna hänga upp väggarna i överkant och sen ha en en dragkedja längst bak och suffletvred i ned och framkant på samma sätt som nu och rulla upp väggarna när man vill öppna upp.

Jag kan alltid börja med att ha kapell även akterut, men tanken med luckan akterut är att allt som oftast så är sikten begränsad genom kapell rutor så med en lucka med  polykarbonatruta akterut gör väl att sikten blir avsevärt mycket bättre.

Så jätte tung behöver väl inte fönsterkonstruktionen bli men självklart underlättar det med gasfjädrar.

Tak har man sett i dom mest konstiga utföranden.

Min tanke är att bygga en konstruktion (takstolar) som ger lite liv i taket och sen klä i plywood som plastas på utsidan om inte både ut och insida.

Har ett ganska bra utgångsläge från doghousetaket att börja på.

Får väl fundera ut nått snyggt sätt att stötta taket i bakkant, den biten har jag ingen ide på än.

Tanken är att montera mina solceller på det nya taket.

 

Sportfiske eller som det är i min värld heter fritidsfiske eller husbehovsfiske brukar jag roa mej med från badbryggan, jollen eller från land.

 

Hitta en bild iaf som jag bifogar.

Inser att jag är ganska usel på att föreviga mitt liv på fotografier.

 

winga_30.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du har motorn i mitten på båten, typ under doghouse eller delvis åtminstone. Jag brukar inte åka med båten med kapellet uppe, om det inte råkar regna. Ett av skälen till det är att jag tycker att det blir tystare, en del av motorljudet verkar försvinna upp i luften istället för att stanna kvar under kapellet. Kanske bara placebo, har aldrig mätt ljudnivån om det verkligen är skillnad med kapellet upp eller nedfällt. Ett annat skäl är att det är krångligare att komma ur båten med kapellet uppe, fäller man ner det så är det mycket enklare/snabbare att ta sig upp på båten vilket man ofta behöver göra vid tilläggning. 

 

Bara ett par synpunkter (oombedda) förutom det rent estetiska, som kan vara värda att fundera på innan en eventuell ombyggnad. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Tristan_301:

Misstänker att du har motorn i mitten på båten, typ under doghouse eller delvis åtminstone. Jag brukar inte åka med båten med kapellet uppe, om det inte råkar regna. Ett av skälen till det är att jag tycker att det blir tystare, en del av motorljudet verkar försvinna upp i luften istället för att stanna kvar under kapellet. Kanske bara placebo, har aldrig mätt ljudnivån om det verkligen är skillnad med kapellet upp eller nedfällt. Ett annat skäl är att det är krångligare att komma ur båten med kapellet uppe, fäller man ner det så är det mycket enklare/snabbare att ta sig upp på båten vilket man ofta behöver göra vid tilläggning. 

 

Bara ett par synpunkter (oombedda) förutom det rent estetiska, som kan vara värda att fundera på innan en eventuell ombyggnad. 🙂 

Alla tankar och idéer välkomnas!

Motorn sitter i mitten under doghouse.

Har ett bra ljudisolerat motorrum så att ljudet är mer störande med kapellet uppe eller ned taget tror jag inte gör någon skillnad. Men ska prova och reflektera på det nästa gång jag är ute med båten.

Andra skälet, att man tar sig upp på däck snabbare så är det bara att konstatera att den tiden när något hände snabbt är förbi för min del på grund av ålder och sjukdom. så det behöver jag varken fundera eller reflektera över😂 Nu för tiden om det blåser fel o för mycket så är valet att svaj ankra tills det mojnat eller över natten.

Det estetiska får man nog fundera på och prova innan man vet.

Fördelarna jag ser med ett fast tak så är det på plats när det kommer en regnskur och är tät = torrare båt, skyddar mot stekande sol som jag inte trivs med, fladdrar inte i vinden.

Nackdelarna som jag ser är väl framför allt att det blir mer instäng och det är inget jag trivs med heller och det estetiska är väl ingen höjdare heller.

 

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går i samma tankar som Wildeside.

Har en Albin 23 med doghouse och motorn placerad helt under kapellet. Har funderat på ljudnivå och tror inte det blir någon stor skillnad med tak istället för kapell, med kapell på upplever jag inga större problem med ljud men det finns en risk för självsvängning på ett hårt tak. Jag kör alltid med kapellet på men öppnar gärna på sidorna så kommer inte sakna möjligheten att ta bort taket.

Jag ser fördelar med fast tak men den stora utmaningen är att få det snyggt.

Nu tycker jag inte att kapell är speciellt snyggt på någon båt men då det är det som man är van så ser det  ok ut. Ett fast tak är ovanligt och ställer (tror jag) högre krav på design.

 

Jag är tyvärr inte redo att själv bygga tak ännu så det blir nog ett nytt kapell när det jag har är slut men "drömmen lever".

Hoppas få följa hur resultatet blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev FIATX19:

Går i samma tankar som Wildeside.

Har en Albin 23 med doghouse och motorn placerad helt under kapellet. Har funderat på ljudnivå och tror inte det blir någon stor skillnad med tak istället för kapell, med kapell på upplever jag inga större problem med ljud men det finns en risk för självsvängning på ett hårt tak. Jag kör alltid med kapellet på men öppnar gärna på sidorna så kommer inte sakna möjligheten att ta bort taket.

Jag ser fördelar med fast tak men den stora utmaningen är att få det snyggt.

Nu tycker jag inte att kapell är speciellt snyggt på någon båt men då det är det som man är van så ser det  ok ut. Ett fast tak är ovanligt och ställer (tror jag) högre krav på design.

 

Jag är tyvärr inte redo att själv bygga tak ännu så det blir nog ett nytt kapell när det jag har är slut men "drömmen lever".

Hoppas få följa hur resultatet blir.

Verkligheten är att mitt kapell behöver bytas och vet inte om min kunskap och tålamod räcker för att sy ett nytt kapell och att få det uppsytt fick jag ett pris på 25000:- plus 3-4 resor på 4,5mil.

Vet att jag kan bygga ett tak och sy några raka bitar till väggar och tror att jag kan landa på en bra bit under 25000:- för det projektet.

Vi får väl se hur det slutar. Kanske säljer båten istället😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...