Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
tomeriksen

Extrahera bussning ur lock

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå alla hemmamekare av den smartare slaget!

Jag behöver kloka råd på hur jag "lyfter" den här bussningen ur locket till mitt pumphus (VP AQ131). Den sitter försänkt i hålet, och det finns inget att greppa tag i nere i hålet.spacer.pngspacer.png

IMG_5201.thumb.jpeg.0e99f6ceca5ccec20ce6c7a34985b75b.jpeg

Just det: Jag är inte så road av att trasha locket, eller sarga bussningen utan att den lossnar.spacer.pngspacer.png 

Ser fram emot alla tips!

Tom

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

leta rätt på en gängtapp med rätt dimension för att dra gängor i bussningen, när gängtappen bottnar i locket så kommer bussningen ut ...

Perra..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev snoy:

leta rätt på en gängtapp med rätt dimension för att dra gängor i bussningen, när gängtappen bottnar i locket så kommer bussningen ut ...

Perra..

Bra svar! Och om man inte har en m18-tapp till hands? Rätt svåra att få tag på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev snoy:

Perra..

Ja den metoden brukar ju funka. Men se till att smörja både på insidan och i insidan av bussningen. Rostlösningsvätska har en himla bra förmåga att tränga in mellan delarna som i ditt fall.

För att gängtappen inte skall skada mässingen, eller bronset i locket kanske du kan placera något hårdare material där, kanske ett mynt med rätt diameter.

Tja, här är en sats med många delar, bland annat M18, 999kr... men det behöver ju inte vara metrisk gänga, men "ometrisk" kanske är svårare att finna i vårt land.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev tomeriksen:

Hallå alla hemmamekare av den smartare slaget!

Jag behöver kloka råd på hur jag "lyfter" den här bussningen ur locket till mitt pumphus (VP AQ131). Den sitter försänkt i hålet, och det finns inget att greppa tag i nere i hålet.spacer.pngspacer.png

IMG_5201.thumb.jpeg.0e99f6ceca5ccec20ce6c7a34985b75b.jpeg

Just det: Jag är inte så road av att trasha locket, eller sarga bussningen utan att den lossnar.spacer.pngspacer.png 

Ser fram emot alla tips!

Tom

Fyll bussningen med fett, sätt i axeln och slå till på axeln med hammare så kommer bussningen ut.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Rollen:

Fyll bussningen med fett, sätt i axeln och slå till på axeln med hammare så kommer bussningen ut.

Genialt! Fettet har ingenstans att ta vägen, letar sig in under bussningen och trycker den uppåt. Men…det är ganska många mikrometer spel mellan bussning och axel. Fettet tar den vägen istället. Ska testa att linda lite gängtejp…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev tomeriksen:

Genialt! Fettet har ingenstans att ta vägen, letar sig in under bussningen och trycker den uppåt. Men…det är ganska många mikrometer spel mellan bussning och axel. Fettet tar den vägen istället. Ska testa att linda lite gängtejp…

Du måste klappa till hårt så fettet inte hinner smita. Lägg ett tygstycke över så du fångar upp sprutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en SKF glidhammare men det funkar även med invändig avdragare.

Under min tid på Atlas Copco slipade vi med försiktighet ner ett spår i lagerbussningen med en roterande fil och därpå bröt den med mejsel och tång.

glidhammare.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför allt detta?

Ska du i med ett nytt glidlager?

Har du ett sådant tillgänglig?

Eller ska du bara titta hur lagret ser ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-06-11 vid 05:59 skrev Hybro:

Varför allt detta?

Ska du i med ett nytt glidlager?

Har du ett sådant tillgänglig?

Eller ska du bara titta hur lagret ser ut?

Ja jag har ett nytt lager. Det gamla är nednött. Axeln glappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

ok kan bli svårt med fettmetoden pga ovalt slitage .rundstång o dylikt i mm mått är ngt större än 5/8"     .      annat sätt : värm locket håll i locket i handen slå ner det i stadig yta med hål i ,ca diam 30mm kanske bussningen släpper..  B  

Redigerad av bemek
otydlig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

TS

Du skrev ovan att Du inte vill " Trasha bussningen.

Varför då då? Du har ju en ny!

Jag har plockad ur typ sådant lager genom att borra två hål i lagermaterialet typ 8 - 10 mm ifrån varandra.

Borra bara igenom lagermaterialet.

Borra med en borr som har mindre diameter än lagerväggens tjocklek.

Optimalt om det blir 1 mm oskadad lageryta kvar både in- och utvändigt.

Borrstorlek typ 3 mm

Glidlager är ofta tillverkade av sintrat material, så att olja kan samlas i materialet.

Lagret är alltså sprött.

Knacka slutligen i en typ smal skruvmejsel mellan lagerfattningen och lagret, mitt emellan de nyss borrade hålen.

Tjolahopp, nu lossnar resten av  glidlager t och lagret går att plocka ut!

Lägg det nya lagret på t ex tummen. Fyll lagret helt med vanlig olja. Tryck med andra tummen, så trycks olja in i lager väggen / materialet.

Bara att försiktigt knacka i lagret med hjälp av tt typ plattjärn som vilar på hela lagrets ena änden. Var noga med att det går rakt in. Den sista biten för att lagret ska bottna använder du typ skruvskalle, brickor med samma diameter som lagret eller nåt annat som just vilar på lageränden hela vägen runt om.

Om det inte vilar runt om blir lagret lätt fördärvat. Bäst är att pressa in lagret med hjälp av t ex ett skruvstäd

Ps. Om lagerfattningen blir lite skadat vid borrningen, spelar den ingen roll.

Jämna bara till ev skador lite med typ smärgelduk.

Far min brukade säga: "Så skulle jag också ha gjort" när jag fixade o donade utanför ramen.

Verktygskostnad  0 kr.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...