Gå till innehåll
tisdag 22 oktober 2024
vardansaakian

Visst heter det bomvev?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla experter,

På bifogade bilden ser ni bomhalsen på min S30 båt där tydligen saknas "skruven" vilket gör att bomen snurrar fritt. Min fråga är heter den skruven bomvev? Och finns det en chans att hitta en sån reservdel i dagsläget? 

/Vardan

446043226_4477744719118086_3639391712384126542_n.jpg

Redigerad av vardansaakian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev vardansaakian:

Hej alla experter,

På bifogade bilden ser ni bomhalsen på min S30 båt där tydligen saknas "skruven" vilket gör att bomen snurrar fritt. Min fråga är heter den skruven bomvev? Och finns det en chans att hitta en sån reservdel i dagsläget? 

/Vardan

446043226_4477744719118086_3639391712384126542_n.jpg

Vad skruven heter vet jag inte men det fanns ett fyrkantigt hål i skruven där det stoppades in en bomvev för att kunna reva seglet genom att snurra runt bommen.

 

Att reva segel genom att rulla upp det runt bommen var ingen lyckad lösning. Seglet blev säckigt och fungerade inte så bra i hårdvind. Rullbommarna har ersatts av revlinor i bomlik och akterlik så seglet kan sträckas upp och bli plant vid revning. Anledningen att skruven demonterats på din bom är nog att någon ägare bytt till denna modernare och effektivare revningsmetod. Om du inte avser att återgå till revning genom att rulla upp seglet runt bommen så kan du nog sluta leta efter veven och det kugghjul/skruv som suttit i bommen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Vad skruven heter vet jag inte men det fanns ett fyrkantigt hål i skruven där det stoppades in en bomvev för att kunna reva seglet genom att snurra runt bommen.

 

Att reva segel genom att rulla upp det runt bommen var ingen lyckad lösning. Seglet blev säckigt och fungerade inte så bra i hårdvind. Rullbommarna har ersatts av revlinor i bomlik och akterlik så seglet kan sträckas upp och bli plant vid revning. Anledningen att skruven demonterats på din bom är nog att någon ägare bytt till denna modernare och effektivare revningsmetod. Om du inte avser att återgå till revning genom att rulla upp seglet runt bommen så kan du nog sluta leta efter veven och det kugghjul/skruv som suttit i bommen.

Nej, ska inte rulla seglet, bara försöker hitta en lösning som håller bommen fast. Irriterande när bommen snurar hela tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många varv snurrar bommen för dig?

Och när?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Hybro:

Hur många varv snurrar bommen för dig?

Och när?

Det är mest när man tar ner storen blir det inte så bekvämt när bommen vrider åt båda hållet. Inte många grader, men blir lite meckigt att vika seglet fint. Inget man kan inte lösa med lazyjacks, men undrade om man kan fixa bommen i alla fall.
Det är inte nåt problem med seglet upphissad - då hålls bommen "på plats" av seglet. 

Redigerad av vardansaakian
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vardansaakian:

Nej, ska inte rulla seglet, bara försöker hitta en lösning som håller bommen fast. Irriterande när bommen snurrar hela tiden

Borra ett hål rätt in genom bomfästet o slå in en sprint som hindrar bommen att snurra så är problemet löst.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...