Fanny_75 0 Postad 9 Juni Lyssna gärna på detta. Vad kan det vara som tickar i motorn? Det ökar och minskar med farten och har inte funnits där förut. I friläge hörs det inte. Motorn är en Volvo Penta AQ131A. Oljan bytt och servad/vinterkonserverades i höstas innan torrsättning. IMG_2005.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 9 Juni Kan det vara ventilknack? Googla det, i så fall börjar du med att kolla ventilspelet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 10 Juni Har själv en AQ131D. Det låter som att det pyser mellan avgaslimpa och topplock. Saltvatten och värme får avgaslimpan att rosta rejält. Inget konstigt med det. Tyvärr leder det till att topplocket, som är gjort av aluminium, offrar sig. Efter ett tag uppstår en läcka i topplocket som gör att mer och mer avgaser puffar ut. Ofta uppstår detta på 4:e cylindern, speciellt på raka axlar när motorn lutar. Då skvalpar det ofta upp vatten mot 4:ans cylinder. Så kolla den bakersta cylindern. När du kör på tomgång kommer du känna ett tydligt puff mot handsken (osmart att vara barhänt) Hör av dig detta är felet så kan jag vägleda dig mer! Tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fanny_75 0 Postad 15 Juni 2024-06-10 vid 10:45 skrev tomeriksen: Har själv en AQ131D. Det låter som att det pyser mellan avgaslimpa och topplock. Saltvatten och värme får avgaslimpan att rosta rejält. Inget konstigt med det. Tyvärr leder det till att topplocket, som är gjort av aluminium, offrar sig. Efter ett tag uppstår en läcka i topplocket som gör att mer och mer avgaser puffar ut. Ofta uppstår detta på 4:e cylindern, speciellt på raka axlar när motorn lutar. Då skvalpar det ofta upp vatten mot 4:ans cylinder. Så kolla den bakersta cylindern. När du kör på tomgång kommer du känna ett tydligt puff mot handsken (osmart att vara barhänt) Hör av dig detta är felet så kan jag vägleda dig mer! Tom Känner inget puffande men tycker att det luktar avgaser. Rostigt och dant är det så du är nog rätt på spåret. Det är första året med båten (Flipper flash) och motorn skulle egentligen behöva en översyn, rengöring av förgasare mm.och det är lite för hardcore att börja byta ut delar själv när en är nybörjare. Svårt med båtfirmorna i Nacka - de vill bara meka med nya motorer. har du kanske ett tips på någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Juni Filmen du bifogade säger inte mycket. Gör gärna en ny video med motorn synlig så man hör. Du kan göra den vid bryggan. filma gärna långt bak mot akterspegeln. Men som sagts toppens 4:e avgasport är standardfel på dessa. Felet kommer till 90% av att man inte byter avgaslimpa i tid. Lämna in till verkstad för detta är ingen billig affär. Du kände inget puffande men känn efter igen, du måste in med handen under avgaslimpan och känna runt 4:e avgasporten på topplock-avgaslimpa. Det går att känna utan handskar, det blir inte så varmt på tomgång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 27 Juni Byta avgaslimpa är en perfekt introduktionsmekarkurs för nybörjare. Men inget man gör innan man lokaliserat felet. Men som @Gelis inträffar det när innerväggarna i limpan rostat sönder. Det kan man inspektera genom att dra av svanhalsen (gummibälgen) på limpan, köra in en mobil och filma. Så här såg min ut… I mitten ligger en skiljevägg, den är bortrostad på denna. Skiljeväggen delar upp cylindrarna så att de som ligger längs ifrån varandra i tändordning delar kammare (1&4; 2&3), När väggen rostat bort uppstår baksug inne i limpan. Blandar man då in lite saltvatten idet hela blir det rostigtvärre. Aluminiumet offrar sig tills ett hål uppstår, se inringat. Inte stort, men det hörs! Om du ska köpa limpa, köp den här på drevdelar.se. Undvik den som Hansen säljer "Sierra". Den saknar skiljevägg. Skräp! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser