Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
maha

VP AQ115 100-drev

Rekommendera Poster

Hej!

Är tyvärr ingen större motormek och har precis fått överta en gammal 60-tals Oday (19 fot The Hunter). Till saken: Motorn är en -97:a VP AQ115 med ett 100-drev. Motor och båt servade och genomgångna varje år. Men den senaste månaden har jag fått lite problem med motorn. Körde den på 4000 varv, och helt plötsligt dog motorn?? Startade upp den direkt och inga problem. Nästa tur dog den helt plötsligt när jag låg vid bryggan på tomgång.. I går startade jag motorn och lät den bli varm, vartefter jag drog på lite gas med motorluckan uppe.. Hörde då ett luft-pys ljud vid gaspådrag. Den tog liksom inte, utan luft-pysljudet kom först och motorn höll nästan på att dö, men efter någon halvsekund varvade den upp.. Ursäkta min tekniska beskrivning, men hoppas att någon kan ha något tips. Fsssssst...vroom, om ni fattar!? Kan det komma luft i motorn, eller kan det vara taskig bensin/vatten i bensinen?

Har inte 100% koll på vad det är för båt, men återkommer med lite bilder så kanske någon känner igen den..

/mats

post-8711-1394234453,3209_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen supermeck själv men det låter som den inte får tillräckligt med bensin...alt igensatt luftfilter. 

Kolla soppafiltret så det inte är igensatt.

Kolla luftfiltret på förgasaren så det inte är igensatt.

Kolla justerskruvarna på förgasaren och ställ in enl anvisningar som jag tror finns här på forumen men kolla först så du vet vad du gör innan du börjar skruva på förgasaren annars kan den börja dra onödigt mkt eller gå dåligt.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...