Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
EnAlbin25

Tips för att åtgärda dieselläckage VP MD17C

Rekommendera Poster

Jag vågar inte ge mig på att skruva själv mer! 
 

Är det någon som har tips på mekaniker som är kunnig på äldre motorer i närheten av Vaxholm / Stockholm norrort?

 

Båten går ju att köra, så det fungerar även med varv en bit bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-10 vid 12:20 skrev Lintott:

Läckan är nog inte där du ser dieseldroppen utan det kommer krypande ovanifrån. Det kan vara från anslutningarna där du tipsades i förra inlägget (du ska kanske köpa brickor till banjoskruvarna på båda sidor av pumpen...) eller att bränslepumpens packning/membran "svettas".

 

Sätt lite toa/hushållspapper på misstänkta punkter så du ser var läckaget är, annars är risken att du skruvar isär allt och skapar nya läckor.

Jag är rätt så säker (efter att satt papper på helt fel ställen rätt många gånger, här var det INTE banjokopplingarna som var problemet) att det läcker från själva handpumpen. 
 

Hur åtgärdar man det? Enligt en sprängskiss jag sett så verkar den sitta fast med en skruv som går in i bränslepumpen från andra sidan. 
 

kan man ta ut den skruven, byta bricka vid skruven och vid pumphandtaget, och sedan sätt in skruven igen? Eller kommer man sabba grejer inne i pumpen om man lossar skruven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pratade precis med vår lokale mekaniker, som menar att 

1. det är membranet som är trasigt 

2. det inte är någon mening med att fixa pumpen, istället föreslår han att installera en el-pump förbi bränslepumpen. 
 

Några tankar om det, verkar det vettigt?

 

Och OM det verkar vettigt: vilken pump?? Finns ett stort antal på Biltema, men väldigt lite info om vad som skiljer dem. 

Redigerad av EnAlbin25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev EnAlbin25:

Pratade precis med vår lokale mekaniker, som menar att 

1. det är membranet som är trasigt 

2. det inte är någon mening med att fixa pumpen, istället föreslår han att installera en el-pump förbi bränslepumpen. 
 

Några tankar om det, verkar det vettigt?

 

Och OM det verkar vettigt: vilken pump?? Finns ett stort antal på Biltema, men väldigt lite info om vad som skiljer dem. 

Är det samma mekaniker som rekommenderade dig att dra åt hårdare när det läckte vid O-ringarna?

Krångla inte till det med någon elektrisk pump! Det finns nya matarpumpar att köpa som reservdel. Det behöver inte stå Penta på den. Crom-marin säljer motsvarande pump och dom funkar problemfritt i många tusen timmar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Är det samma mekaniker som rekommenderade dig att dra åt hårdare när det läckte vid O-ringarna?

Krångla inte till det med någon elektrisk pump! Det finns nya matarpumpar att köpa som reservdel. Det behöver inte stå Penta på den. Crom-marin säljer motsvarande pump och dom funkar problemfritt i många tusen timmar.

Ja, samma mekaniker. 😃

 

Tack för tipset! Om Crom har pumpen i lager så kan jag ju få tag i en nu direkt. 

Är det lätt att byta själva pumpen? Det ser ut att bara vara två skruvar som håller fast pumpen, sedan banjokopplingarna. Det låter som ett ganska enkelt ingrepp??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev EnAlbin25:

Ja, samma mekaniker. 😃

Tyvärr är det (numera) väldigt många som kallar sig det ena och det andra, som egentligen borde syssla med något annat. Yrkesstolthet är något som blir alltmer ovanligt i det här landet.

 

När problemet blir för stort eller ligger utanför ens kompetens är det alltför vanligt att verkstäder och hantverkare rekommenderar att bygga om istället för att byta ut eller underhålla det som fungerat i kanske 50 år. Med nya problem och fel som följd, ofta värre än det ursprungliga.

 

Så följ rådet från @Rascal ovan !

 

----------------

 

Har en till landet nyinflyttad kollega som fick ett litet takläckage i sitt uterum i vintras efter att det snöat på tvären. En snickare kontaktades i våras, som ansåg att det bästa var att bygga om lösningen och sätta en specialtillverkad plåt mot väggen och bygga om hängrännan ovanför. Visade kollegan en massa bilder på hur de gjort på andra ställen. Två (!) veckors arbetstid skulle det ta och kosta många tiotusen. Detta offererades utan att ens varit uppe på taket och kollat....

Vi coachade kollegan att tacka nej och att kolla lite själv först eftersom det verkade orimligt dyrt och inte minst en onödig ombyggnad. Det visade sig nämligen att alla plåtar redan fanns på plats, men tätmassan hade gett med sig på ett par ställen. Inte konstigt efter alla år. Så med lite underhåll som kollegan gjorde själv med material för ett par hundra så var allt ok.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev EnAlbin25:

Ja, samma mekaniker. 😃

 

Tack för tipset! Om Crom har pumpen i lager så kan jag ju få tag i en nu direkt. 

Är det lätt att byta själva pumpen? Det ser ut att bara vara två skruvar som håller fast pumpen, sedan banjokopplingarna. Det låter som ett ganska enkelt ingrepp??

Två skruvar och två banjokopplingar, det klarar du!:)

Glöm inte byta till nya brickor i banjokopplingarna och dra lagom hårt, hålskruvarna kan ge sig. Man bör egentligen byta dom ibland+ ha reserv i båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Två skruvar och två banjokopplingar, det klarar du!:)

Glöm inte byta till nya brickor i banjokopplingarna och dra lagom hårt, hålskruvarna kan ge sig. Man bör egentligen byta dom ibland+ ha reserv i båten.

Allt inköpt, nu gäller det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rascal:

Två skruvar och två banjokopplingar, det klarar du!:)

Jag tror att jag klarade det!!!

 

Stort tack alla, för råd och pepp!

 

Nu ska vi åka båt. 😃

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-06-24 vid 09:04 skrev Rascal:

Två skruvar och två banjokopplingar, det klarar du!:)

Ok, lite oklart vad jag klarade egentligen. 😃

 

Det läcker inte längre diesel, men motorn går bara på två cylindrar. 
 

Jag tyckte att allt verkade bra när jag testade motorn vid bryggan, men då var ju mitt fokus helt och hållet på huruvida det läckte diesel eller inte. 
 

När vi sedan åkte ut med båten så visade det sig att motorn bara går på två cylindrar (den låter inte lika rent som vanligt, och går inte upp över 1.650 varv). 
 

Jag testade vilken cylinder som inte verkar fungera genom att lossa kompressionshandtagen ett i taget, och när jag lossar handtagen på cylinder ett och tre så är motorn på väg att stanna (men kör vidare efter att jag snabbt dragit åt handtaget igen), medan NÄSTAN ingenting händer när jag lossar på handtaget på cylinder två. (När jag har handtaget rakt uppåt så tycker jag att det låter lite annorlunda, som om motorn då ökar knappt hörbart i varv). 
 

Jag har kollat att det kommer fram diesel till cylinder två genom att lossa tryckrörsmuttern, och papperet jag lade under blir blött. 
 

Vad kan detta bero på?
 

Är det troligt att det är något med den nya bränslepumpen, att den nya pumpen inte orkar mata fram tillräckligt mycket bränsle? 
 

Eller har det kommit in smuts i spridaren/ledningen till cylinder två när jag bytte pump (jag bytte finfilter samtidigt)?

 

Eller kan det vara något helt annat..?

 

Vi åkte ut på sjön, var inte säkra på att det var något fel förrän vi kommit en lite bit. Är det OK att köra med bara två cylindrar, eller riskerar motorn att skadas då?

Kan den mellersta cylindern komma igång av sig själv (har hört något berätta om det på en gammal bensin-bil)?

 

Mycket tacksam för råd!

Redigerad av EnAlbin25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du lossat/lättat ute vid spridaren på tvåan så att ev. luft kan komma ur ?  Eller var det där du lossade ?

image.png.3e9628067b400d403c1a193ee8cbd13d.png

image.png.0e7443867a08065452b962c49c7db789.png

 

Du behöver dock lossa med motorn snurrande för att få ut luften, vilket du kanske inte gjorde (?). Aktivera dekompressionshandtagen på alla cylindrarna (så den inte startar) och mal lite på starten medan du lossar tvåans rör vid insprutaren, så det skvätter ut lite bränsle. Och dra sedan åt.

 

Att den lät/gick lite annorlunda utan komp på tvåan är helt naturligt - kompet går ut genom hela tiden öppen ventil, och de andra två cylindrarna slipper ju jobba mot en trög, komprimerande.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Har du lossat/lättat ute vid spridaren på tvåan så att ev. luft kan komma ur ?  Eller var det där du lossade ?

image.png.3e9628067b400d403c1a193ee8cbd13d.png

image.png.0e7443867a08065452b962c49c7db789.png

 

Du behöver dock lossa med motorn snurrande för att få ut luften, vilket du kanske inte gjorde (?). Aktivera dekompressionshandtagen på alla cylindrarna (så den inte startar) och mal lite på starten medan du lossar tvåans rör vid insprutaren, så det skvätter ut lite bränsle. Och dra sedan åt.

 

Att den lät/gick lite annorlunda utan komp på tvåan är helt naturligt - kompet går ut genom hela tiden öppen ventil, och de andra två cylindrarna slipper ju jobba mot en trög, komprimerande.

Tack! Jag lossade på muttern vid pilen med text ”alternativt utförande” i dina bilder. Jag hade motorn igång, med alla dekompressionshandtag i det läge de är när motorn går. Jag lossade muttern lite grand i några sekunder, tillräckligt för att se att papperet blev blött. 
 

Ska prova att lufta igen med alla dekompressionshandtag aktiverade. 
 

Jag tänker då att jag lättar lite på muttrarna till alla tre cylindrar, för att se att lika mycket bränsle kommer till alla tre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara helt komplett i informationen: jag bytte även oljan i motorn innan jag bytte bränslepumpen. Då lossade jag på luftfiltren på främre och mellersta cylindrarna för att komma åt. Jag antar att det inte kan ha påverkat, men vill ändå nämna det för att ge all info. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm… Jag aktiverade alla tre dekompressionshandtag, lossade alla tre tryckrörsmuttrar en kvarts varv. Det började genast rinna ut diesel ur nummer två. Det torkade jag bort. Sedan lade jag papper under alla tre muttrar, och så körde jag startmotorn i ca 10 sekunder. 
 

Papperet vid cylinder två var helt genomdränkt, medan papprena vid de andra två cylindrarna bara var lite fuktiga. 
 

Att det kommer mer diesel vid nummer två, är det naturligt givet att jag nyss luftade, eller kommer det för mycket diesel vid nummer två?


Kan jag ha luftat de andra två för dåligt efter filterbytet? (Det borde ju löst sig nu då, antar jag? Ska prova att starta motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad när jag startar motorn. Den går, håller på att dö när jag aktiverar dekompressionshandtaget på cylindern närmast insprutningspumpen, men knappt märkbar skillnad när jag aktiverar handtaget på cylinder två. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går för övrigt utan problem upp till 2000 varv med växeln i friläge, det antar jag inte betyder att ”motorn idag går upp i 2000 varv men igår bara till 1.650”, utan betyder ”motorn går upp till 2000 varv utan belastning, men bara till 1.650 varv vid belastning”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu LÅTER dock motorn mycket bättre än innan. Även om det inte hörs någon större skillnad när jag aktiverar dekompressionshandtaget vid cylinder två, så låter motorn mycket bättre nu. Kan det vara så att allt är ok, fast jag inte hör någon skillnad när jag lossar handtaget till cylinder två? När jag lossar handtaget till cylinder ett så stannar ju motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, motorn går vid en provtur bara upp till 1.650 varv. 
 

Ska testa att lufta en gång till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev EnAlbin25:

Hmmm… Jag aktiverade alla tre dekompressionshandtag, lossade alla tre tryckrörsmuttrar en kvarts varv. Det började genast rinna ut diesel ur nummer två. Det torkade jag bort. Sedan lade jag papper under alla tre muttrar, och så körde jag startmotorn i ca 10 sekunder. 
 

Papperet vid cylinder två var helt genomdränkt, medan papprena vid de andra två cylindrarna bara var lite fuktiga. 

Har kollat igen, nu med assistans vid startknappen, och det kommer alldeles för mycket diesel vid cylinder 2. 
 

Min hypotes är att jag inte satt tillbaka allt rätt när jag bytte o-ring vid insprutningspumpen, eller att det kommit in skit. Ska skruva loss och montera tillbaka och se om det blir bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Det var en bricka som hamnat snett när jag satte tillbaka ena muttern efter byte av o-ring. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...