Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Jogib

Förbrukning - båt 5,3m - 6,3m

Rekommendera Poster

Hej, 

Söker runt en massa och försöker bli klokare, men nu frågar jag här specifikt istället. 

Vi har en stuga på en ö som innebär båtfärd drygt 3 distans, enkel väg. Det innebär att vi åker relativt mycket båt under året och förbrukningen är en faktor. 

Hittills har vi haft en 4,8m äldre HT båt med 50hk 2-takt -98. Men nu funderar vi på att byta upp oss av två anledningar. 
Dels åka lite ”lyxigare” men också mindre skumpigt om vi åker på lite utflykter något mer ”utomskärs”. 

Men, jag gissar att vår nuvarande i regel drar 0,5-0,6l/distans i nuläget. (Kan det vara rimligt?) 

Nu står vi också väger mellan två alternativ

1. 5,3m BR båt med 140hk 4takt. 
2. 6,3m DC båt med 225hk 4takt. 

Om man marschar de båda drygt 20 knop. Då har jag gissat mig fram till att 1a kanske kan dra som vår nuvarande, cirka 0,6-0,7 kanske(?) och 2a omkring 0,8 drygt.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? En 225hk känns ju ganska törstigt men samtidigt behöver man inte köra den aggressivt för att flytta båten…

Vi går gärna på större egentligen, för få behagligare åktur utåt. Men vill inte överraskas av en galen förbrukning… Eller i alla fall veta vad vi ger oss in på. 

tacksam för klok input :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovt gissat så drar er nuvarande (50 hk 2-t -98) nånstans runt 0,8-1,3 l/NM med en hyfsat lättplanande båt och utan för mycket sjö.

Räkna med att en ny 140 hk 4t drar drygt litern per NM på en båt i den storleken (5,3 m BR) och en 225:a runt 1,4 (6,3 m DC). Allt förutsatt att det är rätt propp, plattvatten, ingen vind och med 2 pers ombord.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla efter Yamaha Körfakta.

Även ifall du inte hittar exakt din båt och motor i Yamaha Körfakta så borde du kunna hitta en ungefär lika stor båt och motor, och kolla hur mycket det ekipaget drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ChristerN:

Grovt gissat så drar er nuvarande (50 hk 2-t -98) nånstans runt 0,8-1,3 l/NM med en hyfsat lättplanande båt och utan för mycket sjö.

Räkna med att en ny 140 hk 4t drar drygt litern per NM på en båt i den storleken (5,3 m BR) och en 225:a runt 1,4 (6,3 m DC). Allt förutsatt att det är rätt propp, plattvatten, ingen vind och med 2 pers ombord.

Lite pessimistiskt tror jag. Svårt att hitta så liten båt godkänd för 225 hk så en 6,3 m DC med 150-200 hk klarar man under litern vid 20 knop. Några exempel;

Screenshot_20240608_223741_Samsung Notes.jpg

Screenshot_20240608_223805_Samsung Notes.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Jogib:

Hej, 

Söker runt en massa och försöker bli klokare, men nu frågar jag här specifikt istället. 

Vi har en stuga på en ö som innebär båtfärd drygt 3 distans, enkel väg. Det innebär att vi åker relativt mycket båt under året och förbrukningen är en faktor. 

Hittills har vi haft en 4,8m äldre HT båt med 50hk 2-takt -98. Men nu funderar vi på att byta upp oss av två anledningar. 
Dels åka lite ”lyxigare” men också mindre skumpigt om vi åker på lite utflykter något mer ”utomskärs”. 

Men, jag gissar att vår nuvarande i regel drar 0,5-0,6l/distans i nuläget. (Kan det vara rimligt?) 

Nu står vi också väger mellan två alternativ

1. 5,3m BR båt med 140hk 4takt. 
2. 6,3m DC båt med 225hk 4takt. 

Om man marschar de båda drygt 20 knop. Då har jag gissat mig fram till att 1a kanske kan dra som vår nuvarande, cirka 0,6-0,7 kanske(?) och 2a omkring 0,8 drygt.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? En 225hk känns ju ganska törstigt men samtidigt behöver man inte köra den aggressivt för att flytta båten…

Vi går gärna på större egentligen, för få behagligare åktur utåt. Men vill inte överraskas av en galen förbrukning… Eller i alla fall veta vad vi ger oss in på. 

tacksam för klok input :) 

Vad är det för BR med 140 hk resp. DC med 225 hk ni funderar på?

3 distans är ju ingenting.... Billigare med soppa än ny båt kanske?

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Kane:

Lite pessimistiskt tror jag. Svårt att hitta så liten båt godkänd för 225 hk så en 6,3 m DC med 150-200 hk klarar man under litern vid 20 knop. Några exempel;

Ja, kanske lite pessimistisk runt förbrukningen jämfört med tex Yamahas körfakta men dess uppgifter är ju alltid under helt optimala förhållanden och, tex, utan bottenmålning. Sen är det ju sällan helt plattvatten när man ska till en stuga på en ö.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, kanske lite pessimistisk runt förbrukningen jämfört med tex Yamahas körfakta men dess uppgifter är ju alltid under helt optimala förhållanden och, tex, utan bottenmålning. Sen är det ju sällan helt plattvatten när man ska till en stuga på en ö.

På mina 2 båtar med Yama har körfaktat stämt väldigt bra. Nu var ju distansen tydligen 3 nm så då kanske förbrukningen inte är superavgörande.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Googla efter Yamaha Körfakta.

Även ifall du inte hittar exakt din båt och motor i Yamaha Körfakta så borde du kunna hitta en ungefär lika stor båt och motor, och kolla hur mycket det ekipaget drar.

Klockrent! Ja hör får man verkligen en fingervisning ja. Inte hittat den, tack för tipset! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Kane:

Vad är det för BR med 140 hk resp. DC med 225 hk ni funderar på?

3 distans är ju ingenting.... Billigare med soppa än ny båt kanske?

Nej, kanske inte långt egentligen. Vi får mycket sopp för båtpengarna. Men komfort även vi får kontra realiserad kostnad får man konstatera sedan. :) Men antalet åkturer t/r blir skapligt många under året.. 

Men egentligen kikat lite olika alternativ med finns en del Yamarin och sett några fina Bella. Tipset på Yamaha körfakta ger bra fingervisning.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...