Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
MrMe

AQAD40b "Bälg" till värmeväxlaren

Rekommendera Poster

Hej,

 

På min ena AQAD40b så läcker det sjövatten från något som närmast kan beskrivas som en gummibälg. Det är den aktre gaveln på värmeväxlaren som är ~15cm i diameter och sedan vinklad 90 grader där ett kylrör ansluter. (Jag hittade en bild från någon annan här på Maringuiden då jag glömde fota).

 

Problemet är när jag tittar på sprängskisser hos Volvo Penta så är det en helt annan värmeväxlare som istället har en plåtgavel - jaglyckas alltså inte få tag på ett artikelnummer. Är det någon som känner igen värmeväxlaren på bilden och vet vad denna "bälg" kan tänkas heta och var man kan få tag på den?

 

Tack på förhand!

 

/Christian

 

 

sprängskiss.png

Namnlös.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ser ut som att den finns att köpa från Volvo  Penta.

Det.nr. 845373 och kostar 1783:-  plus moms.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Ser ut som att den finns att köpa från Volvo  Penta.

Det.nr. 845373 och kostar 1783:-  plus moms.

Ingemar

Hej,

 

Jag hittar 845373 på sprängskissen men den är benämnd "Gavelplåt" och min verkar vara i gummi..... Jag ska montera bort den i dag och se om jag kan hitta något artikelnummer....

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Ser ut som att den finns att köpa från Volvo  Penta.

Det.nr. 845373 och kostar 1783:-  plus moms.

Ingemar

Hej igen,

 

Tog bort "bälgen" och den hade mycket riktigt artikelnummer 845373. Jag blev väl lurad av benämningen "Gavelplåt" på Pentas hemsida. Det var också ett rejält hål på tre centimeter - möjligen skulle den kunna vulkas men jag vågar inte chansa så en ny beställs på Måndag...

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-09 vid 12:37 skrev MrMe:

Hej igen,

 

Tog bort "bälgen" och den hade mycket riktigt artikelnummer 845373. Jag blev väl lurad av benämningen "Gavelplåt" på Pentas hemsida. Det var också ett rejält hål på tre centimeter - möjligen skulle den kunna vulkas men jag vågar inte chansa så en ny beställs på Måndag...

 

/Christian

Det står många tokiga benämningar i VP katalogen numera. De använder ett översättningsprogram. Bland annat säljer de "Enhetsenheter" och "Täppbrickor"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...