Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Ryds600

Trög styrning vid högre varvtal/belastning

Rekommendera Poster

Hej forumet,

jag har installerat en ny Suzuki 140 på min Ryds 600 GTS.

När jag ökar på varvtalet, så går styrningen  trögt. Funderar på vad det kan bero på och hur jag kan lösa det? Jag inte installerat hydraulstyrning.

vh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är enligt fysikens lagar att det går tungt att styra när propellern kämpar för att få motorn att driva framåt.

 

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ryds600:

Hej forumet,

jag har installerat en ny Suzuki 140 på min Ryds 600 GTS.

När jag ökar på varvtalet, så går styrningen  trögt. Funderar på vad det kan bero på och hur jag kan lösa det? Jag inte installerat hydraulstyrning.

vh Peter

Har du smort fettnipplarna på riggen som har med styrningen att göra? 

I övrigt håller jag med om fysikens lagar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lecomble Schmitt, Hydraulstyrning LS175 som du monterar själv kan nog passa fint 😉. Den räcker även om du har lång rigg eller 4-bladig propeller/Cleaver-prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får börja med en uppsmörjning och hjälper inte det så blir det väl att installera hydraulstyrning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmar du upp motorn? Det är vanligt att att teleflexstyrning utan non feedback går tungt när motorn är med trimmad.

 

Du kan ju även behöva justera trimfenan på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det endast går trögt åt en hållet så finns en s.k trimfena som du kan justera för att balansera detta. Bör stå i manualen.

 

Om det är hela styrningen som är trög kan det som skrivs ovan påverkas hur motor är trimmad men jag hade personligen nog velat ha hydraulisk styrning på en 140hp motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste även ställa in styrfenan. Men jag tror nog att hydraulstyrning nästan är ett måste på en stor och tung 4-taktare. Tidigare hade jag en 115 hk 2-taktare och den väger förstås mindre, så funkade nog vajerstyrningen ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ryds600:

Jag måste även ställa in styrfenan. Men jag tror nog att hydraulstyrning nästan är ett måste på en stor och tung 4-taktare. Tidigare hade jag en 115 hk 2-taktare och den väger förstås mindre, så funkade nog vajerstyrningen ok.

Det är inte vikten som avgör, du ska inte lyfta motorn. Det är propellerkraften som skall övervinnas och därför behövs också större kraft när du ger mer gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om styrningen är lätt vid låga varv men går trögt i högre fart så kommer att hydraulstyrning bara att lite minska symptomen på vad som är fel. Om allt är infettat och motorn lätt kan vridas för hand när styrvajern är bortkopplad så är det inget fel på motorn eller styrningen. Det jag skulle se på är först monteringen. Dvs är motorn väldigt lågt monterad, eller är den inte exakt i mitten. För lågt monterad motor ge trög styrning i högre fart. Är den snett monterad och kompenseras av trimfena så blir det trögt. Sen bör du se till att du har motorn tillräckligt uttrimmad vid fart. Min motor, en Mercury 150 4T, blir väldigt trögstyrd om jag trimmar in den, men jag kan styra med ett finger när den är ordentligt uttrimmad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-09 vid 08:11 skrev Ryds600:

Jag får börja med en uppsmörjning och hjälper inte det så blir det väl att installera hydraulstyrning.

... eller köpa ett gym-kort....🙂 Iofs får du ju annars bra styrka i armarna redan första säsongen.

-Men en hydraulstyrning är ju aldrig fel. Det kan kännas som om man fått en ny båt efter en sådan installation. Men smakar det så kostar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...