Elfika 0 Postad 8 Juni Hej! Jag har en yamarin som är 2,25 m bredd. Vår båtklubb har ändrat storlekar på båtplatser (y-bommar) och nu har jag fått den mycket smalare. Nämligen 2,40 m… Vad tycker ni om denna bredd i förhållande till min båt? Vad har ni för platsbredd för liknande båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 8 Juni Kolla upp rekommendationerna som y-bomsleverantörerna har. Om jag inte missminner mig så har vår lev (SF-marina) 25-40 cm på var sida om båten beroende på hur utsatt läget är. Men det är båtens bredd ca 30 cm ovan vattenlinjen som ska användas. Inte bredaste stället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Juni Jag anser då att man ska få plats med fendrar av normalstorlek, och då menar jag ca 15 cm i diameter för en mindre båt. För en båt som är 2.25 m bred skulle jag säga att minimum borde vara 2.6 m bred plats. Och då ska det vara det absolut smalaste stället (många Y-bommar är smalare ute i ändarna pga flytkropparna). Till förra båten hade vi en plats som var 3.5 m bred och båten var 2.55. Det var nästan perfekt. Gott om plats, och båten kunde ligga mellan bommarna utan att gnida mot fendrar hela tiden, och var inte när ens när det stormade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Juni 3 minuter sedan skrev Janne_G: Men det är båtens bredd ca 30 cm ovan vattenlinjen som ska användas. Inte bredaste stället. Man får ju använda den bredd som är där bommarna är. Helt meningslöst att bara använda ett mått på en helt annan del av båten... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni 1 timme sedan skrev Janne_G: Kolla upp rekommendationerna som y-bomsleverantörerna har. Om jag inte missminner mig så har vår lev (SF-marina) 25-40 cm på var sida om båten beroende på hur utsatt läget är. Men det är båtens bredd ca 30 cm ovan vattenlinjen som ska användas. Inte bredaste stället. Ska kolla om det finns några rekommendationer, tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni 1 timme sedan skrev raol: Man får ju använda den bredd som är där bommarna är. Helt meningslöst att bara använda ett mått på en helt annan del av båten... Jo, så tänker jag också, har inte än sjösatt båten men tror inte jag får plats där… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni Vad har ni andra för ”marginaler” på era båtplatser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 8 Juni Vilken typ av flytkropp har bommarna? Våra gamla runda tar upp en del plats se bild. Förvisso ligger man med helt tajta förtöjningar på flytbrygga, så båten rör sig inte nämnvärt i sidled. Jag har normalt inte i fendrarna, bara vid storm. Ligger på 3,0 m plats med båt 2,55. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 8 Juni Akterifrån syns flykropparna bättre. Det är de som tar i om jag inte ligger väldigt stramt. Jag har 22,5 cm fritt på varje sida. Men flytkropparna tar upp säkert 10 cm. Andra har fyrkantiga flytkroppar som inte bygger på sidled. Jag skulle säga att 30-40 cm fritt per sida är komfortabelt. För stor plats säg 50 cm per sida, gör det svårt att nå ena sidans förtöjning, för då kan du ha en meter avstånd till den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Juni Alla båtar ska ha en båtshake, så det är inte svårt att nå även om det är en meter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 8 Juni Självklart har man en båtshake. Man kan ju tappa en tamp i vattnet. Men för att förtöja i egen y-bomplats vill man inte behöva den, dessutom är man kanske ensam ombord. båtshake och bogpropeller är sista steget att tillta, då det får övriga i hamnen att tänka ”aha nybörjare - bara han inte petar med den mot min båt”. Alla har varit nybörjare, så inget konstigt med det. Men efter att ett tag vill man gärna smälta in och inte få allas blickar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Juni Va? Båtshake använder jag i princip hela tiden, både vid avfärd och förtöjning. Har inte flera meter långa armar, så då är det båtshake som gäller för att få tag i linor och lägga dem på plats på bryggan eller bommen. Det är just när man är ensam ombord, som jag till 99 % är, som båtshaken är oundgänglig! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 8 Juni Båt 3,52 och båtplats 4,0m (cc mellan bommarna). Ganska rymligt med plats eftersom båten nog inte mer än 3,35 i "bomhöjd" och vidare ner mot vattenlinjen, så fendrar får plats. Har fasta bomfendrar på bommarna (tre på varje), men fick bygga ut den i närmst aktern (längst ut på bommen) en del för att skrovet skulle ta i fendern först och inte gnaga mot flytkroppen. (Har nästan identiska bommar med stor rund flytkropp som @ThomasVikhog visar på sin bild. Finns dock långsmala också, som inte sticker in lika mycket på platsen). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 8 Juni 2 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Självklart har man en båtshake. Man kan ju tappa en tamp i vattnet. Men för att förtöja i egen y-bomplats vill man inte behöva den, dessutom är man kanske ensam ombord. båtshake och bogpropeller är sista steget att tillta, då det får övriga i hamnen att tänka ”aha nybörjare - bara han inte petar med den mot min båt”. Alla har varit nybörjare, så inget konstigt med det. Men efter att ett tag vill man gärna smälta in och inte få allas blickar. Vet inte om jag vill kalla mig nybörjare, har haft båt sen 1975, men kalla mig gärna praktisk. Använder båtshaken för att fiska upp förtampen som ligger på bryggan medan jag är ute och åker. Då slipper jag kliva ner på bryggan och åter upp på stäven för att förtöja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni 5 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Vilken typ av flytkropp har bommarna? Våra gamla runda tar upp en del plats se bild. Förvisso ligger man med helt tajta förtöjningar på flytbrygga, så båten rör sig inte nämnvärt i sidled. Jag har normalt inte i fendrarna, bara vid storm. Ligger på 3,0 m plats med båt 2,55. Vilken fin båt du har! Ser ut att du har ok med plast men lite tajt med tanke på att du inte riktigt kan ha fendrar på. Verkligen ordentlig förtöjning, det måste man nog ha med tajt bredd… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni 5 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Akterifrån syns flykropparna bättre. Det är de som tar i om jag inte ligger väldigt stramt. Jag har 22,5 cm fritt på varje sida. Men flytkropparna tar upp säkert 10 cm. Andra har fyrkantiga flytkroppar som inte bygger på sidled. Jag skulle säga att 30-40 cm fritt per sida är komfortabelt. För stor plats säg 50 cm per sida, gör det svårt att nå ena sidans förtöjning, för då kan du ha en meter avstånd till den. Vi har likadana som du på bild, känns nu nästan för tajt när jag tänker på det också…skulle önska 20 cm på varje sida…tack för dina inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni 1 timme sedan skrev IngemarE: Båt 3,52 och båtplats 4,0m (cc mellan bommarna). Ganska rymligt med plats eftersom båten nog inte mer än 3,35 i "bomhöjd" och vidare ner mot vattenlinjen, så fendrar får plats. Har fasta bomfendrar på bommarna (tre på varje), men fick bygga ut den i närmst aktern (längst ut på bommen) en del för att skrovet skulle ta i fendern först och inte gnaga mot flytkroppen. (Har nästan identiska bommar med stor rund flytkropp som @ThomasVikhog visar på sin bild. Finns dock långsmala också, som inte sticker in lika mycket på platsen). Tack för uppgifterna! Intressant också med fasta fendrar. Har du fixat själv eller köpt specialanpassade i marinbutiken? Har du kanske bild på hur du gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 8 Juni (redigerade) 52 minuter sedan skrev Rascal: Vet inte om jag vill kalla mig nybörjare, har haft båt sen 1975, men kalla mig gärna praktisk. Använder båtshaken för att fiska upp förtampen som ligger på bryggan medan jag är ute och åker. Då slipper jag kliva ner på bryggan och åter upp på stäven för att förtöja. Tycker det är intressant att höra hur vi löser förtöjning mm och vilka rutiner vi har. Spännande att höra era sätt och tankar har så klart en båtshake men använder ytterst sällan, tack för dina tips på bredare användning Redigerad 8 Juni av Elfika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 8 Juni (redigerade) 34 minuter sedan skrev Elfika: Tack för uppgifterna! Intressant också med fasta fendrar. Har du fixat själv eller köpt specialanpassade i marinbutiken? Har du kanske bild på hur du gjort? Köpt denna modell "Bumper", fast grå (smutsen som kommer med tiden syns mindre än på vit). Fastsatt med buntband. Men för de aktre behövdes ett "mellanlägg" mot bommen för att få dem 5 cm längre ut mot båten, just beroende på den stora flytkroppen som annars tog i båten före fendern. Fram till för ett par år sedan hade jag vanliga billiga fendrar som satt horisontellt med spännband mot bommen. Köpte dem billigt på Biltema vid en utförsäljning, och de satt väl i minst 10 år. Sedan började de bli alltmer ledsna och "ramlade ner". Hade väl kunnat fixa till dem, men de var så fula av alger och annat efter alla år, så de byttes: Mycket praktiskt att slippa plocka fendrar upp och ner vid sin hemmaplats. På bilden kan också en linkäpp anas vid bommens yttre ände. Här hänger vi upp aktertamparnas "båtände" så är de lätta att nå när man kommer tillbaka och skall förtöja. Bilden är tagen med båtens för alldeles mot bryggan, så normalt är båten minst en halvmeter längre ut så vinkeln på förtöjningen blir mer optimal. Men då blir öglan på bommen svår att nå även från badbryggan, så vi har dedikerade "bomtampar" som sitter fast på bommen under hela säsongen.. (Biltema m.fl har f.ö. motsvarande bom/bryggfendrar också) Redigerad 8 Juni av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 9 Juni Jag har haft skydd på Y-bommarna rätt många år (20 år?). Sedan de monterades så har jag aldrig hängt ut fendrar på bryggplatsen. Jag tryckte dit dem o drog några buntband om. Enda underhållet är att sätta på nya buntband ibland, även om de sägs vara uv-tåliga så går de av. Jag backar in och vid sidvind så går båten ibland lite snett in men det har bomfendrarna hitintills klarat galant. Det jag tycker är en fördel med mina bomskydd/karmskydd är att de tar väldigt lite plats och inte behöver pumpas. Genom att de är U-formade så glider de inte av bommen. Jag hittade dem hos en bryggsäljare men nu verkar de inte finnas som "Bomfender" längre. Däremot hittade jag samma produkt under beteckningen "Karmskydd". Nackdelen med att köpa "karmskydd" är att de bara verkar säljas i stora buntar, men slår man sig samman så har de rätt bra pris (de går kanske att hitta styckevis om man letar..). De nedan kostar 160:- / tvåmeterslängd. Exempel på handlare: https://www.wiedland.se/shop/product/22st-karmskydd-100-120mm De finns även i smalare dimension som passar Y-bommens snedsträvor. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 9 Juni 11 timmar sedan skrev IngemarE: Köpt denna modell "Bumper", fast grå (smutsen som kommer med tiden syns mindre än på vit). Fastsatt med buntband. Men för de aktre behövdes ett "mellanlägg" mot bommen för att få dem 5 cm längre ut mot båten, just beroende på den stora flytkroppen som annars tog i båten före fendern. Fram till för ett par år sedan hade jag vanliga billiga fendrar som satt horisontellt med spännband mot bommen. Köpte dem billigt på Biltema vid en utförsäljning, och de satt väl i minst 10 år. Sedan började de bli alltmer ledsna och "ramlade ner". Hade väl kunnat fixa till dem, men de var så fula av alger och annat efter alla år, så de byttes: Mycket praktiskt att slippa plocka fendrar upp och ner vid sin hemmaplats. På bilden kan också en linkäpp anas vid bommens yttre ände. Här hänger vi upp aktertamparnas "båtände" så är de lätta att nå när man kommer tillbaka och skall förtöja. Bilden är tagen med båtens för alldeles mot bryggan, så normalt är båten minst en halvmeter längre ut så vinkeln på förtöjningen blir mer optimal. Men då blir öglan på bommen svår att nå även från badbryggan, så vi har dedikerade "bomtampar" som sitter fast på bommen under hela säsongen.. (Biltema m.fl har f.ö. motsvarande bom/bryggfendrar också) Tack för dina tips på bomfendrar och förtöjning med bilden! Använde Biltemas bryggfender för bryggan får kolla nu hur jag kan ev använda vanliga fendrar på bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 9 Juni 4 timmar sedan skrev Lintott: Jag har haft skydd på Y-bommarna rätt många år (20 år?). Sedan de monterades så har jag aldrig hängt ut fendrar på bryggplatsen. Jag tryckte dit dem o drog några buntband om. Enda underhållet är att sätta på nya buntband ibland, även om de sägs vara uv-tåliga så går de av. Jag backar in och vid sidvind så går båten ibland lite snett in men det har bomfendrarna hitintills klarat galant. Det jag tycker är en fördel med mina bomskydd/karmskydd är att de tar väldigt lite plats och inte behöver pumpas. Genom att de är U-formade så glider de inte av bommen. Jag hittade dem hos en bryggsäljare men nu verkar de inte finnas som "Bomfender" längre. Däremot hittade jag samma produkt under beteckningen "Karmskydd". Nackdelen med att köpa "karmskydd" är att de bara verkar säljas i stora buntar, men slår man sig samman så har de rätt bra pris (de går kanske att hitta styckevis om man letar..). De nedan kostar 160:- / tvåmeterslängd. Exempel på handlare: https://www.wiedland.se/shop/product/22st-karmskydd-100-120mm De finns även i smalare dimension som passar Y-bommens snedsträvor. Tack för länken, själv har jag tidigare använt rörskydd för utomhusbruk från bygghandeln. De ser bra ut, ska kolla särskilt på de för snedsträvor! Tänkte dock att det är mest skydd när man kör in och ut men har alltid haft fendrar på båten när den stått förtöjt i hamnen. Mich nu kanske kan jag inte ha fendrar på båten då de inte får plats…nu när min båtplats blir så smal får det bli mkt tajt förtöjning så att båten vid stora vågor inte slår i bommen på sidorna…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 9 Juni (redigerade) Så länge fendrarna hänger fritt är det tillräckligt brett tycker jag. Vi har gissningsvis 5 cm tillgodo mellan fendrar och bom på vardera sidan. Karmskydd blev jag sugen på att testa för att slippa böka med fendrar varje gång man kommer hem. Min filosofi är att låta båten röra sig rätt fritt mellan bommarna så då kanske inte karmskydd är så bra, fast kanske man klarar sig med en fender på vardera sidan på bredaste stället. Vi använder nästan aldrig båtshaken, har sådana här på fasta platsen. Det klena snöret är ersatt med kraftigare doningar. Här är "receptet". Redigerad 9 Juni av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 9 Juni Karmskydd - bra ide, noterat. Det blir det nästa gång! Tack för tipset😀. Jag har biltemas bryggfender längs hela bommarna. Det skyddar båten bra, men har två nackdelar. 1. Kör man kör mot dem så skriker det så att att alla i hamnen vänder sig. 2. Friktionen mot skrovet är extremt, så när man kör emot dem så tvärar båten, så att fören snabbt går mot grannbåten. Man anstränger sig rejält för att inte röra vid dom… Jag ligger med tajta förtöjningar, fender behövs bara i storm ifall du n förtöjning havererar. Ligger båten och jobbar med en fender mot bommen, så är risken stor att fendern arbetar sig upp över bommen (hände med förra båten). Detta speciellt utan fenderstrumpa. Sedan dess ligger jag med tajta korta raka förtöjningar, dvs 90 grader mot bommen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 9 Juni 3 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Sedan dess ligger jag med tajta korta raka förtöjningar, dvs 90 grader mot bommen. Hoppas du har en plats skyddad för alla typer av svall och vågor. Det blir stora krafter i korta raka förtöjningar om båten kommer i rullning, som lätt kan rycka loss halkipar och andra beslag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 9 Juni 2 timmar sedan skrev Rascal: 2 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Sedan dess ligger jag med tajta korta raka förtöjningar, dvs 90 grader mot bommen. Hoppas du har en plats skyddad för alla typer av svall och vågor. Det blir stora krafter i korta raka förtöjningar om båten kommer i rullning, som lätt kan rycka loss halkipar och andra beslag. Även bommarna kan ta skada faktiskt, särskilt infästningen i bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 11 Juni Korta förtöjningar i 90 grader innebär att det inte finns någon sidorörelse alls - därför inga ryck. Den rörelse som finns är vertikal, och ja båten lyfter bommen. Sidokraften i bommen oroar absolut, speciellt eftersom jag ligger ytterst. Min ena bom har bara 2 fästen och de är klämda fast med respektive 3 stycken M8 skruvar och en 10 cm lång skena. Jag har legat så sedan 2015 och det fungerar. Motorbåten rör sig mycket mindre än segelbåten jag hade - vertikalt, då det inte finns sidorörelse (förrän bommen lossnat). Jag har vissa år även haft en tamp midskepps direkt i flytbryggan. Värsta jag sett är 0,5 -0,7 meters sjögång, 45 grader framifrån. Det såg klart oroande ut, med segelbåten. Motorbåten gungar inte nämnvärt i aktern med 3/4 ton gjutjärn och aluminium (KAD42 o DPE). Framtill gungar den en del, och där har jag fjädrande förtöjning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser