Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Yamarin-79

Bigproppeller stannar efter ett tag

Rekommendera Poster

Bogpropeller sleipner eb40 slutar fungera efter ett tags användning vid tillägning. Den bara dör. Har nytt batteri, Tudor TZ650 och motorn såklart igång när den används. Kör inte extremt mkt. Korta tryck. Väldigt irriterande. Några idéer någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen på bogisens anslutningar i samband med att den dör (dvs koppla på instrumentet och kör/testa).

 

Vad har du för kontrollpanel ?  Om det är Sleipner så finns en LED som visar att den är "ON". Slocknar den också, eller lyser den fortfarande även när motorn inte längre går/"lyder" ?  Om den lyser är det troligt att spänningen är ok men att kanske kontaktorn lämnat in.

 

Oxid på kontaktorns kabelskoanslutningar är heller inte ovanligt och kan ge sporadisk funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE

tack för tipsen. Har sleipner panel men vet faktiskt inte om den lyser eller ej. Skall kolla. Gissar att kontaktytor=relä? Var sitter det normalt? Vid bogpropellern eller i motorrummet? Tänker att jag prövar och putsa kontakterna också. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte kontaktytor, Kontaktor = kraftigt relä. Det sitter vanligen på sidan av motorn under kåpan, och går visserligen att öppna men det är dess anslutningar (flatstiftskontakterna) som bör kollas i första hand så de inte är ärgade.

 

Kontaktorns brytares ytor går visserligen att putsa, men det brukar bara vara en tillfällig lösning. Dock borde oxid här ge sporadisk funktion, inte att den alltid slutar fungera efter ett tag men går som den ska om den får "vila" lite. Så det känns lite mindre troligt.

 

Börja som sagt med att kolla på panelen, därefter mäta spänningen på de kraftiga anslutningarna.

 

EDIT: Intermittent fel på panelen är inte heller ovanligt. Men då brukar det vara att den slutar fungera åt ena eller andra hållet men också att den slocknar "i förtid"

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE tack för hjälpen. Skall kolla/mäta. Vore skönt slippa köpa helt ny bogpropp.Har själv misstänkt reläet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Yamarin-79:

Har själv misstänkt reläet

Jo, men jag skriver ju att det kanske inte är det MEST troliga.

 

Felsökning skall göras med så oberoende ögon som möjligt. Det är dock svårt, man felsöker gärna och tolkar saker som det man VILL skall vara felet. Börja därför med att mäta spänningen och kolla panelen innan du ger dig på några kontaktytor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min vänns båt slår systemet ifrån vid inaktivitet. Jag är inte säker på hur lång tid det är men jag tycker det är för få sekunder. Då får vi trycka på on-knappen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev excel319:

På min vänns båt slår systemet ifrån vid inaktivitet. Jag är inte säker på hur lång tid det är men jag tycker det är för få sekunder. Då får vi trycka på on-knappen igen.

På min förra båt med Sleipnerpaneler var timeouttiden minst 2 min i alla fall.

Men det kan ju variera mellan panelexemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev excel319:

På min vänns båt slår systemet ifrån vid inaktivitet. Jag är inte säker på hur lång tid det är men jag tycker det är för få sekunder. Då får vi trycka på on-knappen igen.

@IngemarE tack för hjälpen. Skall kolla/mäta. Vore skönt slippa köpa helt ny bogpropp.Har själv misstänkt reläet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det beror inte på inaktivitet då det händer just när jag använder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Yamarin-79:

Ja det beror inte på inaktivitet då det händer just när jag använder den.

Hur vet du att batteriet till bogisen är laddat ?  Fungerar laddningen av det ?

För om jag fattar det rätt har du ett eget batteri till den, eller ?

 

Men som sagt - börja med att mäta så vet du snabbt mer. Och titta på ON-lysdioden på panelen, om den förblir tänd eller slocknar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropen är kopplat till startbatteri så där har jag koll på laddningen via Volvo penta displayen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Yamarin-79:

Bogpropen är kopplat till startbatteri så där har jag koll på laddningen via Volvo penta displayen.

Nu påstår jag inte att du tänker så men jag har träffat båtägare som sagt att de har ett fullt batteri, ”mätaren visar ju 12 Volt”.

Dels så är analoga mätare väldigt oexakta och brukar fladdra en del och dels så är inte VPs digitala mätare något under av exakthet vad gäller spänningen. Och så ska ju ett fullt batteri ligga på drygt 12,7V.

Mät du enligt @IngemarE’s råd och återkom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart shut off tiden varierar mellan Sleipners styrpaneler/fjärrkontroller, men mellan 5-6 minuter generellt vid inaktivitet.

Har bogpropellern säkerhetsrelä (bl a fördröjd rotationsändring ) så går inte eller stannar bog/akter propellern vid spänning under 8,5V.

Om du har bogen över startbatteriets huvudbrytare och den är åldrad, så kan brytaren strypa effekten vid längre körning vilket jag fick ordning på genom att ge den en egen huvudbrytare.

Har du möjlighet så blås rent vid kolbryggan i toppen på elmotorn. Tänk på att det är koldamm, skydda med plastpåse eller dylikt.

Har du tandrem kolla skicket .

Sleipner har en felsökningsguide någon stans på nätet. 

Sleipner kontrollpaneler.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Nu påstår jag inte att du tänker så men jag har träffat båtägare som sagt att de har ett fullt batteri, ”mätaren visar ju 12 Volt”.

Dels så är analoga mätare väldigt oexakta och brukar fladdra en del och dels så är inte VPs digitala mätare något under av exakthet vad gäller spänningen. Och så ska ju ett fullt batteri ligga på drygt 12,7V.

Mät du enligt @IngemarE’s råd och återkom.

Ja, he, he…så pass mycket koll har jag. Spänningen har inte gått under 12.6V. Men tack ändå för försök till hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Yamarin-79:

Ja, he, he…så pass mycket koll har jag. Spänningen har inte gått under 12.6V. Men tack ändå för försök till hjälp.

På min sleipner panel som har typ en joystick så gick elektroniken/hållkretsen sönder. Man kunde aktivera den men så fort du använt den så släppte kretsen igen. Det går att koppla bort kretsen men nackdelen är då att den alltid är aktiv. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...