Ryds600 1 Postad 7 Juni Hej forumet, vad kan jag förvänta mig för maxfart på en ”gammal” Ryds 600 GTS med en ny Suzuki 140? Vh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds600 1 Postad 3 Augusti Jag är lite besviken på prestandan efter att ha kört 15 timmar i sommar. Och jag har kommit fram till att det har med utväxlingen om 2.59 att göra. Med andra ord, vilken propeller bör man välja till denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 3 Augusti 47 minuter sedan skrev Ryds600: Jag är lite besviken på prestandan efter att ha kört 15 timmar i sommar. Och jag har kommit fram till att det har med utväxlingen om 2.59 att göra. Med andra ord, vilken propeller bör man välja till denna motor? Vilken prestanda får du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds600 1 Postad 3 Augusti Ca 32 knop vid 6200 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 3 Augusti 5 timmar sedan skrev Ryds600: Ca 32 knop vid 6200 rpm. Oj det var lite. Runt 40 knop skulle jag säga, förmodligen dryga med 1 person i båten. Helt ren botten? Vad har du för någon propeller/storlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds600 1 Postad 3 Augusti Ja visst är det lite tunt. Jag får erkänna att botten är nog inte top notch, men jag tror huvudvärken är propellern. Har inte 100 koll på vad det är för pitch mm men jag har för mig att det är standard vad det nu innebär. Men, när jag går in på drev.se och leker lite med deras program för propeller och man får fram teoretisk fart, så har utväxlingen också en stor inverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 3 Augusti 36 knop med 120 hk om man Googlar båten, nått är fel. Lite OT, men en bekant till min far körde sönder drevet på en inombordare och köpte ett beg drev på annons. Båten gick inte alls som tidigare, det var annan utväxling på drevet han köpt. En verkstad flyttade över grejerna från de gamla drevet, då gick den fint igen. Han hade en 27" båt som gjorde runt 28 knop, alltså en snabbgående, drevet han köpt var till en långsamtgående båt. Några utväxlingar minns jag inte, det här är nog 30 år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds600 1 Postad 3 Augusti Jag tycker också något är fel. Propellern är i alla fall aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 3 Augusti Jag tycker 6200 rpm låter lite mycket. Kan det vara så att du har propeller med för lite stigning och att motorns varvtalsbegränsning slår till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds600 1 Postad 3 Augusti Motorn har inte nåt varvtalsbegränsningen, men jag tror absolut att pitchen är för låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 3 Augusti (redigerade) 3 timmar sedan skrev Ryds600: Motorn har inte nåt varvtalsbegränsningen, men jag tror absolut att pitchen är för låg. Fast är det original propp brukar den ge en hyfsad prestanda. Pitch/diameter? Redigerad 3 Augusti av Freez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds600 1 Postad 4 Augusti En relaterad fråga. Hur högt/lågt skall motorn monteras på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 4 Augusti 2024-08-03 vid 19:16 skrev Ryds600: Motorn har inte nåt varvtalsbegränsningen, men jag tror absolut att pitchen är för låg. Max varv 5-6000 Rek. propeller15"-25"(RR), 17"-23"(CR) https://www.suzukimarin.se/products/sportiglattviktare/df140bg/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 4 Augusti 2024-08-03 vid 20:29 skrev Freez: Fast är det original propp brukar den ge en hyfsad prestanda. Pitch/diameter? Det bör framgå i motorns manual, men generellt ska ju motorns antikavitationsplatta ligga i nivå med eller ev. aningen ovanför lägsta punkten på på skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser