Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Pinyb

Musbo i mastfoten???

Rekommendera Poster

Kan detta vara en mus som byggt bo i mastfoten? Tycks vara mycket kvar att pilla ut. Känns som torr mossa. Vi köpte båten förra våren med masten på och märkte inte av detta när vi mastade av. Men vad tror ni? Musbo? 

IMG_8406.jpeg

IMG_8405.jpeg

IMG_8400.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mus eller fågel; inte ovanligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skotråtta

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var så i min mast också när jag köpte den. Sedan tappade jag ut ett fall (spinnackerfallet), och det gick inte att få i det igen utan att först rensa masten. Det var inte bara vid mastfoten utan åtminstone två ställen till många meter in i masten. Fick bort det genom att sätta mjuk ståltråd på ett fall (så det blev som en enkel borste) och dra fallet med borsten som tog tag i skräpet och dra ned det till mastfoten där jag kunde pilla ut det. Masten var inte på vid det tillfället. 

 

Nu sätter jag lite tejp över de stora öppningarna i topp och fot när jag mastat av men behåller öppningar så att master fortfarande vädrar igenom under vintern. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi rensade kompisens mast genom att fästa en plastpåse på ett fall med tejp mm och dra den genom masten fram och tillbaka upprepade gånger. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...