Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
vardansaakian

Tempgivare eller bara tempvaktare

Rekommendera Poster

Hej alla,

Ännu en fråga om VP MD7B. Den temperaturgivaren som finns på motorn är den tänkt både som givaren och vaktaren(se den gula kabeln på bilden)? Hittar i beskrivningen på en liknande givaren att den har maxtemp på 120C och växlingspunkt på 95C. Vad betyder växlingspunkt i den här sammanhanget? Mitt problem är att vaktaren fungerar och summer låter/lampan lyser när motoren blir förvarmt, men själva mätaren visar inget.

/Vardan

444785215_988601169402406_2355085143257009821_n.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är både en tempgivare och vakt, men givaren är inte kopplad. Hänger det inte någon lös kabel i närheten?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växlingspunkten är där givaren byter från att inte leda ström till att leda och larmet börjar tjuta. I övrigt som @Rollenskriver.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Rollen:

Det är både en tempgivare och vakt, men givaren är inte kopplad. Hänger det inte någon lös kabel i närheten?

45 minuter sedan skrev excel319:

Växlingspunkten är där givaren byter från att inte leda ström till att leda och larmet börjar tjuta. I övrigt som @Rollenskriver.

Jaha, jag trodde att det var en 2-polig givare (även om båten har 1-polig elsystem) och andra kontakten var jord. Fel av mig förstås. Då hade inte tempvaktaren fungerat överhuvudtaget. Men jag har råkat för överhetning nån gång och är säkert att tempvaktaren fungerar. Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...