Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Jag har en Johnson 70hk tvåtakt som vägrar starta. Den funka bra förra veckan men nu startar den ej. Startmotorn vill inte igång utan den knäpper bara när man vrider på nyckeln. Se videon. Varenda gång man hör att det knäpper så är det jag som vrider nyckeln till start. Som ni ser så vill inte ens starmotorn försöka lite. Ibland så snurrar den och rör sig nån liten milimeter bara. Kan det vara något som gör att det går trögt inne i startmotorn. Har provat att byta batteri så dåligt batteri tror jag inte att det är. Tack för svar!

Redigerad av svant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen över batteriet obelastat och när du försöker starta.

Mät spännigen vid startmotorn.

Jag tror alltså på elrelaterat problem.

Du kan ju försöka rotera svänghjulet för hand med tändningen av för att se om något sitter fast.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt tändningslås?

Dålig kontakt någonstans?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla jordkabeln (- anslutningen) både på motorn och batteriet. Putsa och dra åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge startmotorn ett hammarslag, en gammal beprövad ordination.🤔😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startsolenoiden brukar lägga av på äldre Johnson tvåtaktare 70-90 talare, nitad version.

Går att testa med en startkabel men då ska man vara bestämd. Annars felsök startmotorn och dess kol.

solonoid.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för all hjälp. Jag provade att hamra lite och vrida runt på startmotorn med handen. Och nu funkar den bra igen. De rörliga delarna hade förmodligen kärvat fast på något sätt. Dock så kan ni se på videon nedan att när jag vrider på startmotorn för hand så hör man att det knastrar innuti den. Låter som att det är grus i den. Min teori är att metalsmuts från startkransen har hamnat ner i startmotorn och gjort att det går trögt i den. Ni ser på videon att det ligger lite smuts under startkransen och den är lite nednött också. Vad tror ni? Borde man köpa ny startmotor? Eller rengöra innuti eller kan man droppa ner lite olja i den så behöver man inte skruva av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser ut som smulor av mässing där kan vara övre lagret på startmotorns rotor. ta med startsnöre,provstarta vid bryggan.. eventuellt (kan vara) att kuggen stannat uppe då driver båtmotorn startmotorns rotor i väldig fart ,obra. rost på axeln trolig orsak smörj lite på olika rörliga delar på hösten . B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att slungdrevet inte har orkat gå i ingrepp utan svarvats ner i ingreppet.

Start solenoiden kan orsaka att du inte får tillräcklig fart på startmotorn eller så kärvar drevet som bemek påpekar om det inte är smort på axeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...