Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Rekommendera Poster

Hej. Jag köpte en båt förra hösten och det blev våran första inombordare. Nu när jag ska göra den redo för sjösättning började jag fundera på drevoljan. Bifogar bild där det står kvalite på motorolja samt samma olja i drevet som i motor? Tyckte det lät lite konstigt, men är novis på det här med båtägande, så jag behöver att främlingar på internet säger att det ska vara så... 

Motor är VP AQ131A och drev gissar jag är VP 275. Det är det enda tillhörande drev jag hittar instruktionsbok till på nätet, samt att utseendet är likt. Hittade serie nr men får inga träffar när jag söker på VP hemsidan. 

Screenshot_2024-06-06-11-10-17-27_a27b88515698e5a58d06d430da63049d.jpg

Screenshot_2024-06-06-11-19-57-28_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg

Screenshot_2024-06-04-19-05-18-10_d1e180874abfbe4d796ce10558f8141a.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev JohnYumYum:

Hej. Jag köpte en båt förra hösten och det blev våran första inombordare. Nu när jag ska göra den redo för sjösättning började jag fundera på drevoljan. Bifogar bild där det står kvalite på motorolja samt samma olja i drevet som i motor? Tyckte det lät lite konstigt, men är novis på det här med båtägande, så jag behöver att främlingar på internet säger att det ska vara så... 

Motor är VP AQ131A och drev gissar jag är VP 275. Det är det enda tillhörande drev jag hittar instruktionsbok till på nätet, samt att utseendet är likt. Hittade serie nr men får inga träffar när jag söker på VP hemsidan. 

Screenshot_2024-06-06-11-19-57-28_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg

Den olja du visar på bilden är för utombordsmotorer. Även om ditt drev sitter på utsidan så är det en inombordsmotor. Inombordare är normalt konverterade bilmotorer och ska ha olja ur det sortimentet. I båttillbehörsbutiken kallas det "inombordarolja" men olja med samma klassning hos Biltema/Mekonomen/macken/ m fl går lika bra.

Om Penta anger "samma som i motorn" så bör du följa den rekommendationen om det är rätt drev du tittar på.

(En del drev ska ha annan oljekvalitet så det gäller att kolla instruktionsboken, vilket du ju har gjort.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väl också på om det är bytt kona? Har i alla fall för mig att rf konorna skall ha annan olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lintott! Var det nära att bli fel olja också. 

Nu lär jag börja googla kona. Ingen som helst aning om det är bytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du mässingskona (växelkona) ska mineralolja användas (motorolja) . Är konan utbytt till en med specialhärdat stål ska syntetolja användas. Rekommenderas av VolvoPenta .

AQ131A, med 270/275 har trekantigt avgasutsläpp enl bild.

Skylten på bilden är för skölden.

Skylt på drev ska sitta på övre huset vid drivknutsbälgen.

270 275 drev.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...