jan00andersson 0 Postad 5 Juni Jag har ett storsegel som ska ha 4st lattor. Dom 3 översta är i hela seglets bredd varav det 3e är förstärkt (dubbel i bakkant). Jag saknar den 4e lattan. Den går inte i hela seglets bredd. Kan jag köpa en med rätt bredd o kapa till rätt längd? Ska den också vara förstärkt? Dubbel i bakkant? Seglet är ett fint men äldre Bodingsegel, har försökt fått kontakt/hjälp från dom men utan resultat. //Jan Andersson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 5 Juni 12 minuter sedan skrev jan00andersson: Jag har ett storsegel som ska ha 4st lattor. Dom 3 översta är i hela seglets bredd varav det 3e är förstärkt (dubbel i bakkant). Jag saknar den 4e lattan. Den går inte i hela seglets bredd. Kan jag köpa en med rätt bredd o kapa till rätt längd? Ska den också vara förstärkt? Dubbel i bakkant? Seglet är ett fint men äldre Bodingsegel, har försökt fått kontakt/hjälp från dom men utan resultat. //Jan Andersson Tror du att svaren blir bättre om man talar om vilken båt vi talar om? Det tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 0 Postad 5 Juni Båten är en Scanmar 33 med Isomat mast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 5 Juni 56 minuter sedan skrev jan00andersson: Jag har ett storsegel som ska ha 4st lattor. Dom 3 översta är i hela seglets bredd varav det 3e är förstärkt (dubbel i bakkant). Jag saknar den 4e lattan. Den går inte i hela seglets bredd. Kan jag köpa en med rätt bredd o kapa till rätt längd? Ska den också vara förstärkt? Dubbel i bakkant? Seglet är ett fint men äldre Bodingsegel, har försökt fått kontakt/hjälp från dom men utan resultat. //Jan Andersson Lattor är en egen vetenskap. Det går inte att bara ge ett generellt svar. En annan Scanmar 33-ägare (jag äger inte och har aldrig seglat en Scanmar 33 så det jag skriver är generellt) har troligen inte samma segel som dig (några har så klart samma men att få svar från just dem är mer av en lyckträff). Lattan ska vara anpassad till segeldesignen. Det finns lattor som är väldigt styva och tunnats ut mot masten. Det finns mjukare lattor som dubblerats mot akterliket. Det finns "normalmjuka" lattor där bakre delen förstyvats med kolfiber. Osv.... Med all osäkerhet som jag presenterats ovan skulle jag tänka så här: - Om tredje lattan är förstärkt så är det nog rimligt att även fjärde lattan är förstärkt. - Längden på den styvare delen bör börja en bit akter om där buken är som djupast på seglet. Kolla ungefär var förstärkningen börjar på tredje lattan. - Köp en latta med ungefär samma styvhet som befintliga lattor (eller om de är olika - som tredje lattan). - Kapa en lagom bit för dubbleringen. - Borra hål och popnita samman delarna (En nit en bit in i varje ände av förstärkningen). - Välj en popnit som är måttligt lång så den inte sticker ut för mycket efter nitningen (du kan ju provpopnita i ett par överblivna bitar av lattan, blir det väldigt klumpigt så går det att hamra ihop niten efter montering. Var försiktig så du inte spräcker lattan). - Sätt gärna en bricka (rostfri) på den sida som korvar ut sig så att popniten inte dras igenom glasfibern. - Det är ingen större belastning på popniten så aluminium duger nog. - I änden på lattan och vid skarven (kanske även någonstans mitt på förstyvningen) monteras krympslang för att hålla samman och skydda seglet mot popnitarna. Grov krymslang (till grova elkabelinstallationer) kan hittas i båttillbehörsbutiken eller på Biltema (Biltema har en väldigt bra med smältlim på insidan och är billigare än Skyllermarks). - Glöm inte att fila till änden på lattan samt förstyvningsdelen (innan de nitas samman...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 5 Juni Ja. Om det är nedersta lattan och den inte är genomgående kan du göra som du beskriver; köpa en med rätt bredd och höjd och kapa till den. Nedersta lattan är inte speciellt noga att den är profilerad eller förstärkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 6 Juni Lite OT. Monterade rulltravare mitt för de genomgående lattorna. Stor skillnad när seglet ska hissas. BT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser