Gå till innehåll
torsdag 03 oktober 2024
farn

Årets tråd om överpriser

Rekommendera Poster

44 minuter sedan skrev raol:

...

Men det är också att jag verkligen avskyr att antingen behöva vara hemma för leverans på nån konstig tid (t ex om man beställer från medeltida hemmafrulandet Tyskland...

Det har jag inte ens märkt när jag köpt något i Tyskland, att man inte kan få leverans till utlämningsställe menar jag. Om landet är medeltida eller inte finns säkert andra bättre forum att diskutera i.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, där finns en stor skillnad.

För oss i insjöar eller utefter kusten där det inte finns en marinbutik nära (förutom Biltema) är man hänvisad till postorder eller nätet.

 

Men oavsett var man köper så finns numera tyvärr ingen garanti för bättre vara i en finare butik och högre pris. Undantaget möjligen de tidigare nämna butikerna som inte ligger under de stora kedjorna.

 

Nedan är ANL-säkringar (400A) vars storlek jag har bl.a. som säkring till akterpropellern (4hk/3kW). Denna slutade fungera vid senaste turen. Visade sig att säkringen gått, så jag bytte mot reservsäkring som jag köpt i butik som säljer solpanelsystem och eldrivna truckar. De var visserligen lite billigare än t.o.m. Biltema (som inte har 400A, tyvärr), men hur fel kan det vara - tänkte jag. De var ju inte "kina-billiga" direkt:

image.png.f5db4be3d89526a6e07973deb099e03c.png

 

Som synes är dessa inga "400A" (strömmen de utsatts för är verifierad med mätinstrument). Testade den sista kvarvarande reservsäkringen av samma sort hemma i labbet, och rätt data på den var nog "200A".

Kan ge mig den på att de köper in dessa billigt från någonstans österut, där de kanske t.o.m. bara  har en och samma säkringsmodell men sedan stansar in det värde kunden önskar och har beställt. De har ju ibland lite annat tänk och anser ju inte att det är något fel. Inte så länge det står "400A" och varan som beställts skulle heta "400A". Då har man fått det man beställt, ju.

 

Reklamerat ?  Javisst. Men bemötts av totala frågetecken i butiken. "Du har ju kört för mycket ström i säkringen, och då ska den gå sönder".

Skillnaden mellan finsäkring o fulsäkring som med många andra varor är ofta toleranskraven av beställande återförsäljare, båda varorna är ofta tillverkade i Kina och oftast i samma fabrik.

Finns ju inte 1000 st fabriker som tillverkar tex ANL säkringar men säkerligen finns det minst 10000 st olika säljare.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Som synes är dessa inga "400A" (strömmen de utsatts för är verifierad med mätinstrument). Testade den sista kvarvarande reservsäkringen av samma sort hemma i labbet, och rätt data på den var nog "200A".

200 A på säkringen och 400 A i labbet hade varit sämre.

Man får vara glad för det lilla.

 

Jag deltog i ett byte av T8-lysrör till LED-lysrör på några vårdinrättningar när dessa LED-lysrör började komma. Vi var noggranna tyckte vi.

 

Det började mad att vi testade ett mindre byte på mellan 50 och 100 lysrör under tre månader för att se att allt var okej. Det funkade utmärkt så vi köpte 1000 likadana lysrör, trodde vi och den svenska importören. De var dessvärre inte riktigt likadana så det började lukta bränt och det var inte så populärt.

 

För att göra en lång historia kort slutade det med att vi fick byta ut alla armaturer mot nya med T5-lysrör (som kompensation för allt stök). Vi klarade oss tack vare försäkringar och att vi kunde visa att det inte var exakt samma LED-lysrör som levererades i andra omgången. Någon komponent i elektroniken hade bytts ut mot något som kineserna tyckte var likvärdigt.

 

Importören gick i konkurs har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag får Hjertmans riktade utskick och det senaste (se tidigare i tråden) inte innehöll en enda vara som verkligen var prisnedsatt, så skickade jag en fråga till Hjertmans hur de kan kalla det "Superdeals", "Kampanj" o.s.v. när det bevisligen inte är prissänkt överhuvudtaget.

 

Fick svar nyss. Men svaret gör nog ingen klokare (jag som fetstilat i texten):

 

"Tack för din feedback. Vi uppskattar att du tar dig tid att dela dina tankar med oss.

På Hjertmans strävar vi alltid efter att erbjuda högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser. Vi vill vara transparenta med våra prissättningar och därför visar vi alltid det senaste priset inom 30 dagar på våra kampanjer, i enlighet med de nya reglerna för prissänkning.

 

Vi förstår att priser är en viktig faktor för våra kunder och något vi jobbar kontinuerligt med.

För de som väljer att gå med i vår kundklubb, Club Hjertmans, erbjuder vi medlemspriser som förmån till våra medlemmar. Dessa är inte kampanjer, och på alla våra kampanjer kan man se det senaste priset för 30 dagar sedan."

 

Kampanjer som inte är kampanjer....?   Som exempel visar man bild på några varor som....ja, vad vill de visa med dem ?  Nedan är skärmdump på en (men alla är likadana). Jag kan tvärtom läsa både ordet "Kampanj" på flera ställen och även se att det inte är prissänkt en enda krona:

bild.png.c14e9498d5e8b6e5c56be07d51c92eec.png

 

?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för Konsumentverket! Låt dom utvärdera om kampanjen som inte är en kampanj är en kampanj eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ABC:

Dags för Konsumentverket! Låt dom utvärdera om kampanjen som inte är en kampanj är en kampanj eller inte.

Jo.

Men jag skickade dit i vintras, och jag tror flera också har gjort det.

I mitt fall (se ovan) ingen respons tillbaka mer än ett tackmail. Men hur gick det för er andra ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast jag tycker att deras nonsenssvar borde vara värt att ta med. Det säger rätt mycket om deras attityd. Kan man uppdatera sin tidigare anmälan?

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Kampanjer som inte är kampanjer....?   Som exempel visar man bild på några varor som....ja, vad vill de visa med dem ?  Nedan är skärmdump på en (men alla är likadana). Jag kan tvärtom läsa både ordet "Kampanj" på flera ställen och även se att det inte är prissänkt en enda krona:

Jag hittade annonser där priset nu är högre än de senaste 30 dagarna, men ändå redovisar man ett jättehögt pris mycket tydligare. Det är nog inte så det var tänkt att fungera.

 

Jag skriver genast till konsumentverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har ju inte förstått något alls.

 

Regler

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-ta-betalt/prisinformationslagen/

 

Det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa.

Det är absolut inte lätt att läsa vilket lägsta pris varorna haft de senaste 30 dagarna på min telefon eller på min platta.

På datorns stora skärm syns det iaf.

 

Detta gäller varje gång prisinformationen visas.

 

Ytterligare referenspriser än det tidigare lägsta pris som tillämpats under de senaste 30 dagarna är typiskt sett inte tillåtna.

Det är alltså inte tillåtet att ha med något annat pris än nuvarande pris och varans lägsta pris de senaste 30 dagarna.

 

Förbannade jävla frigolitskallar!

 

Jag vill kunna lita på båtbutikerna, inte jaga dem och anmäla dem till konsumentverket.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Kundtjänstpersonalen är faktiskt dumma på riktigt. Fick nu ett svar till, då de inte förstod det jag svarade:

 

"Jag kan nog inte ge dig ett bättre svar utan får ta detta vidare med våra prisansvariga. Har du något exempel som jag kan ta vidare till dem så ska jag be dem kika på det, så återkopplar jag till dig därefter."

 

Observera att detta trots att de i förra svaret själva skickade bl.a. det som jag klippte ut ovan. Och så efterlyser Kundtjänstnissen "exempel". En Kundtjänstnisse som dessutom inte skriver under med namn, inte ens ett fejkat.

 

Ja, anmäl. Jag kommer göra det när jag fått svaret från deras "prisansvariga", då inget svar från dem kan förklara att de kan bryta mot lagen på detta sättet.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak på Erlandsons, Sea Sea, Watski och Benns!

Det är ju kanske samma ägare numera för alla.

 

Jag har anmält alla nu, men det är väl bra om flera påpekar felaktigheterna

 

Även de som inte har fysiska butiker har ju samma felaktiga marknadsföring, så egentligen borde man ju anmäla även alla dessa.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har anmält alla nu, men det är väl bra om flera påpekar felaktigheterna

Du skickade med några tydliga exempel också, va ?

För jag har känslan att de inte har resurser att göra efterforskningar själva (tyvärr), utan behöver "bevisen" skrivna på näsan om det överhuvudtaget skall hända något. Tråkigt men sant....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är semester tider nu och en redan underbemannade och ekonomiskt klena, så det lär inte hända så värst mycket misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju kanske samma ägare numera för alla.

Tomas Billing, Stefan Järudd och Fredrik Karlsson äger BiJaKa AB, som äger Hjertmans Sweden AB, som äger Hjertmans Denmark AS, Norway Marine Supply AS samt Byggplast & Båtprylar Sverige AB, som äger Sea Sea Båttillbehör AB och Båtaccenten Handels AB.

 

Lite komiskt i fallet Hjertmans och Marknadsföringslagen är att Tomas Billing är styrelseledamot i Centrum för rättvisa...

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Du skickade med några tydliga exempel också, va ?

Jag skickade med exempel.

 

Så länge hela branschen bryter mot samma regler är det iaf. ingen som får några konkurrensfördelar, alltid något. 😀

 

Jag blir lite sugen att besöka några butiker för att se hur det ser ut där. Två av dem finns inom 10 km så det är ju inte jättebetungande.

 

Jag tycker reglerna var tydligt förklarade, så tydligt att det borde vara svårt att misslyckas. Sedan kan ju lagtexten vara lite mera svårtolkad eller ge utrymme för vidare tolkning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-02 vid 22:10 skrev Mackey:

Jag blir lite sugen att besöka några butiker för att se hur det ser ut där.

Erlandsons hade inga "30-dagarspriser" i butiken i Solna för några dagar sedan.

 

Jag skulle inte ha åkt dit, men det var en liten sak som jag ville ha så när jag ändå passerade så gick jag in och spionerade.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått ett svar till från Hjertmans, från deras "prisansvarige".

Bemöter inte ett enda av mina exempel eller svarar på mina frågor hur dessa kan kallas "kampanj". Tar däremot ett par egna, för att "bevisa" att de minsann sänkt priserna. Kanske är de enda varorna som fanns som kanske skulle uppfyllt lagkraven....

För ett är fullständigt obegripligt då ju 30-dagarspriset ÄR samma som nuvarande "kampanj". Ett annat exempel h*n tar är att de minsann sänkt ett värmarpaket "ytterligare 100:- nu i juli". Jo, det motsvarar hela -0,6%. Lagen är ju tydlig på att en rea skall vara att priset är "väsentligt" lägre, men den kunskapen finns tydligen inte heller.

 

På två av exempelvarorna saknades helt "senaste 30 dagarnas lägsta pris" oavsett hur "djupt" ner i varan man klickade, och jämförelse fanns bara med det fiktiva ordinariepriset.

 

Om detta var de bästa exemplen de hade, och själva tycker de är bra exempel på hur bra de följer prissättningslagarna - då är det riktigt illa.

 

Sedan tror de att man kan klara sig genom att kalla det "kampanj" istället för "rea". Men priserna är ju röda, det visas tydligt hur mycket sänkta de är och att den är tidsbegränsad. Så nog är det definitionsmässigt en realisation.

 

Ytterligare en sak de försöker hävda är att deras kampanj är "tillfällig". Vad som är "tillfällig" i lagens mening är luddigt, men ett par veckor är inga problem och tydligen kan det få vara en sammanhängande period på upp till någon månad eller lite mer. MEN, då får den inte upprepas på ett år. Hjertmans har ju både "kampanj" under minst 2 mån i stöten, samt att de upprepas ju så det är oftare kampanj än inte.

När det gäller kampanjlängden så är det ju alldeles uppenbart över 1 mån i taget: Kampanjen som presenterades nu i månadsskiftet och gäller juli ut har ju samma priser som tidigare lägsta under juni. Och i ett exempel så skriver även "Prisansvarige" att de hade den varan sänkt redan under "junikampanjen".

 

Hursomhelst är motiveringar och svaren så osammanhängande och oprofessionella och de har så lite på fötterna (inte minst kompetens om prissättning och lagstiftning) att det inte borde vara några problem alls att få dem fällda.

 

Om bara KoV tog tag i det....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-05 vid 07:40 skrev No_jah:

Vad säger ni om den här då? Det är ju säker hela 10kr i materialkostnad, om ens det.

 

https://www.seasea.se/påfyllningskit-hydraulolja-eur

 

image.thumb.png.c314176c84b323a65e31ab7c728adf6e.png

 

Men det är klart, man får ju också med en knappnål för att stick ett lufthål i flaskan. Det måste vara det som gör att priset drar iväg. 😜

jag gick på blåsningen pga av okunskap o stress..ett djävla skit som inte ens passar i gängorna ordentligt 😕 

för att inte tala om seastars olja runt 500 spänn för en flaska olja!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag saknar Tånguddens båt o motor.

ulf och ros-marie var mina uppslagsböcker och så var det mkt billigare att handla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zaphir:

jag saknar Tånguddens båt o motor

Kan inte annat än hålla med dig, då var tångudden levande även med hamburgare å flipperspel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Sedan tror de att man kan klara sig genom att kalla det "kampanj" istället för "rea".

Nej, det går inte!

 

Sänkta priser

Om du anger att priset på en produkt är sänkt ska även det tidigare priset tas med. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som du har använt för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

 

Konsumentverkets ställningstagande

30-dagarspriset ska anges när företaget använder ett marknadsföringspåstående om ”slutförsäljning”, ”utförsäljning”, ”realisation”, ”kampanj”, ”erbjudande” eller andra uttryck som ger intryck av att priset har sänkts.

(Fetat av mig)

En prissänkning som anges med en procentsats eller ett belopp ska beräknas med utgångspunkt i det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.

Det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa. Detta gäller varje gång prisinformationen visas.

Ytterligare referenspriser än det tidigare lägsta pris som tillämpats under de senaste 30 dagarna är typiskt sett inte tillåtna.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-ta-betalt/prisinformationslagen/

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Om bara KoV tog tag i det....

Om vi anstränger oss lite tillsammans och skickar in anmälningar nu så kommer de att orka. Det gäller ju uppenbart en hel bransch som har otroligt svårt att förstå lätt svenska.

 

Du har ju jättebra exempel från Hjertmans själva på hur urusla de är på att förstå och använda ganska lättbegriplig och enkla prissättningsregler.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det OT men det handlar ändå om Hjertmans.

 

I fjol sommar beställde jag via Hjertmans en produkt som fanns på deras hemsida som beställningsvara. Inga problem sa expediten men det kostar 95:- i hanteringsavgift för den manuella beställningen. Jag accepterade detta och expediten skulle under samma eftermiddag skicka beställningen. Efter ungefär en månad efterfrågade jag produkten och expediten skulle kolla upp ärendet och återkomma till mig. Ingenting hände.

 

I början av april detta år klev jag in i Hjertmans butik och den "skyldige" expediten försvann på lunch. En av de andra anställda erbjöd sina tjänster och jag berättade att jag för nästan ett år sedan beställt en produkt som fortfarande inte anlänt. Denna expedit hittade min beställning i Hjertmans inköpssystem och kollade var skon klämde. Hjertmans får nämligen inte beställa något direkt från leverantörerna utan alla beställningar skall göras av Byggplast & Båtprylar. B&B, i sin tur, får inte beställa styckevis från leverantörerna utan skall samla ihop beställningar till större leveranser, och så långt hade inte B&B kommit hos den aktuella leverantören. Jag meddelade då att Hjertmans måste leverera den aktuella produkten innan slutet av april. Det skulle inte vara något problem, ansåg expediten, eftersom den produkt jag beställt fanns i lager hos B&B:s leverantör.

 

Nåväl, i slutet av maj blev jag uppringd av en helt annan person. Denna personen har anknytning till marinbranschen och hade nyss hämtat en leverans hos Hjertmans. I denna persons leverans låg även den artikel jag hade beställt, i påsen med min beställning fanns även beställningsdokument med mitt namn och telefonnummer. Jag berättade för honom hur det låg till och att jag inte var i behov av den aktuella produkten längre. Jag har inte heller betalat något till Hjertmans, vare sig hanteringsavgiften eller produkten.

 

Så går det till hos Hjertmans...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en annan liknande sak som också visar att man nog bör ha sinnena på skaft när man handlar av  Hjertmans.

Beställde en vara som faktiskt på riktigt var nedsatt. Rejält. Tyvärr var ju givetvis "lagersaldot fel", och de kunde inte leverera den direkt då leveransen de skulle fått in var försenad. Helst ville de jag skulle annullera beställningen, men det ville jag inte göra. Dels eftersom jag inte kunde hitta den lika billigt någon annanstans, dels eftersom lagen ju kräver att man måste ha varorna man sätter ner priset på och rear ut. I alla fall några vid reans början, vilket de ju själva just sagt att de inte hade.

 

När jag frågade om min order efter två månader då den ännu inte kommit så var det väl en annan person som svarade. För denna sade rakt ut att de där kommer de inte få in "förrän kampanjen är slut, och då blir det naturligtvis ett helt annat pris". Han tyckte det var konstigt att min order låg kvar, men bekräftade att jag naturligtvis skulle få den till reapriset som gällde vid beställningen och som stod på orderbekräftelsen.

Ytterligare en månad senare kommer prylen. Och samtidigt en faktura från Svea eller vad finansbolaget heter som de hoppat i säng med - på flera tusen kronor mer än vad min orderbekräftelse sade !  Jag kollade, och just nu kostade prylen just detta belopp som var mer än den gjort någonsin, och mer än hos systerföretagen som sålde samma sak.

 

Sedan följde en tid av intensiv diskussion via mail med Hjertmans som slutade med att jag blev krediterad mellanskillnaden, dvs jag fick till slut min pryl till det pris som gällde när jag beställde den och som stod på orderbekräftelsen.

Några veckor senare får jag en "Superdeals" kampanjutskick, och vad är med i den om inte just samma pryl. Och till ett nedsatt pris. Går in direkt och kollar, och mycket riktigt - "tillfälligt slut". Går ju bra att ha rea på saker man inte har.

 

En annan sak är (eller var för en tid sedan i alla fall) Hjertmans märkliga uppfattning om vad en "följesedel" är. Fick en leverans där en sak fattades, trots att det på Följesedeln stod "Antal = 1" på den posten. Men den var inte i paketet, vilket föranledde samtal med Hjertmans eftersom det inte stämde.

Jovisst stämde det, en följesedel "är i princip en kopia på beställningen och den vi skickar som underlag så det kan faktureras, och det har ingenting att göra med vad som verkligen ligger i paketet". Mycket riktigt var denna post med på fakturan också. Försökte förgäves få Hjertmans "kundtjänst" att förstå att en Följesedel skall återspegla leveransen, vad som är i paketet.

 

Däremot lyckades jag i alla fall bli krediterad för varan som inte var med. Men inte med hjälp av Hjertmans - det fick jag ta med finans/bankbolaget eftersom fakturan överlåtits till dem. Men helt lätt var det inte, eftersom det på Hjertmans följesedel ju stod som levererad. Eftersom all diskussion med Hjertmans ju skett via mail hade jag ju dock deras egna märkliga ord där och kunde bifoga, så det löste sig så småningom.

 

Köper numera i princip ingenting från detta och de andra bolagen i "kedjan". Om man kan undvika.

 

Annat var det för dryga 20 år sedan när jag byggde min förra båt från halvfabrikat. En hel del beställdes från Hjertmans och en hel del uddasaker. Blev t.o.m. uppringd av självaste Sten Hjertman en lördagskväll då han hade upptäckt en sak på min pall med prylar som var lite oklar när de gjorde iordning leveransen.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Så går det till hos Hjertmans...

Det är otroligt tråkigt att bra butiker rasar ihop, iaf. var Hjertmans i Stockholm/Bromma en väldigt bra butik med engagerad och kunnig personal för fyra, fem år sedan, personal som även var intressant att prata lite båt med under lågsäsong när tid fanns för dem. Sedan blev det mera som ett snabbköp med kassa personal. Avsiktiligt särskrivet!

 

Dilemmat med fysiska butiker är väl troligen att det är svårt att konkurera med ren webbförsäljning som pressar priserna. Frågan är vad lösningen på problemet är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde 2022 en undersökning där jag följde några slumpmässigt valda prylar från Hjertmans och deras kampanjpriser. Tror jag skrev om det här också då men jag delar med mig om resultatet med lite bilder nedan. Prylarna jag valde ut var från fyra olika områden, ett ankarspel, en plotter, en Victron MPPT-regulator och en varmvattenberedare.

 

Det man kan se är att kampanjerna utökas en eller två månader i taget och varar åtminstone från februari då jag började att kolla, till september eller längre. Intressant är också att ordinariepriset efter kampanjen är detsamma eller till och med lägre med undantag för varmattenberedaren som höjdes något men ändå låg långt ifrån det annonserade normalpriset.

 

sshot-1.thumb.png.2b1c5a21f39a33e84f6cef2e546fbe1c.png

sshot-2.thumb.png.2c14322206396718c08c433b8ad4d9fe.pngsshot-3.thumb.png.288cbcf6a5ed8fb644b45a1e9883378f.pngsshot-4.thumb.png.4c9ea09742f3819f7274aa5c7137874e.png

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Dilemmat med fysiska butiker är väl troligen att det är svårt att konkurera med ren webbförsäljning som pressar priserna

Men Hjertmans webförsäljning är ju som sagt rena katastrofen den också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev IngemarE:

Går ju bra att ha rea på saker man inte har.

Vilket inte är tillåtet.

Om jag minns rätt så måste man ha tillräckligt med varor så att de bedöms räcka under hela rea-perioden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:
15 minuter sedan skrev Mackey:

Dilemmat med fysiska butiker är väl troligen att det är svårt att konkurera med ren webbförsäljning som pressar priserna

Men Hjertmans webförsäljning är ju som sagt rena katastrofen den också....

Det finns ju andra företag som bara har webbförsäljning som dessutom lyckas med den. Däremot verkar även dessa ha svårt att läsa ganska enkel svenska och misslyckas även de med att följa prisinformationslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

Jag gjorde 2022 en undersökning där jag följde några slumpmässigt valda prylar från Hjertmans och deras kampanjpriser.

Här försöker de kringgå lagen genom att märka produkterna med (N) som betyder något i stil med normalt lågpris, men sedan misslyckas de iaf. genom att kalla det för kampanj, en kampanj som dessutom pågår året runt vilket inte är tillåtet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...