Gå till innehåll
torsdag 04 juli 2024
farn

Årets tråd om överpriser

Rekommendera Poster

Här stöter man återigen på sånt som gör att jag anar att båttillbehörsbutikerna gräver sin egen grav. 
Här är 3 dm plastbit som tydligen är så precisions-tillverkad att Erlandssons brygga behöver ta 425 kr för den. 
Här är ju hutlösheten uppenbar, och jag blir igen ännu mindre intresserad av att handla där. 


 

IMG_9427.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr tror jag båttillbehörsaffärerna gräver sin egen grav.

 

Man vill ju gärna ha dem kvar för att kunna svänga förbi och köpa saker man hissat att köpa tidigare, men samtidigt blir det orimligt att handla av dem när priserna är helt vansinniga.

 

Jag betalar gärna lite mera för att ha kvar möjligheten att kunna fråga, titta, klämma och känna på sakerna, men någon måtta måste det ju vara.

 

I sådana fall lägger jag hellre mera pengar på livsmedelsaffärerna i skärgården för att få behålla dessa än att lägga pengar på båttillbehörsaffärer med fantasipriser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mest med dessa butiker är dem löjligt påhittade extrapriserna. Förstår dem inte att det genomskådas som en öppen dörr. 
Att dem är dyra är en sak men att gå ut med Kampanjer som nämns som Rea, lagerrensning, ”röda” priser osv osv till ibland ett högre alternativt oförändrat pris mot original får ju en att tappa hoppet.. 

 

Jag gillar också att klämma i en fysisk butik så skulle vara tråkigt om dem försvann men dem får skärpa till sig. 
 

Mvh,

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir lite konstigt när de tre stora/enda butikerna har närmast identiskt sortiment, prissättning och kampanjer, sedan finns Biltema som ofta har runt halva priset. Kvaliteten är inte alltid lika bra, men ofta tillräckligt bra på det som behövs, annars finns bättre alternativ på nätet. Reservdelar ligger ofta högt över nätbutikerna kostnadsmässigt.

Man ser inget driv och engagemang från tillbehörsbutikerna i att hitta nya leverantörer och produkter och då försvinner motivationen att handla där också. Ibland känns som de kompenserar svikande efterfrågan med högre priser. Tror inte det är långt kvar innan vi ser nerläggningar av butiker.

Redigerad av -PLM-
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om den här då? Det är ju säker hela 10kr i materialkostnad, om ens det.

 

https://www.seasea.se/påfyllningskit-hydraulolja-eur

 

image.thumb.png.c314176c84b323a65e31ab7c728adf6e.png

 

Men det är klart, man får ju också med en knappnål för att stick ett lufthål i flaskan. Det måste vara det som gör att priset drar iväg. 😜

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

I sådana fall lägger jag hellre mera pengar på livsmedelsaffärerna i skärgården för att få behålla dessa än att lägga pengar på båttillbehörsaffärer med fantasipriser.

Ja det gör jag gärna också.

 

Men det måste vara något jag missar. Tillbehörsbutikerna vet ju förstås att folk numera har tillgång till ett enormt utbud via nätet och de måste väl ha vidtagit åtgärder, men jag har nog missat eventuella förändringar i deras sätt att verka.

 

Jag själv har tydligt minskat mina besök i dessa butiker över åren trots att familjerederiet vuxit med två båtar.

 

@No_jah jo men där är en mässingsbit och någon form av montage är inblandat också. Tror därför att mitt bländskydd fortfarande leder ligan över störst påslag 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-05 vid 13:33 skrev farn:

@No_jah jo men där är en mässingsbit och någon form av montage är inblandat också. Tror därför att mitt bländskydd fortfarande leder ligan över störst påslag 😄

Du måste tänka på att det är precision i din plastbit för att lysvinklarna ska bli korrekta.

112,5° är inte så lätt att få till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt stora problem med tillbehörsbutikerna är att de har gott om krimskrams och dekorationer medan det kan vara nästan omöjligt att få tag på basvaror för båtbyggande och båtunderhåll.

 

-Flat varmförzinkad båtspik. Finns inte överhuvudtaget att köpa för pengar någonstans

-Varmförzinkad klippspik. Mycket svår att hitta ens på nätet annat än som restlager i udda storlekar som säljs styckevis för heminredning.

-Bumullsvadd i remsor att lägga mellan borden. Finns inte att köpa för pengar. Man får köpa vadd för annat ändamål i små hushållsförpackningar och riva till remsor.

-Bronsskruv. Måste beställas från Tyskland.

-Kopparnit. Går lyckligtvis att beställa från Kuopion Veneveistäjät. Annars skulle det bli Tysklandsbeställning där också.

-Mässingspropeller. De flesta verkar inte veta vad det är men det finns en som kan beställa hem för ett hutlöst pris. De övriga bara frågar efter märke och årsmodell på utombordaren och börjar babbla om ombyggnad till utombordare när man säger att det är rak axel.

-Syrafast propelleraxel i metervara. De vet inte vad det är men går att beställa genom en bekants metallbearbetningsföretag.

-Packbox. De vet inte vad det är.

-Talgband. De vet inte vad det är.

-Ettans tätmedel. Slutsålt överallt och nästa parti kommer kanske nästa år eller året efter. Lyckligtvis går det att koka eget av tjära och bivax.

-Babbits till hylslager. De vet inte vad det är. Går att beställa från Danmark men säljs inte till privatpersoner. Lyckligtvis hittade jag 45 kilo babbitstackor på skroten.

-Syrafast köljärn i metervara och annat syrafast material. Enda sättet att få tag på det är genom bekanta i något företag i metallbranschen som kan lägga till det på någon materialbeställning som de gör. Om man inte hittar någonting på skroten.

-Block och vantskruvar och andra riggtillbehör. Finns något enstaka block kvar osålt men annars slutsålt för åratal sedan och ingen vill beställa mer.

-Linor i metervara. Ofta slutsålt halva året.

-Åror av fungerande kvalitet. Finns inte. Bara krokiga klena men likväl klumpiga leksaksåror som inte går att ro med.

-Resorsinol-fenol-lim. De vet inte vad det är. Importören säljer bara i 20-litersdunk till limträindustrin. Seibert Aero i Tyskland säljer Aerodux 185 i litersburk men frakten blir dyr.

-Skeppsbeck. De vet inte vad det är. Man får koka sitt eget av tjära.

-Tjära. De vet inte vad det är men det säljs i målfärgsaffärer.

-Det samma gäller linolja både kokt och rå.

 

Vad i helvete är det för fel på de där pellejönsarna?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev heimlaga:

Mitt stora problem med tillbehörsbutikerna är att de har gott om krimskrams och dekorationer medan det kan vara nästan omöjligt att få tag på basvaror för båtbyggande och båtunderhåll.

 

-Flat varmförzinkad båtspik. Finns inte överhuvudtaget att köpa för pengar någonstans

-Varmförzinkad klippspik. Mycket svår att hitta ens på nätet annat än som restlager i udda storlekar som säljs styckevis för heminredning.

-Bumullsvadd i remsor att lägga mellan borden. Finns inte att köpa för pengar. Man får köpa vadd för annat ändamål i små hushållsförpackningar och riva till remsor.

-Bronsskruv. Måste beställas från Tyskland.

-Kopparnit. Går lyckligtvis att beställa från Kuopion Veneveistäjät. Annars skulle det bli Tysklandsbeställning där också.

-Mässingspropeller. De flesta verkar inte veta vad det är men det finns en som kan beställa hem för ett hutlöst pris. De övriga bara frågar efter märke och årsmodell på utombordaren och börjar babbla om ombyggnad till utombordare när man säger att det är rak axel.

-Syrafast propelleraxel i metervara. De vet inte vad det är men går att beställa genom en bekants metallbearbetningsföretag.

-Packbox. De vet inte vad det är.

-Talgband. De vet inte vad det är.

-Ettans tätmedel. Slutsålt överallt och nästa parti kommer kanske nästa år eller året efter. Lyckligtvis går det att koka eget av tjära och bivax.

-Babbits till hylslager. De vet inte vad det är. Går att beställa från Danmark men säljs inte till privatpersoner. Lyckligtvis hittade jag 45 kilo babbitstackor på skroten.

-Syrafast köljärn i metervara och annat syrafast material. Enda sättet att få tag på det är genom bekanta i något företag i metallbranschen som kan lägga till det på någon materialbeställning som de gör. Om man inte hittar någonting på skroten.

-Block och vantskruvar och andra riggtillbehör. Finns något enstaka block kvar osålt men annars slutsålt för åratal sedan och ingen vill beställa mer.

-Linor i metervara. Ofta slutsålt halva året.

-Åror av fungerande kvalitet. Finns inte. Bara krokiga klena men likväl klumpiga leksaksåror som inte går att ro med.

-Resorsinol-fenol-lim. De vet inte vad det är. Importören säljer bara i 20-litersdunk till limträindustrin. Seibert Aero i Tyskland säljer Aerodux 185 i litersburk men frakten blir dyr.

-Skeppsbeck. De vet inte vad det är. Man får koka sitt eget av tjära.

-Tjära. De vet inte vad det är men det säljs i målfärgsaffärer.

-Det samma gäller linolja både kokt och rå.

 

Vad i helvete är det för fel på de där pellejönsarna?

 

 

Sitter och funderar på om ditt inlägg är ironi/skämt eller skrivet på allvar!!??

Håller med om att man ibland blir rätt irriterad över att vissa saker är svåra att få tag i men en stor del av det du räknar upp är ganska udda varor. Lagerkostnaden för att ha sällanköpsvaror liggande blir lätt övermäktig i väntan på att du eller någon annan kund kommer in vart tjugonde år och frågar efter udda prylar.

Om du tror att det går att få lönsamhet så föreslår jag att du öppnar en butik med god lagerhållning, jag kan tänka mig att bli kund nån gång ibland.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Swedol är en fantastisk butik med deras lagerhållning.

va inne ca 10-15 gånger och skulle köpa lite bra o ha grejor till verkstan som tex slangklämmor, hydraul/vvs kopplingar lite elgrejor till maskinparken, samtidigt som jag behövde material till kunder.

Men varje gång saknades det något och några tex skulle köpa 10 st men dom har ett lagersaldo på 5 st som bör värde.

Prata med butikschefen om problemet men han kunde inte höja lagersaldot utan medgivande från huvudkontoret.

Så det blev alltid en rundtur i stan för att hitta alla grejorna.

Så nu för tiden har jag eget lager av förbrukningsmaterial som jag beställer från Tyskland till under halva priset och det skickas samma dag om jag beställer innan kl 14.00.

Tar max 2-3 dar att få hem grejorna medans Swedol har sista beställningsdag torsdag för att få grejorna onsdagen veckan efter om dom inte ändrat på det, har inte handlat hos dom på 3-4 år nu.

Ska vi prata om överpriser så kan man titta på Volvo pentas reservdels priser.

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:
2 timmar sedan skrev heimlaga:

Vad i helvete är det för fel på de där pellejönsarna?

Sitter och funderar på om ditt inlägg är ironi/skämt eller skrivet på allvar!!??

Håller med om att man ibland blir rätt irriterad över att vissa saker är svåra att få tag i men en stor del av det du räknar upp är ganska udda varor. Lagerkostnaden för att ha sällanköpsvaror liggande blir lätt övermäktig i väntan på att du eller någon annan kund kommer in vart tjugonde år och frågar efter udda prylar.

Om du tror att det går att få lönsamhet så föreslår jag att du öppnar en butik med god lagerhållning, jag kan tänka mig att bli kund nån gång ibland.

Jag håller väl delvis med er båda. Det största problemet är väl att båttillbehörsbutikerna blivit varuhus med personal som bläddrar febrilt i kataloger och datorer när man frågar om något.

 

Sedan är det ju inte konstigare att båttillbehörsbutikerna saknar vissa produkter än att biltillbehörsbutikerna saknar startvevar, läderhuvor, karbidlampor och gengasaggregat.

 

Ett annat problem är att alla har exakt samma sortiment, så om det inte finns en lämplig tvåpolig kontakt i butik A så finns inte det i butik B, C eller D heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Sitter och funderar på om ditt inlägg är ironi/skämt eller skrivet på allvar!!??

Håller med om att man ibland blir rätt irriterad över att vissa saker är svåra att få tag i men en stor del av det du räknar upp är ganska udda varor. Lagerkostnaden för att ha sällanköpsvaror liggande blir lätt övermäktig i väntan på att du eller någon annan kund kommer in vart tjugonde år och frågar efter udda prylar.

Om du tror att det går att få lönsamhet så föreslår jag att du öppnar en butik med god lagerhållning, jag kan tänka mig att bli kund nån gång ibland.

Allvar.

Lägg till polyesterharts, gelcoat, glasfibermatta, och relingslist av gummi, och vattenfast plywood, och reservdelar till båtmotorer och kompasser och bomullsduk för däck och plexiglas och kapellduk. De föll bort av misstag från min lista över vad båttillbehörsbutikerna inte vill sälja.

Sedan funderar du på vad som är kvar och som behövs till en båt och som inte växer i skogen så finns i stort sett bara flytvästar, bottenproppar, och båtmotorer och zinkanoder och bottenfärg och länspumpar kvar på listan.

Båtmotorer anses vara för dyra att ha i lager så kvar i sortimentet blir flytvästar, bottenproppar och zinkanoder och bottenfärg och länspumpar. Det är inte mycket att driva affär på. Sortimentet skulle rymmas på en liten hylla hemma i ägarens garage.

Därutöver fyller de upp med krimskrams som inte har någonting med båtar att göra.

 

Saken är den att så gott som allt som gäller båtar är sällanköpsvaror som du kallar det.

För 20-30 år sedan hade båttillbehörsaffärerna säkert 10 gånger mer varor i lager än nu. Varor som inte fanns i lager beställdes hem från importören eller direkt från tillverkaren. Man frågade av handlaren som gick och rotade i sina pärmar tills han hittade rätt telefonnummer och så bara beställde han hem. Varor fanns att tillgå.

Varför kunde Petsmo Andelshandel med ett kundunderlag på cirka 500 personer bland dem två deltidsbåtbyggare och mindre än 100 båtägare lagerhålla sådana båttillbehör som i dag inte finns att köpa i hela Finland och med ett par veckors varsel beställa hem sådant som är svårt att få tag på i Europa och världen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt viktigt att förstå att det inte finns en chans att ett företag som ska hålla sig flytande ekonomiskt i dessa strama tider, kan lagerföra varor som har väldigt låg efterfrågan. Och det där med kunskap. Jag förväntar mig inte att personalen i kassan på ICA ska kunna ge mig rekommendationer om vilken av en viss grönsak som är bäst för en viss maträtt, eller ha detaljkunskap om vad varje vara är i butiken. Den typen av kunskap skulle man kanske kunna ha i en liten butik ägd och bemannad av en enskild nörd inom området, med de begränsningar i öppettider och tillgänglighet som det skulle föra med sig. Men i samma butik skulle man betala mycket mer för grejerna, och alla de där andra sakerna som inte var smala nog, fick man ändå åka till butikskedjorna för att få tag i.

 

Nä, det är inte 50-talet längre. Vi lever i en värld som är mycket större. Vi har enormt mycket större köpkraft i dag och får oerhört mycket mer för pengarna. Den gamla tidens nischade butiker är i det närmaste omöjliga i dag, om de inte ska vara nån form av hobbyverksamhet eller närmast ideellt driven.

 

Den som tror nåt annat kan ju starta en sån butik och se hur bra det går...


Börja vara aktiva konsumenter i stället! Gör som jag gör, och har gjort det senaste dryga kvartsseklet. Läs på, ta reda på vad som finns som uppfyller dina krav, ta reda på var varan finns och vad den kostar där. Sen är det bara att ta sig dit och köpa. Personalen i butiken behöver inte veta ett dugg mer än hur man sköter kassan. Ställer man inte upp på det förfarandet, ja då får man stå ut med att bli irriterad på att personalen inte har stenkoll på minsta detalj.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev raol:

Ställer man inte upp på det förfarandet, ja då får man stå ut med att bli irriterad på att personalen inte har stenkoll på minsta detalj.

Om jag är på mataffären och frågar om de har fiskbullar så får jag svar både att de har och var de finns.

 

Om jag frågar efter oljefilter på båttillbehörsaffären så vet de nästan inte vad jag frågar efter. Kompetensen på Hjertmans och Erlandsons där jag brukar handla har försvunnit nästan helt de senaste 10 åren.

 

Jag blir inte irriterad, men det är trist att inte kunna få hjälp och jag kan lika gärna handla på nätet så får jag hem sakerna i brevlpdan eller till butiken 200 m bort eftersom jag ändå, precis som du skriver, måste göra all efterforskning själv.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta, men det där tror jag inte på. Jag har varit relativt flitig kund i båttillbehörsbutikerna i och runt Gbg senaste åren, och har en hel del gånger behövt fråga var en viss vara finns i butiken. Det har aldrig varit nåt problem. Att de inte skulle veta vad oljefilter är låter helt osannolikt. Jag har fått hjälp att hitta även små eldetaljer som knappt har ett namn...

Fördelen med butikerna är att de har väldigt mycket på lager, på en kort bilturs avstånd. Beställa på nätet är väldigt opraktiskt eftersom det är leveranstid på allt från några dagar till några veckor och behöver hämtas på utlämningsställe vid vissa tidpunkter (hemkörning är inte ett alternativ eftersom man behöver vara arbetslös eller pensionär, och mer eller mindre sysslolös hemmavid, för att passa när nån kommer), och för båtgrejer sällan mer än marginellt billigare.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev raol:

Ursäkta, men det där tror jag inte på.

Du får ju tro vad du vill, men vad skulle jag ha för anledning att hitta på detta.

Senast frågade jag efter en tallriksanod och den jag frågade såg ut som en fågelholk.

 

Sedan skiljer det sig säkert åt en hel del mellan olika butiker. Benns ute i Nacka är fortfarande superkunniga.

 

När enda flrdelen är att man kan handka och få med sig prylen direkt är det svårt att motivera prisskillnaden.

 

Jag köpte för några år sedan ett rostfritt 10 kg plogankare för knappt 1000:- kronor på nätet. Samma ankare kostade tre ggr så mycket på båttillbehörsbutiken.

 

Jag tycker det är bättre att få småsaker hem i brevlådan och stora saker till butiken 200 meter bort på några dagar till ett lägre pris än att åka till en fysisk butik, men...

2024-06-05 vid 00:13 skrev Mackey:

Ja, tyvärr tror jag båttillbehörsaffärerna gräver sin egen grav.

 

Man vill ju gärna ha dem kvar för att kunna svänga förbi och köpa saker man hissat att köpa tidigare, men samtidigt blir det orimligt att handla av dem när priserna är helt vansinniga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev heimlaga:

För 20-30 år sedan hade båttillbehörsaffärerna säkert 10 gånger mer varor i lager än nu.

Och hur många av dom butikerna finns kvar idag? 

Folk vill inte betala för kunskap och specilsortiment. Dom går in till fackhandeln för kunskap sen handlar dom hos den stora handlaren som är några kronor billigare eller nuförtiden beställer från nätet.

Jämför gärna vad som hände med järnhandlarna med kunskap och sortiment, bara byggmarknader idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de två, tre butikskedjorna som nu finns kvar inte gör det med sådär jättestora marginaler. De flesta handlar väl bulkvarorna på Biltema/Jula och allt lite mer nischat på nätet. Man får nog vara glad att man fortfarande kan köpa ett plogankare när andan faller på, förvisso till ett 3 ggr högre pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All fysisk småskaligt handel kommer at sakta men säkert att dö ut.

Blir bara stora handelskedjor kvar.

Resten kommer i bästa fall återfinnas som näthandel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

Du får ju tro vad du vill, men vad skulle jag ha för anledning att hitta på detta.

För att spetsa till debatten, så klart. Jag tror helt enkelt inte på att en anställd i en båttillbehörsbutik inte skulle veta vad ett oljefilter är. Tallriksanod är nåt annat. Men du hade säkert blivit eskorterad till platsen i butiken där anoder finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Och hur många av dom butikerna finns kvar idag? 

Folk vill inte betala för kunskap och specilsortiment. Dom går in till fackhandeln för kunskap sen handlar dom hos den stora handlaren som är några kronor billigare eller nuförtiden beställer från nätet.

Jämför gärna vad som hände med järnhandlarna med kunskap och sortiment, bara byggmarknader idag.

Fast nu har det ju gått så långt att en betydande del av varorna inte finns att köpa varken hos den stora handelskedjan eller på nätet eftersom alla dessa ständigt krymper sina sortiment.

I stället blir det styckevis specialtillverkning och hundratals timmar som går åt till att leta efter material på de mest udda vägar.

Då är det faktiskt betydligt billigare att betala några kronor mer ät en gammaldags handlare. Förutsatt att man räknar att tid har ett värde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev heimlaga:

Fast nu har det ju gått så långt att en betydande del av varorna inte finns att köpa varken hos den stora handelskedjan eller på nätet eftersom alla dessa ständigt krymper sina sortiment.

Förstår och delar din frustration, men det går inte att vare sig tillverka eller lagerhålla produkter som nästan ingen köper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting var inte bättre förr, men det är sämre nu!:angry:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Förstår och delar din frustration, men det går inte att vare sig tillverka eller lagerhålla produkter som nästan ingen köper. 

Varför gick det då men inte nu?

 

Jag anar samma fenomen som med stora skor. Det finns ingen skohandlare i den här delen av Finland som har storlekarna 47 och 48 i lager. Ytterst få som överhuvudtaget vill beställa hem fastän det ju är köparen sm tar risken om de inte passar. De bara säger att man måste nöja sig med nummer 45 som är det största i sortimentet. Även när man rent fysiskt inte kan pressa ner fötterna i dem.

Samtidigt finns det ganska många karlar med fötter i den storleken och när någon handlare någon gång tar in sådana skor säljer de slut på några timmar när ryktet går och alla storfotade karlar inom 100 kilometers radie kommer och vill köpa.

 

Min hypotes är att sortimenten i dag bestäms av partihandlare som bestämmer vad som skall säljas helt oberoende av vad som går att sälja. De gör sina beslut utgående från vilka varor som går enkelt att köpa in i färdigt hopplockade sortiment till ett lågt pris. Helt utan hänsyn till vad kunderna vill köpa. Själva affären är ändå ett franschiseföretag så det är franshisetagaren som tar den ekonomiska smällen både av uteblivna köp och osäljbara varor. Medan kedjan vinner på att  köpa in ett färdigt ihopplockat sortiment som kan dumpas över på franschisetagaren.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick just ytterligare ett av Hjertmans alla utskick, "Superdeal" och kampanj som pågår till sista juli:

image.png.23c4e2f91632381f0b0129d2138ff58f.png

 

Visar sig dock - föga överraskande - att inte en enda av varorna i utskicket ovan verkligen är prisnedsatta. De har samtliga exakt samma pris som det lägsta de redan sålts för under senaste månaden. Det "ordinarie pris" som jämförs med i utskicket är fiktivt.
Jo, det finns ett undantag - Eberspächersatsen längst ner. Den är verkligen billigare. Problemet är bara att när man klickar på "Köp Här" så visar det sig att den inte går att köpa till det priset på hemsidan. Det s.k. "kampanjpriset" är där - som på alla andra varor - inte helt förvånande även det detsamma som den kostat tidigare, och inte det (faktiskt) nedsatta som anges i utskicket.

 

Det som är olagligt är ju samma sak som alltid - för att få kallas "Superdeal" eller "kampanj" skall det vara en tillfällig nersättning av varans pris. Skillnaden mot förr är ju att alla nu kan se (om inte förr så precis innan man köper) att det inte är ett nedsatt pris, så det "beviset" presenterar ju företaget själva. Men det verkar inte hindra dem att fortsätta.

Men var det inte någon här på MG som anmälde dessa "kampanjer" till Konsumentverket för något år sedan eller så ?  Hur gick det ?  Jag gjorde förresten det också, och fick ett ärendenummer vill jag minnas. Men sedan var det tyst.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att det faktiskt fortfarande finns en handfull butiker som inte är de stora kedjorna och inte JULA eller Biltema. T ex AXmarin, Navinordic, Marinaman (eller hör de till samma som de stora ?), Moory och ett par till.

 

I många fall ändå förvånande stort sortiment och minst lika bra priser. Och inte minst kan man i de flesta av dessa fortfarande få service och mötas av kompetens. Även om man handlar via postorder 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Glöm inte att det faktiskt fortfarande finns en handfull butiker som inte är de stora kedjorna och inte JULA eller Biltema. T ex AXmarin, Navinordic, Marinaman (eller hör de till samma som de stora ?), Moory och ett par till.

 

I många fall ändå förvånande stort sortiment och minst lika bra priser. Och inte minst kan man i de flesta av dessa fortfarande få service och mötas av kompetens. Även om man handlar via postorder 🙂

 

Handlar en del från Axmarin, dom har ofta realistiska priser.

Navinordic, Marinaman har jag ingen koll på får väl lägga nån minut på deras hemsidor.

Annars handlar jag det mesta från Tyskland och Kina.

Vet att många hatar Kina produkter och oss som köper direkt därifrån, men man får nog acceptera att det mesta som säljs i Europa är producerat i Kina oavsett om du köper det på Aliexpress eller Hjertmans, Biltema eller Jula m.fl, oftast bara priset som skiljer sig några 100% beroende på vart man handlar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen för mig med butikerna är att de finns fysiskt så jag på en lördag förmiddag, när jag grejar med nåt och upptäcker att jag saknar en grej, kan åka till butiken och köpa det jag behöver.

 

Jag beställer väldigt sällan på distans. Tror faktiskt inte jag gjort det en enda gång senaste året, utan jag köper det mesta i butik, över disk. Det underlättar förstås att jag bor i Göteborg, där det finns många butiker att handla i. Men det är också att jag verkligen avskyr att antingen behöva vara hemma för leverans på nån konstig tid (t ex om man beställer från medeltida hemmafrulandet Tyskland där alla företag har obligatorisk hemleverans utan möjlighet att välja bort) eller efter många dagars väntan behöva ta mig hem extra tidigt för att hinna hämta ut ett paket i nån sleten närbutik efter att ha köat i en kvart. Handla på distans är helt enkelt obekvämt och krångligt.

 

Beställt direkt från Kina har jag inte gjort sen jag köpte en cykelram 2012.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev raol:

Grejen för mig med butikerna är att de finns fysiskt så jag på en lördag förmiddag, när jag grejar med nåt och upptäcker att jag saknar en grej, kan åka till butiken och köpa det jag behöver.

 

Jag beställer väldigt sällan på distans. Tror faktiskt inte jag gjort det en enda gång senaste året, utan jag köper det mesta i butik, över disk. Det underlättar förstås att jag bor i Göteborg, där det finns många butiker att handla i. Men det är också att jag verkligen avskyr att antingen behöva vara hemma för leverans på nån konstig tid (t ex om man beställer från medeltida hemmafrulandet Tyskland där alla företag har obligatorisk hemleverans utan möjlighet att välja bort) eller efter många dagars väntan behöva ta mig hem extra tidigt för att hinna hämta ut ett paket i nån sleten närbutik efter att ha köat i en kvart. Handla på distans är helt enkelt obekvämt och krångligt.

 

Beställt direkt från Kina har jag inte gjort sen jag köpte en cykelram 2012.
 

Här är det lite tvärt om.

Långt till fysisk butik vilket ökar på kostnaden för redan dyra varor som den lokala handlaren har, vilket hjälper till att överskrida smärtgränsen för min budget för båt ägandet.

Brukar lyckas planera min reparationer/service m.m. så att allt finns hemma när det är det ska pillas med båten. Har hela vintern på mej för större reparationer/service på båten, sommaren brukar jag försöka utnyttja till att njuta av skärgården.

Fördelen på landet är att vi har lantbrevbärare som t.o.m lägger in paketen i vedboden när man inte är hemma och (sletna) närbutiken är en lanthandel som varken har lång kö eller dåliga öppettider och är det bråttom kan man snällt be personalen ta med sig paketet hem så kan man hämta på kvällen.

Jag har iaf inga problem att få tyska nätbutiker att skicka till utlämningsställe, brukar bara vara att skicka ett e-post om önskat leverans val.

 

Det har tydligen sina fördelar att bo på landet😃

 

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Det underlättar förstås att jag bor i Göteborg, där det finns många butiker att handla i.

Ja, där finns en stor skillnad.

För oss i insjöar eller utefter kusten där det inte finns en marinbutik nära (förutom Biltema) är man hänvisad till postorder eller nätet.

 

Men oavsett var man köper så finns numera tyvärr ingen garanti för bättre vara i en finare butik och högre pris. Undantaget möjligen de tidigare nämna butikerna som inte ligger under de stora kedjorna.

 

Nedan är ANL-säkringar (400A) vars storlek jag har bl.a. som säkring till akterpropellern (4hk/3kW). Denna slutade fungera vid senaste turen. Visade sig att säkringen gått, så jag bytte mot reservsäkring som jag köpt i butik som säljer solpanelsystem och eldrivna truckar. De var visserligen lite billigare än t.o.m. Biltema (som inte har 400A, tyvärr), men hur fel kan det vara - tänkte jag. De var ju inte "kina-billiga" direkt:

image.png.f5db4be3d89526a6e07973deb099e03c.png

 

Som synes är dessa inga "400A" (strömmen de utsatts för är verifierad med mätinstrument). Testade den sista kvarvarande reservsäkringen av samma sort hemma i labbet, och rätt data på den var nog "200A".

Kan ge mig den på att de köper in dessa billigt från någonstans österut, där de kanske t.o.m. bara  har en och samma säkringsmodell men sedan stansar in det värde kunden önskar och har beställt. De har ju ibland lite annat tänk och anser ju inte att det är något fel. Inte så länge det står "400A" och varan som beställts skulle heta "400A". Då har man fått det man beställt, ju.

 

Reklamerat ?  Javisst. Men bemötts av totala frågetecken i butiken. "Du har ju kört för mycket ström i säkringen, och då ska den gå sönder".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...