Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Ainars

Gasolflaska - placering

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas det finns några som kan allt om gasol. Jag fick lära mig någon gång att gasflaska skall alltid förvaras stående annars finns risk för explosion. I min båt (Nimbus 29 C) finns plats för gasolflaskan i ankarboxen. Tänkte mig nu testa för första gången hur funkar spisen och upptäckte att flaskan (PC5) kommer att stå i ca 45 graders lutning. Tydligen har före detta ägaren använt den på det viset. Kan man verkligen ha flaskan stående så snett? Kollade på Circle K och OK Q8 men ingen av de hade mindre flaskor som skulle rimmas där stående.

20240604_171430.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Varför inte byta till en 2012.

Den modellen är mindre, får mig gick det åt 2st per säsong, Maj-Okt.

Mvh Anders

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säksrhetsventilen fungerar inte korrekt om gasolflaskan ligger ner så därför ska den förvaras stående.

 

En tvåkilosflaska borde du få plats med.

Dyrare gasol och svårare att få tag i, men då får du en fungerande installation.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

Kan man ansluta den till samma reduceringsventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är utrymmet där gasolfkaskan förvaras drännerat?

 

Kan ju vara bra att se över hela installationen när du ändå måste byta flaska.

 

Googla gasol installation båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Ja, den är dränerat. Inte direkt under flaskan utan i botten av ankarboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om en gasolflaska ligger ner riskerar man att flytande gasol rinner igenom tryckreduceringsventilen och ut i slangen. Om den sedan förgasas i slangen riskerar man att få ett högre tryck än vanligt och det kan betyda att köket flammar upp när man tänder det, eller i värsta fall, att någon slang börja läcka.

 

Dessutom, som ju redan sagts ovan, så riskerar man att säkerhetsventilen inte fungerar om det börjar brinna i närheten av flaskan och den värms upp.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ungefär så tänkte jag också. Hur har före detta ägaren vågat att använda det är nog oklart för mig. Kollade nu på gasolflaskan 2012 men tyvärr finns det inte tillgänglig i butikerna. Om jag förstår det rätt då måste jag byta ut även flaskans anslutning och reduceringsventil till 2 kg flaskan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Ainars:

Det var ungefär så tänkte jag också. Hur har före detta ägaren vågat att använda det är nog oklart för mig. Kollade nu på gasolflaskan 2012 men tyvärr finns det inte tillgänglig i butikerna. Om jag förstår det rätt då måste jag byta ut även flaskans anslutning och reduceringsventil till 2 kg flaskan. 

Ja, du måste byta reduceringsventil till en som kan gängas på en 2012-flaska.

2012-flaskan har ingen kran som du kan stänga av gasolen med. På reducerventilen till 2012 sitter avstängningskranen på reducerventilen. Reducerventilen med kran och gänga för 2012-flaska ser ut som nedan. Du lossar slangen från den befintliga reducerventilen och flyttar den till den nya. Om slangen är gammal så kan det vara klokt att passa på att byta hela slangen.

 

Bilden är hämtad från företaget Fogas som har mycket tillbehör till gasolinstallationer (och kunnande om gasol).

https://fogas.se/shop/1413---12-4130-reduceringsventil-29mbar/

 

shop.12-4130_1200x1200.thumb.jpg.9b3c269af58917574257846f0b2143c3.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar! Då satsar jag på att göra om det till 2012 istället. Önskar dock slänga in en sista fråga eftersom vi tänkte fira nationaldagen i skärgården. Kan jag lämna kvar nuvarande gasolflaskan så som den står om jag inte ansluter den till reduceringsventilen? När jag väl kastat ut ankare då kan jag ställa den upprätt i ankarboxen och då kopplar jag flaskan till reducerventilen och kokar kaffe på morgonen, eller hur? Sedan kopplar jag bort flaskan igen när jag åker vidare. Det borde väl vara säkert, eller hur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft en Nimbus29C.

Livsfarlig installation med en PK5, vid minsta läckage rinner gasolen rakt ner i hela båten bakom frontväggen, OM inte en tät låda/spann arrangerats, ser svårt ut på bilden dock....

Om så inte är fallet så hade jag vänt mig till föregående ägare för att informera installatören om placeringen, huvudlöst.

Gasolflaskor ska förvaras stående så att smältsäkringen vid en brand kan avblåsa endast gas och inte vätska, gäller alla gasolbehållare. Vätska kan endast ta sig förbi avstängningsventilen om någon kör båt i krabb sjö samtidigt som gasolköket användes.

Om du väljer att sätta en mindre stålflaska i ankarboxen så tänk på att skydda den ifrån ankarspel och betänk att dränaget ifrån ankarboxen inte ska kunna läcka bakom tvärväggen i fören. Eventuella kabelgenomföringar till ankarspel eller 230v intag ställer krav på gastäthet. Ordna säkrast en gasolspann och lös dränaget där.

Dra kopparrör om möjligt ifrån ankarboxen till spisen utan skarvar. Vår 29C hade gasolen (PK5) i en tät specialspann i motorummet. Svårt dock att arrangera dränaget ifrån gasolspannen då det hamnade i vattenlinjen.

 

Tänk säkert,  det är en bomb om en av våra mest lättantändligs och brännbara gaser läcker i fel miljö.

 

Ankarbox.jpg

ankarbox_ankarspel.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev NW355:

Haft en Nimbus29C.

Livsfarlig installation med en PK5, vid minsta läckage rinner gasolen rakt ner i hela båten bakom frontväggen, OM inte en tät låda/spann arrangerats, ser svårt ut på bilden dock....

Om så inte är fallet så hade jag vänt mig till föregående ägare för att informera installatören om placeringen, huvudlöst.

Gasolflaskor ska förvaras stående så att smältsäkringen vid en brand kan avblåsa endast gas och inte vätska, gäller alla gasolbehållare. Vätska kan endast ta sig förbi avstängningsventilen om någon kör båt i krabb sjö samtidigt som gasolköket användes.

Om du väljer att sätta en mindre stålflaska i ankarboxen så tänk på att skydda den ifrån ankarspel och betänk att dränaget ifrån ankarboxen inte ska kunna läcka bakom tvärväggen i fören. Eventuella kabelgenomföringar till ankarspel eller 230v intag ställer krav på gastäthet. Ordna säkrast en gasolspann och lös dränaget där.

Dra kopparrör om möjligt ifrån ankarboxen till spisen utan skarvar. Vår 29C hade gasolen (PK5) i en tät specialspann i motorummet. Svårt dock att arrangera dränaget ifrån gasolspannen då det hamnade i vattenlinjen.

 

Tänk säkert,  det är en bomb om en av våra mest lättantändligs och brännbara gaser läcker i fel miljö.

 

Ankarbox.jpg

ankarbox_ankarspel.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha! Väldigt bra tips. Jag tror att jag kommer att ta isär frontväggen och kollar hur är läget där innan jag börjar bygga om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par trådar här på MG med tips på åtgärder som genomförts på Nimbus29C, en skapad av undertecknad.

I mycket en kvalitativ båt som kommer leva kvar länge p g a sin popularitet.

Undertecknad sålde vår gamla "Fiona" till Lilla Essingen där hon nu lever ett aktivt liv mellan Mälaren och Skärgården.  

Hör av dig om du har frågor, jag supportar mer än gärna.

Som sagt vi hade vår 29C i sex år och fick då uppdaterat mycket på bl a AD41B och 290DP-A, elen, skrovbeklädnaden, regn in i båten, takluckor.

omklädnad.png

kabelkanaler.png

KN och vevhusvent.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev NW355:

Det finns ett par trådar här på MG med tips på åtgärder som genomförts på Nimbus29C, en skapad av undertecknad.

I mycket en kvalitativ båt som kommer leva kvar länge p g a sin popularitet.

Undertecknad sålde vår gamla "Fiona" till Lilla Essingen där hon nu lever ett aktivt liv mellan Mälaren och Skärgården.  

Hör av dig om du har frågor, jag supportar mer än gärna.

Som sagt vi hade vår 29C i sex år och fick då uppdaterat mycket på bl a AD41B och 290DP-A, elen, skrovbeklädnaden, regn in i båten, takluckor.

omklädnad.png

kabelkanaler.png

KN och vevhusvent.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, vad snällt av dig! Då passar jag på med en fråga till. Det borde finnas gömda skruvar som håller fast frontpanelen. Hur hittar man de? Vill demontera panelen utan att skada något eller lämna synliga märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden syns de 5 skruvarna. Ett tips är att plocka ut högtalarna så blir hålen handtag .

Väggen måste dras utåt i nederkant för att komma under skyportens ram och sedan vikas ut på vänster(badbord) sida förbi teak skarvlisten.

Samtliga kablar kommer ifrån styrbord längst uppe emot taket och måste eventuellt klippas av i stripsen(på baksidan av frontväggen) så kabelhärvan blir en halv meter lång varpå väggen går att ställa på styrbord sida,

Frontvägg.png

Kablage_bakom_klädsel.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...