Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Juni Nu innan och efter sjösättning har jag haft några elfel, en trasig huvudbrytare/batteriavskilare till startbatteriet. Ingen minusförbindelse i motorblocket, samt diverse konstiga mätvärden i motorpanelen. Det blev en ny huvudbrytare. Hittade minusförbundelsen till motorn, putsade kontaktpunktera och sate dit ytterligare en minuskabel, men på andra sidan av motorn denna gången. Så var det det där med instrumenten i panelen, inga kontrollampor lyste, tempmätaren visade fullt, oljetrycksmätaren visade ingenting, voltmetern visade adekvat spänning med tändningen avstängd och bara någon enstaka volt när jag vridit på med nyckeln, instrumentbelysningen fungerade, liksom larmtestaren. Ibland gick det att starta motorn, ibland inte. Jag mätte upp tändningslåset, men det funkade, det var samma problem vid den andra styrplatsen i panelen där. Så jag misstänkte ju den där runda multikontakten i svarta boxen uppepå motorn som brukar krångla, petade rent i alla stiften, sprayade med elektronikspray, så funkade det, sjösatte och körde båten till hemmahamnen. Då återkom problemet. Efter minst en timmas felsökning fann jag felet i andra ändan av kabeln, i motorpanelen. Jag mätte litet här och var, blev inte klokare av det, lätt förvirrande också med oanslutna montaktblock som hänger i kablarna på några ställen, en dessa är till diverse extrautrustning. Av en slump drog jag litet i kontaktstycket till den där modulen med kontrollamporna, och se där var det dålig kontakt i minst en anslutning. Men litet motionerande och elektronikspray funkar det nu som det skall. Så det var ju som vi brukar misstänka, oxidering av kontaktstift med dålig kontakt, spänningsfall eller intermittent förbindelse. Modulen med kontrollamporna har nog en mer inverkan på kretsarna i panelen än vad man kan förledas att tro. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 4 Juni 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Nu innan och efter sjösättning har jag haft några elfel, en trasig huvudbrytare/batteriavskilare till startbatteriet. Ingen minusförbindelse i motorblocket, samt diverse konstiga mätvärden i motorpanelen. Det blev en ny huvudbrytare. Hittade minusförbundelsen till motorn, putsade kontaktpunktera och sate dit ytterligare en minuskabel, men på andra sidan av motorn denna gången. Så var det det där med instrumenten i panelen, inga kontrollampor lyste, tempmätaren visade fullt, oljetrycksmätaren visade ingenting, voltmetern visade adekvat spänning med tändningen avstängd och bara någon enstaka volt när jag vridit på med nyckeln, instrumentbelysningen fungerade, liksom larmtestaren. Ibland gick det att starta motorn, ibland inte. Jag mätte upp tändningslåset, men det funkade, det var samma problem vid den andra styrplatsen i panelen där. Så jag misstänkte ju den där runda multikontakten i svarta boxen uppepå motorn som brukar krångla, petade rent i alla stiften, sprayade med elektronikspray, så funkade det, sjösatte och körde båten till hemmahamnen. Då återkom problemet. Efter minst en timmas felsökning fann jag felet i andra ändan av kabeln, i motorpanelen. Jag mätte litet här och var, blev inte klokare av det, lätt förvirrande också med oanslutna montaktblock som hänger i kablarna på några ställen, en dessa är till diverse extrautrustning. Av en slump drog jag litet i kontaktstycket till den där modulen med kontrollamporna, och se där var det dålig kontakt i minst en anslutning. Men litet motionerande och elektronikspray funkar det nu som det skall. Så det var ju som vi brukar misstänka, oxidering av kontaktstift med dålig kontakt, spänningsfall eller intermittent förbindelse. Modulen med kontrollamporna har nog en mer inverkan på kretsarna i panelen än vad man kan förledas att tro. Vad använder du för elektronikspray? Min erfarenhet är att dom rengörande sprayerna gör så rent att det ganska snart oxiderar igen i vår fuktiga båtmiljö, därför vill jag gärna ha en spray som lämnar en tunn oljehinna kvar efter sig som skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 451 Postad 4 Juni Kanske rengöra först och sen applicera ett skyddande skit 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Juni (redigerade) 30 minuter sedan skrev Rascal: Vad använder du för elektronikspray? Min erfarenhet är att dom rengörande sprayerna gör så rent att det ganska snart oxiderar igen i vår fuktiga båtmiljö, därför vill jag gärna ha en spray som lämnar en tunn oljehinna kvar efter sig som skydd. 28 minuter sedan skrev Wildeside: Kanske rengöra först och sen applicera ett skyddande skit Jo jag vet. Denna gången var det Biltemas spray, jag har inte läst innehållsdeklarationen, men den luktar som om den innehöll en del isopropanolalkohol. Jag anser att feta sprayer såsom 5.56 och liknande bara kladdar till det. Vi har ju under senaste åren haft en och annan diskussion om olika sprayer, och det råder väl delade åsikter om dom olika alternativen. idag kom det en ny låsring på ”posten” till multikontakten. Så nu undrar jag bara hur jag skall få på den på kabeln, kanske trä på den från andra hållet? Redigerad 4 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 4 Juni 1 minut sedan skrev Georg_Ohm: Jo jag vet. Denna gången var det Biltemas spray, jag har inte läst innehållsdeklarationen, men den luktar som om den innehöll en del isopropanolalkohol. Jag anser att feta sprayer såsom 5.56 och liknande bara kladdar till det. Vi har ju under senaste åren haft en och annan diskussion om olka sprayer, och det råder väl delade åsikter om dom olika alternativen. Jag använder WD-40 som jag tycker bättre om än 5,56, den lämnar ytterligare lite kladdigare yta men det gillar jag för den sitter kvar länge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 451 Postad 4 Juni Jag har provat ett par olika sprayburkar med skyddslack som blir torr och någon vax som inte torka. Som jag tycker fungerar bra för att skydda el kopplingar i båtar, bilar och maskiner. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Juni 10 timmar sedan skrev Rascal: Jag använder WD-40 som jag tycker bättre om än 5,56, den lämnar ytterligare lite kladdigare yta men det gillar jag för den sitter kvar länge. 10 timmar sedan skrev Wildeside: Jag har provat ett par olika sprayburkar med skyddslack som blir torr och någon vax som inte torka. Som jag tycker fungerar bra för att skydda el kopplingar i båtar, bilar och maskiner. Syftet med sprajandet denna gången var att ta bort eventuell oxid, inte att skydda. Men det visade ju sig sedan att problemet fanns i andra ändan av denna sextonledade kabel. Men visst kan det vara bra att ha nån form av skyddade hinna över känsliga elkopplingar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 5 Juni (redigerade) Det är inte bara jag som hittar konstiga elfel i år. 😉 Min tankmätare har alltid varit konstig sedan jag köpte båten. Den har oftat visat överfullt i början på säsongen. Jag har alltid trott att flottören hade fastnat i något rör inne tanken. Det har i alla fall alltid hjälpt att plocka ut sensorn ur bränsletanken och monterat in den igen. Vid mitt senaste försöket att få igång den visade sig att det var avbrott i sensorn. Efter lite Ohm-mätning (!) i olika delar av sensorn, som är en öppen konstruktion med en vridpotentiometer, hittade jag avbrotten i två lödningar. Efter lite duttande med lödkolv och nytt lod är funktionen tillbaka utan någon större kostnad. Vissa lagningar gör en gladare än andra. 🙂 Redigerad 5 Juni av anuba 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser