Nil83 0 Postad 4 Juni , 2024 Hej! Har köpt en begagnad Uttern med Yamaha 90 hk, 2-takt från -02 med problem som började direkt. Efter att den gått ca 5 min tjuter gasreglaget, olja är påfyllt, skvallerstrålen fungerar (men har varit dålig innan jag rengjorde med en ståltråd), någon som vet om reglaget kan varna för något mer än olja eller kylning? Kan det vara impellerna som är dåliga fast det blir stråle? vill helst inte dra upp båten för impellerbyte om det inte är tvunget och allt annat är uteslutet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 4 Juni , 2024 Jag gissar att att reglaget tjuter om temperaturen är för hög, och isåfall kan det ju vara allt från att temperatursensorn är trasig till att du har för dålig kylning. Och om du inte vet statusen på impellern, vilket du troligtvis inte gör när du köpt begagnad båt så skulle jag rekommendera att byta den. Det kan även vara en bra ide att kontrollera att termostaten funkar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 0 Postad 4 Juni , 2024 1 timme sedan skrev No_jah: Jag gissar att att reglaget tjuter om temperaturen är för hög, och isåfall kan det ju vara allt från att temperatursensorn är trasig till att du har för dålig kylning. Och om du inte vet statusen på impellern, vilket du troligtvis inte gör när du köpt begagnad båt så skulle jag rekommendera att byta den. Det kan även vara en bra ide att kontrollera att termostaten funkar som den ska. Enligt säljaren byttes impellerna 2020, så är väl läge för nya. Men blir det verkligen skvallerstråle överhuvudtaget om impellern är slut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2024 Även om strålen ser bra ut, kan det vara idé att rensa kylkanalerna - Ifall det sitter skit i vägen och stoppar kylflöde lite Sen är det aldrig fel att byta 4 år gammal impeller, ifall den inte ger tillräcklig snurr på kylningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 0 Postad 4 Juni , 2024 56 minuter sedan skrev Kenneth_S: Även om strålen ser bra ut, kan det vara idé att rensa kylkanalerna - Ifall det sitter skit i vägen och stoppar kylflöde lite Sen är det aldrig fel att byta 4 år gammal impeller, ifall den inte ger tillräcklig snurr på kylningen ”Rensa kylkanalerna”, går det att göra när den ligger i vatten, eller måste man fortfarande ta bort hela växelhuset? jag har tagit ståltråd i slangen vid skvallerstrålen, gissar kylkanalerna går längre ner..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juni , 2024 16 timmar sedan skrev Nil83: ”Rensa kylkanalerna”, går det att göra när den ligger i vatten, eller måste man fortfarande ta bort hela växelhuset? jag har tagit ståltråd i slangen vid skvallerstrålen, gissar kylkanalerna går längre ner..? Kylkanalen är ju den som leder vattnet från växelhuset, runt motorn för kylning för att sedan forsa ut som "skvallerstråle". Så ja, för att göra det ordentligt så måste växelhuset loss - Och det lossar du ju lämpligast med båt och motor på land Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 6 Juni , 2024 Det är bara en liten del av vattnet som går ut som skvallerstråle. Det kan vara helt täppt vid skvallerstrålen, men motorn får ändå den kylning som behövs. Skvallerstråle är bara en kontroll för att impellern är någorlunda i ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser