Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
d88-jwn

Varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Är här någon med erfarenhet av varmvattenberedare i segelbåt? Själv är jag ännu lyckligt ovetande och funderar på om jag ska fortsätta vara det eller om jag ska slippa koka vatten till disken; - Fungerar det med bara två batterier och en solpanel eller får man köra motorn hela tiden? - Värmer den vid genomrinning av vatten eller har man en behållare? - De flesta verkar ha 220v också som alternativ är det ett måste - Andra erfarenheter? Tack! /Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi fick med en varmvattenberedare i båten när vi köpte den. Varmvattnet värms endast vid motorkörning via motorns värmväxlare. Blir fort varmt men håller inte alltid varmen så länge. Varmvattnet anväder vi nästan uteslutande för att duscha varmt och skönt inne i båten. Disken sköter jag oftast i kallt sjövatten lite beroende på om det finns vv kvar eller ej. Har kopplat om så att jag kan välja om varmvattenberedaren ska varma sjö eller sötvatten. Jag skulle aldrig montera in en varmvattenberedare bara för få diskvatten! 

 

Hur varmvattenberedaren fungerar m.m kan du läsa i manualer som går att ladda ner här: http://www.isotherm.se/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
:) Ne jag erkänner att jag är slö (och gillar att meka båt). Det verkar ju som motorvärme är vägen att gå om det ska bli varmvatten men en beredare verkar gå på en 4' plus installationsmaterial så det får nog vänta. Duscha i färskvatten är något jag inte skulle göra men vår tank är bara på 65 liter.. folk är olika :) tack för din info! hej/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning!

 

Koppla inte in en varmvattenberedare till landström OCH till motorkylvattenslingan utan att förse lansträmsmatningen med en isolertransformator. 

 

Annars kommer det att bildas en sluten elektrisk krets från landströmmens skyddsjord, till elvärmepatronens metall, till vattenbehållaren och det värmda vattnet, till motorvattenslingan och via motorkylvattnet till motorn och sen via drev eller propelleraxel till havet.

 

I dena strömkrets är det sen fritt fram för den s.k. obalasspänningen att käka upp din propeller och/eller ditt drev. 

 

Med en isolertransformator mellan landstömsmatningen och elpatronen kan skyddsjorden på elpatronen lämnas öppen, och då får man inte detta problem, men en sådan isolertransformator kostar minst lika mycket som hela varmvattenberedaren. 

 

Om detta står det oftast inget i varmvattenberedarleverantörernas instllationsanvisningar. 

 

Den som får skador på sin propeller fast han följt leverantörens installationsanvisningar bör kunna kräva skadestånd...... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en strömkrets via motorn. Visst men är den inte försumbar? Om man har gummislangar och glykolvatten så blir det ganska dålig ledning till motorn/drevet genom kylvattnet motor/vv-bredare. Har för mig att det blir flera kOhm. En obalans på några volt så blir det bara mA det är frågan om. Alltså en tusendel av vad som börjar bli riktigt aggresivt. Men jag passar mig för att ha landström på mer än nödvändigt då jag har fått varningen tidigare. Kommer den från säljare av skyddstransformatorer eller finns det installationer med metallrör mellan motor och vv-beredare? Vad säger långliggarna? Bra med erfarenheter från praktiska fall. Visst kan det bli dryga kostnader för beredartillverkaren om det visar sig bli korrosionsskador på båten och man monterat enligt anvisningarna. Det borde man ha hört. Sådant är ju kalas för massmedia att berätta. Att värma vatten med batterienergi är inte så klokt. Ett batteri på 75 Ah ger ung 750Wh (i praktiken) som värmer kanske 5-10 liter vatten. Ett lyft med varmvatten helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obalansspänningen i Sverige kan uppgå till över 10 volt och varierar i tiden. Eftersom obalansspänningen beror av den genomsnittliga markresistiviteten, drabbas Sverige med sina kristallina bergarter mera än man gör på Europas kontinent. Skillnaden i genomsnitt i markresistivitet mellan Sverige och Europas kontinent är en faktoir på 100 gånger. Jo, du läste rätt. Siffran kommer från undersökningar gjorda av Vattenfall i samband med jordning av kraftledningar och deras stolpar. 

 

Lösningar för landström med t.ex. 'zinksavers' som skissas av bl.a. europeiska båt- och båttillbehörstillverkare fungerar ofta mycket dåligt här.

 

De flesta som har landstömsvärmd varmvattenberedare OCH motorvärme men saknar isolertransformator drabbas av mer eller mindre allvarliga korrosionsskador på propellrar och drev i Sverige.  Man skall absolut inte lämna elpatronen inkopplad när man lämnar båten, utan använda en installation för elvärmepatronen med en vanlig jordad stickpropp som man drar ur så att även skyddsjorden frånskiljs. Det är alltså skyddsjorden som är boven, inte om man har spänning på elpatronen eller ej.

 

Motorkylvattnet har inte så hög ledningsförmåga, men det räcker till i Sverige, och de båtägare som dessutom följt de amerikanska anvisningarna med 'bonding' dvs. att alla metalldelar i båten skall vara jordade till varandra är obligatoriskt utsatta, men kan i viss mån kompensera med ett stort sortiment av offeranoder  som de flitigt måste förnya.

 

De som inte drabbas torts avsaknad av isolertansformator har tur med låg obalansspänning på sin ordinarie förtöjningsplats, men eländet kan börja när som helst av förändringar i elnätet i närheten som man inte ser eller vet om. Klart fall av rysk roulette.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Wolf!

Har tyvärr personlig erfarenhet av detta med varmvattenberedare och korrosion och kan intyga att din beskrivning är korrekt. Skulle vilja diskutera detta med bonding. Såg i ett annat forum ett inlägg där bonding beskrevs som universallösningen på alla korrosionsproblem. Jag minns det gamla skolexemplet med två olika metaller som sänks ned i en elektrolyt. När metallerna kopplas samman börjar en ström flyta och den minst ädla löses upp. Med detta i minnet har jag svårt att förstå poängen med bonding. Är just på väg ut till min båt för att kolla vart jordledningen på min sjövatttengenomföring tar vägen. Det kan ju vara en jordning av tanken, men om den ingår i  någon bondingkedja tänker jag knipsa av den. Instämmer du i detta och har du någon uppfattning om varför man tillämpar bonding ö.h.t. 

Mvh/ Sea Maniac

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...