tobiasA 0 Postad 3 Juni Hej! Min båt går varm efter sjösättning och jag misstänker att det är impellern som behöver bytas. Är det någon som vet hur man byter en impeller på en volvo penta 5,0 fi när båten ligger i sjön? Har läst att det är klokt att sätta en rörtång på slangen så insuget ligger under vattenlinjen. Är det svårt att byta själv? Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 3 Juni Om motorn blir varm kan det också bero på att sjövattensystemet är igensatt och behöver rengöras. Den besvärliga metoden är att plocka isär värmeväxlaren och rengöra manuelt. Den enklare varianten är att köpa Systemrens och låta det ligga i motorn i 48 timmar. Sedan spola igenom motorn. Men som du nämner kan du också ha en dålig impeller. Oavsett vilket problem du har behöver du komma åt vattenintaget innan vattenpumpen utan att sänka båten. Om du har en slang från sjövattnet fram till vattenpumpen kan du koppla loss den från vattenpumpen och snabbt böja upp den så att den hamnar över vattenlinjen. Om du fäster den med ett större buntband så slutat vattnet strömma in. Sedan kan du byta impeller eller koppla på en slang till vattenpumpen för att suga in Systemrens. Jag har gjort detta på en VP D4. Vet inte hur det ser ut på en VP 5.0. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 4 Juni Hej! Tack för svar. Båten är sötvattenkyld om det gör någon skillnad i resonemanget nedan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 4 Juni (redigerade) Du har väl en avstängningskran där vatten tas in i båten till vattenpumpen? Börja med att stänga den😉 Redigerad 4 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 4 Juni Hej. Bakom motorn brukar det sitta en bränslekylare högt upp. Lossa slangen där så ska det inte komma in något vatten om den sitter tillräckligt högt. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 4 Juni Jag ska ta mig ut till båten idag och kika på om jag kan lokalisera någon avstängningskran. Annars har jag även hört att det möjligtvis kan vara en bra ide att klämma slangen med en rörtång med lite silvertejp på slangen så den inte skadas. Tack för bra ideér : ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 9 Juni Kan du titta om tillräckligt med vatten kommer ur avgasröret då du kör motorn? Kommer det för lite vatten, eller inget, så har du säkert impellerfel. Vid byte: Stäng genomföringens kran så sprutar inte vattnet in då du demonterar locket till impellerhuset. Skruva bort locket på impeller-pumpen. Tag bort resterna av den gamla impellern. "Skav" (försiktigt) rent från gammal packning vid locket och på impellerpump-huset. Smörj in den nya impellern med Vaselin eller liknande. Montera dit nya impellern. Ha ny packning eller använd t.ex. biltemas "flänstätning" om du har brist på ny packning. Den gamla packningen kan duga om den är intakt. Applicera flänstätning så att det täcker runtom på impellerpumpens lock. Låt torka. Ditsätt locket och skruva lagom hårt. (Man kan skruva med handkraft om det är vingmuttrar). Öppna genomföringens kran. Kör motorn ock kolla om det kommer mycket avgasvatten. Om den gamla impellern söndersmulats så kan smulorna ha fastnat i värmeväxlaren; eller de kan ha åkt ut den naturliga vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser