Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
AntonHbg

Lombardini svårtstartad första gången

Rekommendera Poster

36 minuter sedan skrev raol:

Om glödstiften är gjorda för 80 A är det nog ingen bra idé med ett relä för 30 A...

 

Ja, en 80 A säkring sitter på befintliga relät. Den kommer jag ha kvar eftersom allt annat är inkopplad där.

 

Så jag bör ha 80 A på den här extra relät som jag ska glöda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev AntonHbg:

Ja, en 80 A säkring sitter på befintliga relät. Den kommer jag ha kvar eftersom allt annat är inkopplad där.

 

Så jag bör ha 80 A på den här extra relät som jag ska glöda?

Om strömmen till glödstiften går genom relät så måste det vara dimensionerat för att klara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AntonHbg:

Ja, en 80 A säkring sitter på befintliga relät. Den kommer jag ha kvar eftersom allt annat är inkopplad där.

 

Så jag bör ha 80 A på den här extra relät som jag ska glöda?

Glödstiften är beskrivna som 12-14A så relät bör klara 60A.

 

Det här relät är på 80A och ska tåla den aktuella belastningen.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/enkelrela-vaxlande-5080-a-2000049771

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev AntonHbg:

- - -

Menar du att den här relät borde sitta någonstans nära motorn (glödstifen)?

En lite kraftigare kabel som går från relät till glödstiften? 

Från själva knappen så kan det vara klena kablar till relät men det borde väl gå en kraftigare plus kabel från batteriet till relät antar jag? 

Sorry för en massa frågor, men har inte så bra kunskap inom detta området.

Om man inte frågar så är det svårt att lära sig något....

 

Ja en kraftig kabel från batteriet till relät och sedan fortsätta med samma dimension till glödstiften. Du kan ju eventuellt "återanvända" kablarna som går till ditt befintliga relä så slipper du dra nya. De lär ju vara dimensionerade för den aktuella belastningen. Då återstår bara att dra en klen kabel från relät till tryckströmbrytaren som monteras i anslutning till startnyckeln (å en kort minuskabel till jordningspunkt/minus).

 

Om du är osäker på inkopplingen av relät så anslut en 12V glödlampa på glödstiftsutgången så har du enkelt att testa att din tryckströmbrytare och relät fungerar korrekt innan du flyttar kablarna till glödstiften.

 

Stift 30 = Batteri spänning +12 V.        * kopplas till matningskabel 12V
Stift  87 =  Max 80 A förbrukare.          * kopplas till glödstiften
Stift  87a = Max 50 A förbrukare.            (används ej)
Stift  85 =  Minus (chassie).                   * kopplas till "en jordningspunkt" där det finns minus
Stift  86 = Brytande +12 V.                     * kopplas till tryckströmbrytaren

När reläet kopplas in ligger det +12 V ut på stift 87a, när +12 V kopplas in på stift 86 drar spolen och kopplar över till stift 87.

 

På tryckströmbrytaren ansluts ena kontakten till stift 86 och andra stiftet till "jordningspunkt". Det finns alltid någon jordningspunkt/minusanslutning någonstans vid startnyckeln.

 

Å så bör du ha en säkring ansluten mellan batteriplus och relät. Om möjligt så återanvänd även här den befintliga säkringen på orginalrelät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lintott tack så mycket för detaljerade beskrivningen ovan. Och tack till alla andra för era svar och tips.

 

Jag kommer koppla ihop så som du beskriver, extra glödning nu under veckan när jag hinner efter jobbet. Jag är också väldigt nyfiken på att hitta felet på det befintliga kopplingen. Ska beställa en tempgivare men hittar inte i Sverige så det tar nån dag tills jag får hem det. Uppdaterar här sen när allt är på plats.

 

Tack ännu gång för all hjälp!

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...