Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
AntonHbg

Lombardini svårtstartad första gången

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har nyligen köpt en båt där det sitter en Lombardini LDW 2204.

Panelen funkade inte när man vred på nyckeln och det visade sig att säkringen hade gått (Maxi 80A som sitter kopplad till Glödrelät).

 

Vi kopplade bort kabeln som går till glödstiften, satte in ny säkring och Panelen började funka igen. Det visade sig att en av glödstiften var dålig och det var den som orsakade att säkringen gick (tror vi).

Testade att starta när glödstiften var bortkopplad och den fick snurra runt några ggr men startade efter 2-3 försök. När jag stängde av motorn och provade starta igen så startade den direkt.

 

Satte in 4 nya glödstift, kopplade in kabeln till relät igen. Panelen funkar fint, säkringen smäller inte. Men den startar inte direkt, jag måste försöka 2-3 ggr, exakt samma som när glödstiften inte var kopplade. När den väl startar efter en stund sen startar den direkt när jag försöker igen.

 

Frågan är vad som är fel, någon här som har haft nåt liknande problem?

 

Hur vet jag om glödstiften funkar? Kan det vara nåt fel med själva relät?

Eller är det nåt med att dieseln inte kommer fram som det ska första gången?

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter du förvärmningen stå på en liten stund då?

Vi har en modell mindre i samma serie, 903, och innan jag blev medveten om att det var glödstift i den tyckte jag den var svårtstartad. Den startade på första försöket för det mesta, men det var seeegt och det var många gnisslande startvarv med hostningar innan den tände helt. Efter att jag fick veta att glödstiften fanns, vrider jag nu till värmningsläget i 8-10 sekunder och motorn startar kvickt och piggt på under en sekund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man vrider på nyckeln så går panelen igång och det piper några sekunder. Jag väntar tills det blir tyst och sen försöker starta. Jag antar att det är den tiden som tar för att det ska glöda, tills det slutar pipa. Men jag kanske ska försöka vänta några sekunder till efter det och sen försöka starta.

 

Läste någonstans om att glödrelät ska ha nån slags timmer och den ska slå på/av glödning automatiskt, vet inte om det stämmer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pipet är för oljetrycket, vad jag vet.
 

Förvärmningstiden beror på hur kallt det är. På vintern kan man säkert behöva värma i en minut, men få svenska båtmotorer används vintertid...

När motorn går tror jag att glödstiften är aktiva en stund efteråt, tills motorn blivit riktigt varm, och det är nog en timer, men jag vet inte exakt.

 

Men testa att ha den i värmningsläget i 10-15 sekunder och försök sen starta. Om det gör nån skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade som du sa och väntade men det blev ingen skillnad.

Ska börja med att ladda batteriet under natten så får jag fortsätta felsöka imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Lombardini från 2001 med 2500 h var lite knarrig i våras. Knarrig kan vara en trög start, att den gick ner lite i varv intermittent, kanske stannade en gång. Jag gjorde en 500h service, allt utom att byta det inre kylvvattnet. Jag bytte olja, bränsle- och oljefilter, anod, kollade slangar och rem. Kolla extra/externa filter om sådan finns. Efter det startat och går den som en klocka. Låter lite bättre också tycker jag. Det där med oljebyte tror jag är en bra grejj. Jag har en lampa som slocknar när man "glött" tillräckligt, pipet fortsätter. Långt ifrån expert, men hoppas detta kan vara till lite hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev AntonHbg:

Jag testade som du sa och väntade men det blev ingen skillnad.

Ska börja med att ladda batteriet under natten så får jag fortsätta felsöka imorgon.

Har visserligen VP TMD40B, men jag brukar förvärma 20-25 sekunder. Startar på första kicken. Har du lite hjälpgas på, så den inte bara startar på tomgång? Vet inte om ditt gashandtag har den möjligheten, men jag har en knapp på gasen som jag trycker in, så kan jag gasa utan att växeln går i

Redigerad av Kenneth_S
Rättat stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dany_ms:

Min Lombardini från 2001 med 2500 h var lite knarrig i våras. Knarrig kan vara en trög start, att den gick ner lite i varv intermittent, kanske stannade en gång. Jag gjorde en 500h service, allt utom att byta det inre kylvvattnet. Jag bytte olja, bränsle- och oljefilter, anod, kollade slangar och rem. Kolla extra/externa filter om sådan finns. Efter det startat och går den som en klocka. Låter lite bättre också tycker jag. Det där med oljebyte tror jag är en bra grejj. Jag har en lampa som slocknar när man "glött" tillräckligt, pipet fortsätter. Långt ifrån expert, men hoppas detta kan vara till lite hjälp.

Tack för tipset, det har jag också tänkt göra härnäst. Ville bara vara säker först så att det är inte nåt fel med glödningen.

 

Idag hinner jag inte åka ner till hamnen men närmaste dagarna ska jag kolla på bränsle och oljefilter och allt kring det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Har visserligen VP TMD40B, men jag brukar förvärma 20-25 sekunder. Startar på första kicken. Har du lite hjälpgas på, så den inte bara startar på tomgång? Vet inte om ditt gashandtag har den möjligheten, men jag har en knapp på gasen som jag trycker in, så kan jag gasa utan att växeln går i

Tack för svaret!

Jag väntade också runt 20 sekunder. Och ja, den har också en knapp så att man kan gasa utan växeln. Det har jag testat med.

 

Efter att den startat första gången så startar den direkt så fort jag trycker på knappen och funkar som en klocka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 timmar sedan skrev AntonHbg:

Tack för svaret!

Jag väntade också runt 20 sekunder. Och ja, den har också en knapp så att man kan gasa utan växeln. Det har jag testat med.

 

Efter att den startat första gången så startar den direkt så fort jag trycker på knappen och funkar som en klocka.

Det är inte så att tändningen är felställd 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Det är inte så att tändningen är felställd 🤔

Hur kollar jag det? 

 

Jag testade idag med fulladdad batteri och det var samma resultat.

Är det någon som vet om man kan mäta på något sätt om glödstifen får ström när jag vrider på nyckeln? Alla fyra glödstifen är nya men jag tänker att det är kanske relät som spökar!

 

Jag upptäckte också att det finns en liten "spak" nära bränslefiltret. Antar att den stryper diesel flödet. Är det någon som vet om den ska vara neråt, uppåt eller rakt? Jag tänker om vi råkat ändra det, men då hade motorn inte startat alls? Just nu är den tryckt neråt (se bild).

 

20240605_182039.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Det är inte så att tändningen är felställd 🤔

Lombardini är en dieselmotor. Den har inga tändstift....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstiften drar tillräckligt med ström för att det borde leda till ett mätbart spänningsfall på startbatteriets krets. Så mät där med allt av, vrid sen till förvärmningsläget och se vad som händer med spänningen.

 

Rör inte spaken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev AntonHbg:

Hur kollar jag det? 

 

Jag testade idag med fulladdad batteri och det var samma resultat.

Är det någon som vet om man kan mäta på något sätt om glödstifen får ström när jag vrider på nyckeln? Alla fyra glödstifen är nya men jag tänker att det är kanske relät som spökar!

 

Jag upptäckte också att det finns en liten "spak" nära bränslefiltret. Antar att den stryper diesel flödet. Är det någon som vet om den ska vara neråt, uppåt eller rakt? Jag tänker om vi råkat ändra det, men då hade motorn inte startat alls? Just nu är den tryckt neråt (se bild).

 

20240605_182039.jpg

Om det finns en amperemätare i instrumenteringen så bör du se ett stort strömuttag om glödstiften fungerar. De tar en hel del ström

 

Ett annat och bättre alternativ är att sätta en tångamperemeter runt kablarna till glödstiften och mäta ströförbrukningen. Då ser du även att samtliga glödstift fungerar.

 

Om spaken på bränslepumpen...

Manualen anger "SOLENOID VALVE WITH MANUAL RESET DEVICE" så det har med bränsletillförseln att göra. 

https://ab-marineservice.com/wp-content/uploads/2021/03/Lombardinie-LDW-2204M.pdf

 

Om det är fel på ventilen eller elanslutningen  så kan det vara orsaken till startproblemen.

Lyssna/känn på solenoiden när du försöker starta motorn. Hörs eller känns det inga slag i solenoiden så kan den eller elanslutningen vara trasig. Du kan även mäta på kablarna vid startförsök för att se om det kommer någon elpuls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lintott:

Lombardini är en dieselmotor. Den har inga tändstift....

Nä, men man ställer tändpunkten med hjälp av insprutningspumpen. Men den borde inte ha ändrats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era tips!

 

Problemet verkar vara att strömmen inte når fram till glödstiften. Jag testade och mäte batteriet, den är runt 12 V och går inte alls ner när jag sätter i kontakten och ska glöda. Min far gjorde ett annat test - skruvade loss huvudkabeln som går till glödstiften och bad mig vrida på nyckeln sen rörde han med den mot glödstifen (där kabeln sitter fast) och det kom inga gnistor alls. Med andra ord så går ingen ström fram till glödstiften.

 

Kabeln är hel, allt ser ok ut. Vi misstänkte att det är glödrelät (se bild) som är kass, kopplade in ett helt nytt men det är samma resultat. 

 

Får leta vidare, men nu vet vi iaf att den glöder inte. Det förklarar saken varför den var trögstartad första gången då den fick starta utan glödning.

 

Måste kolla alla genom alla kablar och felsöka vidare. Det som är lite märkligt är att strömmen kom fram innan till glödstiften, det var en glödstift som var kass och säkringen som satt nära relät (80 A) small direkt så fort man vred på nyckeln. 

20240524_110517.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften är väl seriekopplade, så kolla längs hela kedjan så alla länkar är hela och ordentligt fastskruvade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tipsar på att kolla spänningen i batteriet mer noggrant. Ett fulladdat batteri skall ha ca 12,7V redan nere på 12,4V anses batteriet halvladdat. Så "runt 12 V" duger inte som mätvärde.

Sen undrar jag om Lombardini har någon form av autoglödningsfunktion, ingen dieselmotor jag haft har haft det, mn har alltid antingen behövt hålla in en knapp eller vrida startnyckeln vänster för att den skall aktivera glödstiften? Men vet väldigt lite om Lombardini så här känner jag att jag är ute på hal is.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Stiften är väl seriekopplade, så kolla längs hela kedjan så alla länkar är hela och ordentligt fastskruvade.

 

Stiften är garanterat parallellkopplade. Ingående plus och minus i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns allt att läsa med kopplingschema och autoglödning. Manual

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@raol allt är kopplad som det ska där vid motorn. Däremot så är det lite kaos där under instrumentpanelen. Ingen markering på kablarna alls. Men dem kablar som kommer från motorn är orginal och jag kan med hjälp av elschemat (se bild) från motorn läsa av vilka kablar går till vad. Motorn på den här båten blev totalt installerad av Wahlborgs Marina bara för nåt år sen.

 

@Bosse det visade 12,7 V. Jag var inte så tydlig. Batteriet var fulladdad. Jag provade faktiskt att vrida nyckeln ett läge till för att se om det kanske hjälper men det var samma resultat.

 

@excel319 tack så mycket för kopplingschemat. Den hittade jag faktiskt för nån dag sen och har hjälpt mig väldigt mycket när det gäller elkopplingen och där står också allt om motorn. Vilket jag har saknat väldigt mycket när jag hade min gamla motor/båt där allt var mixat.

 

Här nedan postar jag elkopplingschemat, det ända som inte stämmer med min motor är att jag har 4 glödstift istället för 3 som visas här på bilden. Och jag vrider på nyckeln en gång för sätta i kontakt och sen trycker på en knapp bredvid för att starta motorn.

 

 

 

Screenshot_20240606-193119_Drive.jpg

Screenshot_20240606-195546_Drive.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken när jag såg kopplingsschemat, om nr 5 ger felaktigt temp värde så kopplar väl den bort glödstiften.Undrar om inte det kan vara en del av ditt problem.Ett förslag i all välmening.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Blev lite nyfiken när jag såg kopplingsschemat, om nr 5 ger felaktigt temp värde så kopplar väl den bort glödstiften.Undrar om inte det kan vara en del av ditt problem.Ett förslag i all välmening.Ronnie

@Ronnienr10 Hmm bra tänkt där. Om det är nåt fel på (nr 5) tempgivaren så ger den nåt konstigt värde och kan koppla bort glödstiften.

 

Då får jag försöka mäta värdena om det går enligt manualen (bilden nedan) och om den är trasig gå in på nätet och leta efter en sånt.

 

 

Screenshot_20240606-212512_Drive.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2024-06-05 vid 23:02 skrev Lintott:

Lombardini är en dieselmotor. Den har inga tändstift....

Jag har oxå dieselmotor, och ställt vad jag fick för mig var tändningen - Men det var det alltså 😄

 

Det var något vi ställde med ett instrument, och kommer nu för mitt liv inte ihåg vad tusan det hette som vi ställde. Motorn startade bättre och rök inte efter det i alla fall 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
21 timmar sedan skrev excel319:

Nä, men man ställer tändpunkten med hjälp av insprutningspumpen. Men den borde inte ha ändrats.

Så var det. Tack för att du visste vad jag glömt att det hette 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrider du nyckeln till glödläge i några sekunder innan du startar? (Ofta ett återfjädrande läge moturs )

 

Har du provat att koppla in glödstiften direkt mot batteriet för att kontrollera att de fungerar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Eld-, ja jag har provat men det blir ingen skillnad. Jag har satt in 4 nya Glödstift och alla fungerar.

 

Någon här som vet hur man mäter Thermistorn/tempgivaren.? Vi tog ut den och värmde upp den, mätte med Multimeter (ohm) men fick ingen signal alls. Den verkar vara kass eller så har vi mät fel. Hur som helst, vi försökte kortsluta med en kabel på kontakten som går från tempgivaren men den fick inte igång glödningen.

 

Vi öppnade själva Glödrelät (den som finns på bild längre upp) och där inuti så sitter en liten platta som ska komma i kontakt med annan som får igång glödningen. Vi provade och tryckte till den manuellt och då funkade glödningen direkt.

 

Frågan är vad är det som gör att den här lilla plattan inuti relät inte klickar till?!

Alla kablar sitter rätt (enligt schemat), har kollat genom flera ggr.

 

Om den här tempgivaren är trasig, kan det vara den som ska skicka signal till Relät och få igång den? Men isåfall varför funkade det inte när vi kortslöt det?

 

Sen vet jag inte om det är själva relät som är trasig. Insåg att det andra som jag beställde är inte "orginal". Den ser likadan ut, men det är ingen märkning eller nåt på den.

 

Tar flera dagar tills man får hem beställningar och ett sånt relä ligger runt 1500 kr.

Redigerad av AntonHbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AntonHbg:

@Eld-, ja jag har provat men det blir ingen skillnad. Jag har satt in 4 nya Glödstift och alla fungerar.

 

Någon här som vet hur man mäter Thermistorn/tempgivaren.? Vi tog ut den och värmde upp den, mätte med Multimeter (ohm) men fick ingen signal alls. Den verkar vara kass eller så har vi mät fel. Hur som helst, vi försökte kortsluta med en kabel på kontakten som går från tempgivaren men den fick inte igång glödningen.

 

Vi öppnade själva Glödrelät (den som finns på bild längre upp) och där inuti så sitter en liten platta som ska komma i kontakt med annan som får igång glödningen. Vi provade och tryckte till den manuellt och då funkade glödningen direkt.

 

Frågan är vad är det som gör att den här lilla plattan inuti relät inte klickar till?!

Alla kablar sitter rätt (enligt schemat), har kollat genom flera ggr.

 

Om den här tempgivaren är trasig, kan det vara den som ska skicka signal till Relät och få igång den? Men isåfall varför funkade det inte när vi kortslöt det?

 

Sen vet jag inte om det är själva relät som är trasig. Insåg att det andra som jag beställde är inte "orginal". Den ser likadan ut, men det är ingen märkning eller nåt på den.

 

Tar flera dagar tills man får hem beställningar och ett sånt relä ligger runt 1500 kr.

Varför köper du inte ett Biltema-relä för en femtilapp. Kompletterar med en relä-hållare och en tryckströmbrytare för kanske ytterligare 50 kr. Sedan är det bara att koppla samman och lära dig hur länge du behöver hålla knappen inne före start för att det ska bli lättstartat vid olika temperaturer.

 

Relät monteras med lite kraftigare kablar nära motorn (de tar ju en del ström) och strömbrytaren kan kopplas in med rätt klena kablar (där går det bara en liten ström för att få relät att dra).

 

Många dieselmotorer har en "manuell" glödtid där man själv svarar för timingen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lintott jag har faktiskt funderat på det, att koppla en manuell knapp där jag kan glöda så att jag har en fungerade motor på båten. Och sen kan jag felsöka i lugn o ro på det andra för jag vill gärna fixa det med.

 

Om jag ska koppla in manuell glödning så tänkte jag köpa en sån enkel knapp som man håller in. Vad är det för typ av relä som jag behöver? Funkar denna från Biltema, en 30A med en säkring: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/enkelrela-med-sakring-slutande-30-a-2000049770?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-LOinJLOhgMVzReiAx1kTwiwEAQYASABEgLmTvD_BwE

 

Menar du att den här relät borde sitta någonstans nära motorn (glödstifen)?

En lite kraftigare kabel som går från relät till glödstiften? 

Från själva knappen så kan det vara klena kablar till relät men det borde väl gå en kraftigare plus kabel från batteriet till relät antar jag? 

Sorry för en massa frågor, men har inte så bra kunskap inom detta området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om glödstiften är gjorda för 80 A är det nog ingen bra idé med ett relä för 30 A...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...