Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
HerrDunder

Sleipner Side-Power SE 40 / 125-SE.

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en Sleipner Side-Power SE 40 / 125-SE (i en Bavaria 28 sport). 

 

Någonstans under mitten på förra säsongen, min första med båten/bogpropellern, började kontrollpanelen att  ”stänga av sig” efter ett par sekunder. Den stänger inte av sig medans man använder propellern (dvs aktivt trycker på < eller >) , men efter ett par sekunder efter. Det blir ett lite jobbigt moment att behöva starta om den vid varje gång man vill ”pusha” åt något håll (eftersom man parallellt styr, matar ut ankarspelet mm). 

 

Hade det inte varit så att den inte gjorde det tidigare (Alltså, då var den på tills man stängde av den) så hade jag nog trott att ”Det är så den funkar”, men så är det ju inte.

 

Är det någon som har en aning om vad detta beror på?  Den har aldrig inte startat när jag försökt. 

 

Den är kopplad till ett separat Varta 140H 800CCA. Osäker på om det är optimalt batteri för ändamålet?
Batteriet sitter i aktern så det är rätt långt till själva bogpropellern, dock är det standardmontage i dessa båtar så känns som att det inte borde vara problemet?


Idag när jag mätte så hade batteriet ett spänningsfall ifrån 13.4 -  13.5 -> 12.7 V vid användning. Jag är långt ifrån expert men det känns som ganska mycket? 

 

Öppen för alla tänkbara inputs, know-hows eller något annat. Jag besitter ingen vidare kunskap själv på området så är verkligen tacksam för alla tänkbara inputs.

 

mvh

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev HerrDunder:

Idag när jag mätte så hade batteriet ett spänningsfall ifrån 13.4 -  13.5 -> 12.7 V vid användning. Jag är långt ifrån expert men det känns som ganska mycket? 

Det tycker jag låter ganska normalt. Har iofs inte kollat spänningen under användning på ett separat bogis-batteri men bogisar drar ju rejält med ström.

En gissning är att det är något knas med reglaget som borde stänga av sig självt efter ca 30 sekunder, eller vad det är. Möjligen är det något fel i en elektronik-box.

En möjlig lösning är att kolla på en fjärrkontroll. Dessa har en egen styrning av automatisk avstängning och är enligt mig ett bra tillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev HerrDunder:

Hej! 

Jag har en Sleipner Side-Power SE 40 / 125-SE (i en Bavaria 28 sport). 

 

Någonstans under mitten på förra säsongen, min första med båten/bogpropellern, började kontrollpanelen att  ”stänga av sig” efter ett par sekunder. Den stänger inte av sig medans man använder propellern (dvs aktivt trycker på < eller >) , men efter ett par sekunder efter. Det blir ett lite jobbigt moment att behöva starta om den vid varje gång man vill ”pusha” åt något håll (eftersom man parallellt styr, matar ut ankarspelet mm). 

 

Hade det inte varit så att den inte gjorde det tidigare (Alltså, då var den på tills man stängde av den) så hade jag nog trott att ”Det är så den funkar”, men så är det ju inte.

 

Är det någon som har en aning om vad detta beror på?  Den har aldrig inte startat när jag försökt. 

 

Den är kopplad till ett separat Varta 140H 800CCA. Osäker på om det är optimalt batteri för ändamålet?
Batteriet sitter i aktern så det är rätt långt till själva bogpropellern, dock är det standardmontage i dessa båtar så känns som att det inte borde vara problemet?


Idag när jag mätte så hade batteriet ett spänningsfall ifrån 13.4 -  13.5 -> 12.7 V vid användning. Jag är långt ifrån expert men det känns som ganska mycket? 

 

Öppen för alla tänkbara inputs, know-hows eller något annat. Jag besitter ingen vidare kunskap själv på området så är verkligen tacksam för alla tänkbara inputs.

 

mvh

 

Tappet på spänningen är helt normalt, min 2,2 kW bog drar ner volten till nått liknande och jag har 540 Ah i batteribanken. Jag har 2 meter 70 kvadrats kabel till bogen.

Min kontroll panel stänger av sig själv efter 2-3 minuter nånting.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är 12,7V när du kör propellern är det t.o.m. extremt bra. Även en bra och frisk blybatteribank säckar ganska mycket i spänning vid last. Som referens kan nämnas att Sleipner (till skillnad från en del andra) anger sin effekt och kraft vid bara 10,5V vid motorn, just för att det ytterst sällan är 12V.

 

Till ditt problem:

Vilken panel har du ?  Sleipner har ju ett antal olika, och "intelligensen" att vara på/av (i den mån den är intelligent) sitter i allmänhet i panelen. Gissar på varianten med två "ON"-knappar och en "OFF" samt antingen spak eller knappar för sidkontrollen. Finns ju även dockningspanel med en "båt" som man skjuter på åt olika håll, men det är ju främst om man har både bog- och alterprop.

 

Oavsett modell skulle jag tippa på fel på panelen. De jag har sett har tyvärr haft elektroniken ingjuten, och då är de i princip omöjliga att reparera utan måste bytas.

 

Panelen kan också ersättas av en simpel brytare som lägger plus på SB/BB-kabel direkt i det fyrpoliga donet som jag tror du har, men då missar man lite av säkerhetsfunktioner som "barnsäker" påslagning (båda "ON"-knapparna måste vara intryckta o..s.v.).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Wildeside Okej, toppen. Då känns det som jag kan utesluta att felet sitter i strömförsörjningen till själva bogpropellern.  

 

Då är det ju möjligtvis strömförsörjningen, eller något annat fel, i själva panelen? 

 

 

Tack @IngemarE för mycket bra svar. 

 

Jag är tämligen säker på att jag har denna - eller en mycket liknande - panel: https://www.hjertmans.se/sv/produkt/styrning-reglage/bogpropellrar/kontrollpaneler/side-power-rund-manoverpanel-touch?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsPCyBhD4ARIsAPaaRf2EiMKSxfP_VlkVYaN9m3CFWSqW5-lRrBSz290bikzJmWJIP154e6saAlgOEALw_wcB

 

 

@ChristerN Tack för bra info. Om vi bryter ned det, vad är en elektronikbox och vart skulle det kunna vara placerad? Skulle det typ kunna vara strömförsörjningen till själva panelen som knasar? 

 

Fjärrkontroll låter ju spännande. Exakt hur monterar man en sådan? Antar att det är någon form av mottagare som monteras på + / - vid bogisen... Eller? Man vill ju dock inte ”överrida” säkerhetsfunktioner som påstås finnas. 

 

Finns det några exempel på fjärrkontroll / mottagare? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev HerrDunder:

Fjärrkontroll låter ju spännande. Exakt hur monterar man en sådan? Antar att det är någon form av mottagare som monteras på + / - vid bogisen... Eller? Man vill ju dock inte ”överrida” säkerhetsfunktioner som påstås finnas. 

 

Finns det några exempel på fjärrkontroll / mottagare? 

Sleipner har fjärrkontrollenheter till sina bogisar som bara är att jacka in i kablaget, men de kostar ju därefter.

 

Om du är hjälpligt slängd i elektronik kan du köpa vilket fjärrkontrollkit som helst - nästan. Du behöver koppla in dig parallellt på panelens (vanligen fyra) kablar; +12V, minus, styrsignal SB, styrsignal BB. Innebär att vilken fjärrmottagare som helst med t ex två reläutgångar och en fjärr med (minst) två knappar kan funka.

Lämpligen sätter man dock en separat brytare på t ex panelen för 12V till fjärrkontrollmottagaren och dess reläer. Skulle något hänga sig, en störning går in och aktiverar eller ett klåfingrigt barn kommer åt fjärren så händer ingenting så länge brytaren inte är påslagen.

 

System på 868MHz är att föredra (i allmänhet säkrare protokoll och bättre radioprylar) men "slaskbandet" 433MHz kan väl vara ok för en sådan här pryl. I synnerhet om du förser den med en "huvudbrytare" enligt ovan". Men köp inte 315MHz eller 915MHz, det är frekvensband för USA.

Ett exempel (men andra kan säker ge dig fler): https://www.botnroll.com/en/modulos-rele/4040-2-channel-12v-relay-rf-433mhz-black-remote-control.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

 

 

Toppen, tack för tips. Jag beställde faktiskt en sådan igår, men för ankarspelet. Dock så har jag redan en ”receiver” till den ifrån tidigare ägare (som sumpade fjärren), så kan ju vara så att jag kan koppla in denna till bogen. Känns dock lite läskigt att ha båda kontrollerna på samma frekvens? Jag vill ju inte droppa ankar när jag ska köra bogpropeller och tvärtom... Tåls att fundera på!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade bra läsning här:

 

https://www.jpcdirect.com/side-power-thruster-trouble-shooting-guide/

 

Känns som det finns flera potentiella problemkällor. 

 

Enligt denna, får panelen sin strömförsörjning ifrån bogpropeller -> solenoiden. Enligt min mätning igår har jag inte så högt spänningsdrop på batteriet, men det kan ju vara högre spänningsdrop framme vid bogpropellern, alternativt smuts/glapp/trasigt i någon av kopplingarna BP -> Solenoid -> Kontrollbox. 

 

Om jag skall försöka vara smart, så kan det vara så att problemet uppkom efter att jag installerade ytterligare ett förbrukningsbatteri förra året.  Bogpropellern och förbrukningsbatterierna skall vara separata system, har separata brytare mm, men det kanske är felkopplat?  Har ej provat / felsökt detta men skall göra asap.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev HerrDunder:

 

 

Toppen, tack för tips. Jag beställde faktiskt en sådan igår, men för ankarspelet. Dock så har jag redan en ”receiver” till den ifrån tidigare ägare (som sumpade fjärren), så kan ju vara så att jag kan koppla in denna till bogen. Känns dock lite läskigt att ha båda kontrollerna på samma frekvens? Jag vill ju inte droppa ankar när jag ska köra bogpropeller och tvärtom... Tåls att fundera på!

 

Ingen större fara sällan eller aldrig lyckas man få  tag i 2 stycken som går på exakt samma frekvens så att dom stör varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Wildeside:

Ingen större fara sällan eller aldrig lyckas man få  tag i 2 stycken som går på exakt samma frekvens så att dom stör varandra.

I princip alla på 433-434MHz kan sägas jobbar på samma frekvens då de är väldigt oselektiva. Eller snarare samma frekvensband då mottagarna på 433-434MHz är breda som ladugårdsväggar eftersom frekvensstabiliteten på sändaren är sådär (bandets mittfrekvens är f.ö. 433,92 MHz). I princip alla på detta band kan radiomässigt alltså störa ut varandra.

Här är 868MHz-prylar mycket bättre, helt enkelt för att kraven på utrustning för det bandet är hårdare (kanalindelat med olika kanaler för olika "tjänster" och bättre frekvensstabilitet på sändaren), så prylarna på detta band kan oftast hantera störningar från andra mycket bättre.

 

Men, det är inte närvaron av radiosignal i sig som ger funktionen. Den är i sin tur digitalt kodad, dvs varje sändningspaket (oavsett 433-434MHz, 868MHz eller 2,4GHz-bandet) innehåller lite data om ID och vad som skall aktiveras. Detta måste stämma för att just den egna mottagaren skall aktivera sina utgångar. Så risken med störning från andra är vanligen att fjärren inte fungerar, inte att utgångarna felaktigt börjar aktiveras av störningen. Det är naturligtvis fortfarande teoretiskt möjligt men mindre sannolikt än utstörning till icke-funktion.

På 868 och 2,4 är problemet med utstörning till icke-funktion som sagt även det mindre än på 434. Fast oftast funkar 433-434 "good enough" där det inte är så "trångt i luften"

 

Därför är det också inte bara att köpa en fjärr till en mottagare och tro att den skall fungera, även om frekvensen är densamma. De måste "paras ihop" på något sätt så mottagaren vet sin sändares ID. Och bara för att utseendet är detsamma är det inte alls säkert meddelandet/protokollet ser likadant ut. Alltså att de talar samma "språk". Så kolla också att fjärren är avsedd för mottagaren, om man köper dem separat.

 

53 minuter sedan skrev HerrDunder:

Enligt denna, får panelen sin strömförsörjning ifrån bogpropeller -> solenoiden. Enligt min mätning igår har jag inte så högt spänningsdrop på batteriet, men det kan ju vara högre spänningsdrop framme vid bogpropellern, alternativt smuts/glapp/trasigt i någon av kopplingarna BP -> Solenoid -> Kontrollbox

Ja, kablaget till panelen kommer ju från bogpropellern så drivspänningen fås ju via den. Men eftersom panelen fungerar under tiden du kör bogisen så lär det inte vara det problemet, för då skulle den ju slockna så fort du kör den. Eller hur ?  Panelen är dessutom designad att fungera ner till mycket låg spänning från bogpropellern.

 

Men det är ju enkelt att ta reda på - mät spänningen i donet till panelen (röd/svart) och se om den ändras/försvinner när panelen slocknar. Finns spänningen kvar är det ju fel i panelen. Mätpinnarna bör du kunna sticka in donet från kabelsidan med donet fortfarande anslutet.

 

Redigerad av IngemarE
Mmissade ord och andra skrivfel....
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev IngemarE:

IJa, kablaget till panelen kommer ju från bogpropellern så drivspänningen fås ju via den. Men eftersom panelen fungerar under tiden du kör bogisen så lär det inte vara det problemet, för då skulle den ju slockna så fort du kör den. Eller hur ?  Panelen är dessutom designad att fungera ner till mycket låg spänning från bogpropellern.

 

Men det är ju enkelt att ta reda på - mät spänningen i donet till panelen (röd/svart) och se om den ändras/försvinner när panelen slocknar. Finns spänningen kvar är det ju fel i panelen. Mätpinnarna bör du kunna sticka in donet från kabelsidan med donet fortfarande anslutet.

 

 

OK! Bra poäng. Jag mäter / kikar på allt ikväll och återkommer asap.

 

-

 

Re fjärrkontroll & allt sånt: Får lägga de tankarna på is just nu så det inte blir total härdsmälta i min skalle. Först få panelen att funka, sen addera ytterligare funktioner! 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en mottagare oanvänd (svarta elektronikboxen på bild) om du kommer på tankar att skaffa Sleipner original fjärr .

Du behöver en sändare(fjärrkontroll) finns 4 varianter . En kabel mellan din trasiga!? styrpanel och mottagaren, kontaktstycken till Sleipner är standard till bil och mc entusiaster, 20 kr st. 4-ledar kabel går att köpa-blå-grå-röd-svart annars har jag över. 

Kändes mer safe tyckte jag. Hade amazon fjärr till bogen på vår gamla Nimbus29C, men där la sändaren/fjärrkontrollen av.

Tur där att mottagaren kom med två sändare . Finns säkert som reservdel.

Därav valde jag denna lite dyrare(4500) lösning till vår nuvarande båts bog och akterpropp. Plug and play.

 

Sleipner fjärr.png

Sleipner sändare 4st.png

Sleipner kontaktstycken.png

Alibaba fjärr.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bogpropeller som startade av sig själv en natt när vi sov i båten.
Den höll på c:a 5 sekunder och stängdes sedan av. Efter några timmar så startade den igen, men stängdes inte av förrän jag bröt huvudströmmen till propellern.
Säkringen 400A glödde och säkringshållaren smälte delvis.

Utrustning:
Lewmar 5Kw motor/propeller, (huvudspänningen var på fram till motorn)
Joysticks vid styrplatser (2st)
Fjärr RC-20E

För att joysticksen ska gå igång krävs tillslag av 3 st strömbrytare vika alla var avslagna.
Fjärren RC-20E (som låg avslagen i en låda) kräver ju att två knappar trycks ner för att starta och sedan manöverkommando.
Tacksam för idéer om hur den plötsligt kan slå igång med full kraft.

Jag funderar på om mottagaren till RC-20E (som hade spänning) kan ha tagit in radiosignaler från någon extern sändare (eller mobiltelefon).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Prede:

Jag funderar på om mottagaren till RC-20E (som hade spänning) kan ha tagit in radiosignaler från någon extern sändare (eller mobiltelefon).

Definitivt inte mobiltelefon, och inte så troligt att det var någon annan fjärr heller.

 

Dels går de på 868MHz (lite mer "seriöst" än slaskbandet 433-434MHz), sedan är det inte som många tror radiosignalen i sig som triggar funktion. Den är bara bärare av et protokoll, ett antal databytes som måste stämma överens exakt med "den egna" sändaren för att trigga utgången. Häri ligger information om ID, funktion samt vanligen en hel del dubbelinformation samt checksummor för att just inte kunna falsktrigga.

Däremot är det mycket vanligare att radiosändningen/fjärrkontrollen kan störas ut av en annan stark radiosignal (då hör mottagaren den helt enkelt inte). Men då blir det utebliven funktion, inte falsktriggning. Att falsktrigga igång en funktion/aktivitet med en annan sändare är alltså väldigt osannolikt. I synnerhet om protokollet är lite mer seriöst.

 

Enda möjligheten skulle kunna vara en annan installation med exakt samma fjärr och oturligt nog samma ID. Men det är väldigt osannolikt.

 

Fel kan det dock bli i all elektronik, och kontaktorn kan bli ganska trög och tärd av salt miljö. Kolla hur den ser ut. Men ett tips är också att inte ha huvudbrytaren till bogisen påslagen när ni inte kör med båten. På min är det t.o.m. installerat en fjärr/motorstyrd huvudbrytare till bog/akterpropeller, som aktiveras med en strömbrytare vid kontrollpanelen för propellrarna.

Det kan ju vara lämpligt att också förse fjärrkontrollboden med en strömbrytare, som bara är påslagen då man är ute och kommer behöva använda fjärren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...