Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Matiasl

Mercruiser 4,3 MPi - Startar ej

Rekommendera Poster

Skall försöka hålla mig kort. 
 

Motorn har fungerat som en klocka, aldrig varit några problem. Servad på varv alla åren och enbart gått strax över 210 timmar. Var ute med båten förra helgen, inga bekymmer. Skulle iväg häromdagen och motorn startade inte. Får inte ens det första pipet när man vrider på tändningen, däremot när jag vrider nyckeln ett varv till så låter motorn pigg men startar ej. Volt mätaren i båten säger 0. Batterierna är nya och testade även att ladda upp batterierna men samma problem återstår. Har kört med dom nya batterierna flera gånger så svårt att tänka mig att dom har en del i det. 
 

Har någon ett hum vad som har hänt? Har inte börjat felsöka ännu. Tänk gärna högt, inga dumma tankar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Startspärr?

 

Edit, efter en snabb sökning, kan kanske vara behjälpligt.

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft startspärren ikopplad:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Matiasl:

Skall försöka hålla mig kort. 
 

Motorn har fungerat som en klocka, aldrig varit några problem. Servad på varv alla åren och enbart gått strax över 210 timmar. Var ute med båten förra helgen, inga bekymmer. Skulle iväg häromdagen och motorn startade inte. Får inte ens det första pipet när man vrider på tändningen, däremot när jag vrider nyckeln ett varv till så låter motorn pigg men startar ej. Volt mätaren i båten säger 0. Batterierna är nya och testade även att ladda upp batterierna men samma problem återstår. Har kört med dom nya batterierna flera gånger så svårt att tänka mig att dom har en del i det. 
 

Har någon ett hum vad som har hänt? Har inte börjat felsöka ännu. Tänk gärna högt, inga dumma tankar. 

Om du kan vrida nyckeln ett varv, är tändningslåset trasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nog lite otydlig när jag läser mitt inlägg. Jag kan alltså inte vrida ett varv, utan ett steg skulle det stå. Klockan 12 = avstängt. 12:05 - Tändning. 12:10 - Start. Kan alltså göra båda stegen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...