Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Knibbem

Problem med mercury 50elpt 2023

Rekommendera Poster

Köpte mig en ny murkla 50elpt 4-takt förra året , hörde direkt ett litet "kvittrande" ljud mellan 1700-2200 rpm.

Ringde direkt till återförsäljaren och han tyckte vi skulle ta det på servicen iår. Får besked att det är ett dåligt lager i växelhuset så får nytt på garanti. 

Sjösätter i fredags och är på exakt samma vis. Någon fler i gruppen som haft samma problem? 

Kommer reklamera motorn på måndag. Och be att få en ny. 

https://youtube.com/shorts/cKNtgVdI_yc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste problemet är ett stödlager i riggen som skall smörjas. Vet inte om detta var problemet i ditt fall, men jag rekommenderar dig att inte kräva hävning i detta läge. För hävning skall verkstaden normalt ha två reparationsförsök och felet skall vara av väsentlig betydelse för dig. Vilket nog skall tolkas så att du inte kan använda motorn. Jag tror inte att detta är uppfyllt.

Drar du hävningskortet i detta läge finns alltid risken att inser att de förlorat dig som kund och med vetskapen att du inte kommer komma någonvart med dina hävningskrav, kanske de istället ägnar den tid de har nu på våren åt någon kund som de kan göra glad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-06-02 vid 19:03 skrev guestsson:

Det vanligaste problemet är ett stödlager i riggen som skall smörjas. Vet inte om detta var problemet i ditt fall, men jag rekommenderar dig att inte kräva hävning i detta läge. För hävning skall verkstaden normalt ha två reparationsförsök och felet skall vara av väsentlig betydelse för dig. Vilket nog skall tolkas så att du inte kan använda motorn. Jag tror inte att detta är uppfyllt.

Drar du hävningskortet i detta läge finns alltid risken att inser att de förlorat dig som kund och med vetskapen att du inte kommer komma någonvart med dina hävningskrav, kanske de istället ägnar den tid de har nu på våren åt någon kund som de kan göra glad.

Enligt amerikanska forum, har flertalet fått växelhuset bytt som jag men inget har löst problemet. Tydligen har inte mercury någon fix på detta utan man får leva med kvittret. Dock inte jag, ska åka till butiken imorgon och reklamera motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...