Anders89 10 Postad 2 Juni Hej ! jag gör en ny tråd för att få med alla frågor jag behöver hjälp med. Motorn är en Volvo penta V6 225A med insprutning. Det började igår ( aldrig hänt tidigare) körde ca 25 min i marshfart runt 3100 RPM så väldigt sparsamt. När jag skulle starta båten 1h senare så gick den ej igång alls. Kände på limporna dem va svala men knäna va väldigt varma högra knäet kunde jag inte äns hålla handen på i 1,5 sec så varm va den. antar att detta inte är normalt? finns det på något sätt man kan kolla så allt fungerar när båten är i vattnet? Den har väldigt lågt RPM runt 500 så den stannar nästan ( har ej hänt innan heller ) vore tacksam för hjälp då jag inte pillat med kylningen innan MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 2 Juni hej alla en liten update: startade motorn idag och lät den gå ca 5-6 min på 1100 RPM båda knäna börjar bli lite småvarma efter 2 minuter sen svalnar den högre (om man tittar på motorn framifrån) medans den vänstra blir skållhet kan ej röra den m,ed handen i stort sett. beetyder det att inget vatten går igenom den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 2 Juni Jag hade samma problem. Ena sidan varm, andra kall. Det var stopp pga rost i knät så köpte nya knän och problemet var löst. Men på vintern bytte jag limporna också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 2 Juni 21 minuter sedan skrev Janne_G: Jag hade samma problem. Ena sidan varm, andra kall. Det var stopp pga rost i knät så köpte nya knän och problemet var löst. Men på vintern bytte jag limporna också. Tjena! jaa okej jag misstänker det med. dem är 11 år gamla på kanske slutet för dem. kan man byta knän i vattnet eller det går inte? nån som vet kvaliten på olika knäna? finns 3 olika till min motor. H20. JML , SIERRA h20 kostar 1900 medans sierra o jml 3600-4600 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 Juni Har Du ingen bottenkran på vattenintaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 2 Juni 10 minuter sedan skrev Hybro: Har Du ingen bottenkran på vattenintaget? vet faktiskt inte, kan åka ner till hamnen o ta några bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni Går att byta i vattnet så länge som bockhornets (avgasröret från skölden) överdel inte ligger under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 Juni Då ställer jag frågan: Finns det eller två kranar till kylvattnet för motorerna? Är den eller båda helt öppna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 2 Juni 18 minuter sedan skrev Hybro: Då ställer jag frågan: Finns det eller två kranar till kylvattnet för motorerna? Är den eller båda helt öppna? hej jag kunde inte hitta någon kran men kanske letade fel. ska lägga upp lite bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 2 Juni 33 minuter sedan skrev Gelis: Går att byta i vattnet så länge som bockhornets (avgasröret från skölden) överdel inte ligger under vattenlinjen. Hej! Hmm svårt att säga på rak arm, magkänslan säger att den ligger under eller precis vid ytan. kan man testa det på något sätt utan dränka båten ?:P har lite bilder: en fråga till är att jag har väldigt långa knän kan man köpa den korta varianten eller jag måste köpa den långa? MVH Anders IMG_4426.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 2 Juni (redigerade) Det är väl inga långa knän, det som sitter där är en förhöjning. De är till för att du inte skall få in vatten baklänges i motorn. Jag tror att jag har rätt i detta fall. Redigerad 2 Juni av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni (redigerade) Anledningen till "långa" knän är just att vattenlinjen ligger högre än motorn. Och du kan således inte byta till "korta" varianten. Skulle tro att du har vattenlinjen strax över den undre gummibälgen på bockhornet. Och där ska du ju inte lossa något. Men det är väl bara och göra en uppskattning. vattnet på utsidan av aktern. Redigerad 2 Juni av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 2 Juni 16 minuter sedan skrev Gelis: Anledningen till "långa" knän är just att vattenlinjen ligger högre än motorn. Och du kan således inte byta till "korta" varianten. Skulle tro att du har vattenlinjen strax över den undre gummibälgen på bockhornet. Och där ska du ju inte lossa något. Men det är väl bara och göra en uppskattning. vattnet på utsidan av aktern. Hej okej jag förstår, det är exakt dessa som sitter på idag: https://www.hansenmarine.se/product/vp-höga-knät/jml51337 antar att man bytar båda när man gör jobbet? vad är de som händer om den är under vattenlinjen forsar de in vatten från avgas slangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni Byta bägge är att rekommendera. Angående vattnet så Svar ja. Men vattnet kan inte stå så högt för då skulle motorn dränkas via avgasportarna i toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 3 Juni 6 timmar sedan skrev Gelis: Byta bägge är att rekommendera. Angående vattnet så Svar ja. Men vattnet kan inte stå så högt för då skulle motorn dränkas via avgasportarna i toppen. Okej så de borde vara lugnt o testa lossa avgasslangen? Den e ju rätt ”lång” slangen, tänker att man hinner väll sätta tillbaka den om de kommer jättemycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni 2 timmar sedan skrev Anders89: Okej så de borde vara lugnt o testa lossa avgasslangen? Den e ju rätt ”lång” slangen, tänker att man hinner väll sätta tillbaka den om de kommer jättemycket? Avgasslangen kan sitta rätt hårt både mot knä och i ditt fall kröken ner mot gummibälgen. Och kröken ska inte lossas från bälgen för då får du nog in vatten. Knät kan även sitta hårt mot avgaslimpan. Man kan få slå till knät rejält med en hammare och en träkloss för att det ska släppa från avgaslimpan sedan ta en skruvmejsel och få avgaslangen att separera från knä/krök så det går att vrida loss knät/krök, beroende på var det släpper först, från slangen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 3 Juni 15 minuter sedan skrev Gelis: Avgasslangen kan sitta rätt hårt både mot knä och i ditt fall kröken ner mot gummibälgen. Och kröken ska inte lossas från bälgen för då får du nog in vatten. Knät kan även sitta hårt mot avgaslimpan. Man kan få slå till knät rejält med en hammare och en träkloss för att det ska släppa från avgaslimpan sedan ta en skruvmejsel och få avgaslangen att separera från knä/krök så det går att vrida loss knät/krök, beroende på var det släpper först, från slangen Hej tack så mycket för din hjälp hittils. okrj jag förstår men visst ska man lossa avgasslangen från knäet först o sen dra av knäet eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni 1 timme sedan skrev Anders89: Hej tack så mycket för din hjälp hittils. okrj jag förstår men visst ska man lossa avgasslangen från knäet först o sen dra av knäet eller? Är ju det mest naturliga, men ibland så får man ta slangen från kröken (eller bockhornet om det inte finns en krök) då den kan sitta satan på knät. Då får man ta slangen när knät är bortmonterat och man har lite lättare att jobba med slangen. Du lär märka vad som är lättast. När du väl har fått bort knät så måste du avsyna avgaslimpornas packningsytor mellan kylkanaler och avgaskanal. Alla packningsrester måste bort, är det mörka partier i metallen så måste man peta med en skruvmejsel så att det inte är sönderrostat. Man kan lätt bli lurad att tro att det ser bra ut. Men ytan kan vara porös av rost. Blir det vattenläckage här så står ett motorhaveri på tröskeln om man har otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 3 Juni 6 timmar sedan skrev Gelis: Är ju det mest naturliga, men ibland så får man ta slangen från kröken (eller bockhornet om det inte finns en krök) då den kan sitta satan på knät. Då får man ta slangen när knät är bortmonterat och man har lite lättare att jobba med slangen. Du lär märka vad som är lättast. När du väl har fått bort knät så måste du avsyna avgaslimpornas packningsytor mellan kylkanaler och avgaskanal. Alla packningsrester måste bort, är det mörka partier i metallen så måste man peta med en skruvmejsel så att det inte är sönderrostat. Man kan lätt bli lurad att tro att det ser bra ut. Men ytan kan vara porös av rost. Blir det vattenläckage här så står ett motorhaveri på tröskeln om man har otur. Hej Okej jag förstår, anledningen till varför jag vill försöka göra det i vattnet är för att det är så tight o stå i hamnen + jag lånar ofta bil ner jag tar upp o ner ( blir ju bara 2 gånger per år) Förstår ju att de blir lättare säkert om jag tar upp den då man har mer spelutrymme på vad jag kan plocka av. bifogar en bild. nr "1" om jag lyckas få av den där i vattnet då borde väll inte vattnet kunna ta sig hela den vägen upp? men jag fattar på nr 2 att där kommer de ju säkert vatten ? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni Ungefär så. Vattnet kommer inte upp till nr 1. Du får ta det lite försiktigt om du behöver bryta på slangen när knät är löst. Kraften lär ju hamna på bälgen nr 2 och den vill du inte att den spricker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 3 Juni 42 minuter sedan skrev Gelis: Ungefär så. Vattnet kommer inte upp till nr 1. Du får ta det lite försiktigt om du behöver bryta på slangen när knät är löst. Kraften lär ju hamna på bälgen nr 2 och den vill du inte att den spricker vill bara dubbelkolla innan jag beställer nya knän om de finns något annat jag kan testa för o få flöde i den? det hjälper inte o dra pluggarna till limpan o ibland rengöra lite i dem hålen med en liten mejsel? hjälper väll iofs inte knäet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni Du skrev tidigare att avgasdelarna är ca 11 år. Det är end of life för knäna beroende på vilket vatten båten gått i. 10-15 år på knän, 15-20 år på limporna. Saltvatten eller bräckt vatten. Är bara att riva isär, ser det mot förmodan ok ut så kostar det ett par packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 3 Juni 28 minuter sedan skrev Gelis: Du skrev tidigare att avgasdelarna är ca 11 år. Det är end of life för knäna beroende på vilket vatten båten gått i. 10-15 år på knän, 15-20 år på limporna. Saltvatten eller bräckt vatten. Är bara att riva isär, ser det mot förmodan ok ut så kostar det ett par packningar. Tack så mycket för din hjälp ska försöka riva ner så fort jag kan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 24 Juli (redigerade) Hej alla! bytade knäna nu men märkte faktiskt ingen skillnad, det nya knäet gick lika varmt tycker jag som innan förutom om jag lägger mig på ca 2000 RPM då börjar den kyla ner. det är dock lite svalare på ett ställe än förut jag bifogar bilder på bilden där avgaserna går ut där kan jaf hålla handen "ganska svalt" men uppe på toppen blir jätte varmt. limpan tycket jag såg fin ut med. sista bilden är på gamla knäet MVH Anders Redigerad 24 Juli av Anders89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Juli 2024-07-24 vid 11:06 skrev Anders89: Hej alla! bytade knäna nu men märkte faktiskt ingen skillnad, det nya knäet gick lika varmt tycker jag som innan förutom om jag lägger mig på ca 2000 RPM då börjar den kyla ner. det är dock lite svalare på ett ställe än förut jag bifogar bilder på bilden där avgaserna går ut där kan jaf hålla handen "ganska svalt" men uppe på toppen blir jätte varmt. limpan tycket jag såg fin ut med. sista bilden är på gamla knäet MVH Anders Svårt att avgöra skicket på bilden, dock ser den väldigt rostig ut i avgaskanalen. Där ska det inte finnas vatten. Verkar läcka runt packningsytan in i avgaskanalen, men som sagt svårt att avgöra. Sedan att problemet kvarstår tyder att något annat är knas. Hur mår impellerpumpen, blir pumphuset slitet så minskar vattenflödet med sämre kylning som följd. Är huset slitet så hjälper det inte att byta impeller. Som du förstår, hoppas jag, att det inte går att felsöka på ett forum, utan det blir gissningar och förslag,. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 25 Juli 4 minuter sedan skrev Gelis: Svårt att avgöra skicket på bilden, dock ser den väldigt rostig ut i avgaskanalen. Där ska det inte finnas vatten. Verkar läcka runt packningsytan in i avgaskanalen, men som sagt svårt att avgöra. Sedan att problemet kvarstår tyder att något annat är knas. Hur mår impellerpumpen, blir pumphuset slitet så minskar vattenflödet med sämre kylning som följd. Är huset slitet så hjälper det inte att byta impeller. Som du förstår, hoppas jag, att det inte går att felsöka på ett forum, utan det blir gissningar och förslag,. Hej! Yes absolut det förstår jag men man får ju iaf tips på vad man kan felsöka/ vad man behöver kolla på.( när man inte meckat mycket båtmotor så kan ni mer erfarna ge tips på vad man " bör" kolla på. som tillslut gör att man förhoppningsvis hittar felet MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser