535an 0 Postad 1 Juni , 2024 Köpt mig en Ryds 535 DL 2008. På sitter en mercury 60hk 2-takt ELPTO från 2006. Tycker den drar lite mycket men har ingen erfarenhet av vad som är rimligt. Är det rimligt med 1L/Distans i blandad körning. Ligger på max 4000 varv intrimmat och då i ca 20 knop. I övrigt puttrar jag på 1000 varv med enbart växeln i när jag inte då kör runt i ca 20 knop. Rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juni , 2024 6 timmar sedan skrev 535an: Köpt mig en Ryds 535 DL 2008. På sitter en mercury 60hk 2-takt ELPTO från 2006. Tycker den drar lite mycket men har ingen erfarenhet av vad som är rimligt. Är det rimligt med 1L/Distans i blandad körning. Ligger på max 4000 varv intrimmat och då i ca 20 knop. I övrigt puttrar jag på 1000 varv med enbart växeln i när jag inte då kör runt i ca 20 knop. Rimligt? För lägsta förbrukning vid planande fart ska motorn vara maximalt uttrimmad. Tills den ventilerar och sedan in igen. Det gäller att tvinga upp fören för att minska den våta utan. Samma effekt går att uppnå geom att flytta last akterut. Konventionella 2-taktare som denna är väldigt ineffekriva på låga varv. 1000 rpm ger mycket hög bränsleförbrukning per distans. Ett ännu sämre alternativ är att ploga fram med fören i skyn och producera stora vågor. Denna körstil är oekonomisk oavsett motortyp och bör undvikas helt. 20 kn är nog nära idealet med din båt och motor. Gissar att förbrukning med två i båten kan bli så låg som 0,6-0,7 l/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 2 Juni , 2024 9 timmar sedan skrev 535an: Köpt mig en Ryds 535 DL 2008. På sitter en mercury 60hk 2-takt ELPTO från 2006. Tycker den drar lite mycket men har ingen erfarenhet av vad som är rimligt. Är det rimligt med 1L/Distans i blandad körning. Ligger på max 4000 varv intrimmat och då i ca 20 knop. I övrigt puttrar jag på 1000 varv med enbart växeln i när jag inte då kör runt i ca 20 knop. Rimligt? Menar du att du bara kommer upp i 4000rpm WOT (full gas)? Isåfall har du nog fel propeller eller kanske att reglaget är feljusterat, för jag tänker att varvtal vid WOT borde ligga någonstans runt 5500-6000rpm. Men man bör ju också som sagt trimma ut motorn så mycket det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535an 0 Postad 2 Juni , 2024 26 minuter sedan skrev No_jah: Menar du att du bara kommer upp i 4000rpm WOT (full gas)? Isåfall har du nog fel propeller eller kanske att reglaget är feljusterat, för jag tänker att varvtal vid WOT borde ligga någonstans runt 5500-6000rpm. Men man bör ju också som sagt trimma ut motorn så mycket det går. Nej WOT ca 5200 varv, maxfart med 2 per 25 knop. Den borde alltså varva mer? Propellern som sitter på skall vara original enligt säljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535an 0 Postad 2 Juni , 2024 3 timmar sedan skrev guestsson: För lägsta förbrukning vid planande fart ska motorn vara maximalt uttrimmad. Tills den ventilerar och sedan in igen. Det gäller att tvinga upp fören för att minska den våta utan. Samma effekt går att uppnå geom att flytta last akterut. Konventionella 2-taktare som denna är väldigt ineffekriva på låga varv. 1000 rpm ger mycket hög bränsleförbrukning per distans. Ett ännu sämre alternativ är att ploga fram med fören i skyn och producera stora vågor. Denna körstil är oekonomisk oavsett motortyp och bör undvikas helt. 20 kn är nog nära idealet med din båt och motor. Gissar att förbrukning med två i båten kan bli så låg som 0,6-0,7 l/nm. Har inte trimmat ut motorn så mycket den ventilerar utan trimmar ut den tills varvar lite mer och man får an halv knop extra. Låter som den är helt fel trimmad då? Tomgången ligger på 1000 varv. Hade fått info om att marschfart och endast växel i skulle ge lägsta förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 2 Juni , 2024 12 minuter sedan skrev 535an: Nej WOT ca 5200 varv, maxfart med 2 per 25 knop. Den borde alltså varva mer? Propellern som sitter på skall vara original enligt säljaren. Jag vet inte vad din motor har för specad max rpm, men 5200rpm låter ju mer rimligt. Försök hitta spec för motorn så du vet vilket varvtal motorn ska ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 2 Juni , 2024 13 timmar sedan skrev 535an: Köpt mig en Ryds 535 DL 2008. På sitter en mercury 60hk 2-takt ELPTO från 2006. Tycker den drar lite mycket men har ingen erfarenhet av vad som är rimligt. Är det rimligt med 1L/Distans i blandad körning. Ligger på max 4000 varv intrimmat och då i ca 20 knop. I övrigt puttrar jag på 1000 varv med enbart växeln i när jag inte då kör runt i ca 20 knop. Rimligt? Ganska tung båt. Inte helt orimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 2 Juni , 2024 3 timmar sedan skrev 535an: Hade fått info om att marschfart och endast växel i skulle ge lägsta förbrukning. Det stämmer, ca 1000 varv under maxvarv vid WOT brukar vara bäst för förbrukningen vid marschfart. Dvs runt 4000 för dig om varv vid max gas är 5000. Ska man puttra runt är det bra att köra så långsamt att man inte trycker ned häcken och drar upp svall. Däremot kan det vara lurigare med trimningen, då behöver man nästan kännedom om båten och motormontaget för att veta hur den beter sig. Det kan betyda mycket för förbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535an 0 Postad 2 Juni , 2024 1 timme sedan skrev farn: Ska man puttra runt är det bra att köra så långsamt att man inte trycker ned häcken och drar upp svall. Puttra runt med enbart växeln i alltså, 900-1000 varv (tomgångskörning med växeln i) Tänker att jag ska köpa trimplan, Smart Tab SX i Komposit och se om de kan hjälpa till lite. Låter som jag får bekanta mig lite mer med med båten 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 2 Juni , 2024 Köp bensin för trimplanspengarna. Börja med att som du skriver bekanta dig med båten,lasta den rätt. Du kommer ändå inte att få en låg bränsleförbrukning förrän du når planingsfart. Förbrukningen blir inte så mycket lägre med trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juni , 2024 4 timmar sedan skrev 535an: Puttra runt med enbart växeln i alltså, 900-1000 varv (tomgångskörning med växeln i) Tänker att jag ska köpa trimplan, Smart Tab SX i Komposit och se om de kan hjälpa till lite. Låter som jag får bekanta mig lite mer med med båten 😁 900-1000 rpm med denna motor är helt fel tänkt. Med en 4-taktare eller högtrycksinsprutad 2-takt som Optimax eller e-tech så kan det gå billigt på låga varv, men aldrig med en vanlig 2-takt med förgasare eller EFI som denna. 2-3l/nm vid detta driftfall är nog inte orimligt. Med trimplan kan du öka komforten genom att justera gångläget i sidled. De bör då användas bara på ena sidan, aldrig båda samtidigt. Om båten är tungt lastad så kan de kanske bidra till att få upp den ur gropen när du skall plana. Men så fort trimplanen används i planande fart, så bromsar de och bidrar på så sätt att öka bränsleförbrukningen. Bl.a. av detta skäl ska de monteras så att de i planade fart ligger helt över vattnet om de inte fälls ner. Trimplan är alltså helt fel väg att gå om du inte är beredd att försämra bränsleekonomin när de används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535an 0 Postad 2 Juni , 2024 3 timmar sedan skrev guestsson: 900-1000 rpm med denna motor är helt fel tänkt. Med en 4-taktare eller högtrycksinsprutad 2-takt som Optimax eller e-tech så kan det gå billigt på låga varv, men aldrig med en vanlig 2-takt med förgasare eller EFI som denna. 2-3l/nm vid detta driftfall är nog inte orimligt. Med trimplan kan du öka komforten genom att justera gångläget i sidled. De bör då användas bara på ena sidan, aldrig båda samtidigt. Om båten är tungt lastad så kan de kanske bidra till att få upp den ur gropen när du skall plana. Men så fort trimplanen används i planande fart, så bromsar de och bidrar på så sätt att öka bränsleförbrukningen. Bl.a. av detta skäl ska de monteras så att de i planade fart ligger helt över vattnet om de inte fälls ner. Trimplan är alltså helt fel väg att gå om du inte är beredd att försämra bränsleekonomin när de används. Nja några 2-3 L/NM har jag ju inte direkt legat på utan snarare 1 och det har blivit några timmar som gett det utfallet. Angående trimplanen så är dom självjusterande, rätt inställda ligger dom horisontellt med vattnet (självjusteras av vattentrycket) Ska enligt beskrivningen minska planingströskeln med 33% och även tillföra fler positiva egenskaper Stabilisering! Även under gång fortsätter STRONG SMART TABS att fungera som stötdämpare. Den ständiga justeringen efter sjöförhållandet gör att STRONG MART TABS tillför en påfallande stabilitet i svängar, skär vågor under gång och vid körning med högsta fart. Ingen mer glidning, omtumlande rörelser eller tvära kast. Tack för infon motorvarianterna, är inte alls insatt 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser