Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni 13 timmar sedan skrev Nikke123: Efter ca 20 min på tomgång så börjar det spruta ut glykol genom expansionskärlet. Tempen ca 105 grader. Upplever att det kommer mer rök i avgaserna innan det börjar spruta/trycka ut glykol ur expansionskärlet.. Körde utan locket på expansionskärlet under dessa 20 minuter. Dom symptomen kan tyda på att kanalerna i värmeväxlaren är igensatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke123 0 Postad 16 Juni 5 timmar sedan skrev Hybro: Och det är original termostat? Inte original men helt ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke123 0 Postad 16 Juni 11 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Dom symptomen kan tyda på att kanalerna i värmeväxlaren är igensatta. Går det att åtgärda med syrabad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juni (redigerade) Jag har rensat två värmeväxlare i mitt liv… På sent 1980tal hände samma sak på svågerns dåvarande snipa, slangen till expansionskärlet lossade flera gånger. Varvid varm glykolblandning spreds i båten. Det var en liten värmeväxlare som satt på en liten trecylindrig dieselmotor, en sådan där sötvattenkylning som var eftermonterad. Och nu förra vintern, oljekylaren till nuvarande KAD43, även den är rätt så liten. Båda var demonterade från motorn, båda hade ena eller båda gavlarna demonterade, båda sköljdes igenom med en svag lösning av kaustiksoda/propplösare, båda ställdes i duschen hemma och sköljdes igenom rikligt med varmvatten. I den första använde jag också en sådan där plastlina som är till grästrimmers som jag petade med, med den fick jag ut mycket gojs ur tuberna. Oljekylaren blåstes ur med tryckluft. Det kom ut en hel del kalkaktigt bôs som sannolikt var från skalen av snäckor och havstulpaner av olika slag. Och det blev i båda fallen bra. Oljekylaren renoverades eftersom den läckte olja. Redigerad 16 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke123 0 Postad 17 Juni (redigerade) Plockade bort termostaten och båten kyler kanon! La även i båten för att ta en provtur, inga läckage och tempen låg stabilt på 80 grader vid 20-25 knop. Lägre hastighet låg tempen på ca 60-70 grader. Kanske dags att byta ner sig till en termostat på 65-70 grader? Har en som öppnar vid 82 grader i dagsläget. Tyckte motorn var lite tveksam på låga varvtal men kanon på högre varvtal. Förgasarna är något som måste ställas in då det har pillats en hel del. Hittar inte hur mina förgasare ska ställas. Finns det någon info att få tag på angående Solex 44 PHN? Eller är det bara känsla? Kontrollerade även ventilspelet som är strax utanför riktlinjer. Enligt bok ska spelet vara 0,25mm-0,45mm. Jag har följande: Cyl 1: 0,20mm 0,15mm Cyl 2: 0,15mm 0,10mm Cyl 3: 0,15mm 0,15mm Cyl 4: 0,20mm 0,25mm Värt att åtgärda? Redigerad 17 Juni av Nikke123 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 17 Juni Jo lite pilligt.. men fixa så snart kylningen funkar. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser